تبیان، دستیار زندگی

زندان‌ها بیشترین نظارت را دارند

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در واکنش به اظهارات محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر نظارت‌پذیر نبودن زندان‌ها گفت: سازمان زندان‌ها و مجموعه زندان‌های کشور بیشترین نظارت‌ها را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارشناس
اصغر جهانگیر در واکنش به اظهارات محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه سازمان زندان‌ها نظارتپذیر نیست اظهار داشت: فکر می‌کنم سازمان زندان‌ها بیشترین نظارت را توسط مجموعه‌های مختلف دارد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور افزود: سازمان زندان‌ها بر مجموعه خود که زندان‌ها هستند، نظارت دارد و علاوه برآن، قوه‌قضائیه در بخش‌های مختلف، نظارت‌های متعدد انجام می‌دهد.

جهانگیر با بیان اینکه دستگاه قضایی هم توسط قضات ناظر زندان بر وضعیت زندانیان و احکام صادره مرتب و مستمر نظارت دارند اضافه کرد: خود سازمان‌ زندان‌ها هم به صورت بازرسی‌های نوبه‌ای و دائمی، بر وضعیت زندانیان نظارت می‌کند. از سوی دیگر سازمان بازرسی کل کشور نیز بر بخش‌های مدنظر خود در سازمان زندان‌ها نظارت دارد.

بازرس ویژه رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: بنابراین سازمان زندان‌ها و مجموعه زندان‌های کشور بیشترین نظارت‌ها را دارند؛ البته قبول هم داریم که مجموعه زندان‌ها یک مجموعه پرتنش است و مشکلات متعددی همچون فرسودگی بنا، کمبود اعتبار و کمبود نیروی انسانی دارد.

جهانگیر با تاکید بر اینکه اقدامات و فعالیت‌های کادر و پرسنل زندان‌ها به رغم مسکلات موجود، جهادگونه است گفت: افرادی که بزهکار هستند، وقتی وارد زندان می‌شوند انواع و اقسام مشکلات اعم از مشکلات روحی و جسمی را دارند. امروز بخش زیادی از معتادان با جرایم‌ مختلف وارد زندان‌ها می‌شوند به طوری که بخش قابل توجهی از سرقت‌های خرد توسط کسانی اتفاق می‌افتد که درگیر اعتیاد هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی افزود: این درست نیست که بخواهیم فعالیت و تلاش پرسنل زندان‌ها برای اصلاح و تربیت زندانیان در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی را نادیده بگیریم. البته منکر ضعف‌ها نیستیم اما این به معنای نبود نظارت یا نظارت‌پذیری نیست و دستگاه قضایی به شدت بر همه ارکان خود نظارت می‌کند و سازمان زندان‌ها هم یکی از ارکان‌ قوه‌قضائیه است.

جهانگیر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه صادقی گفته درحال حاضر چون سازمان زندان‎ها زیر نظر قوه‌قضائیه است، امکان نظارت ندارد گفت: زندان در حقیقت بخشی از اجرای احکام کیفری است و برابر قانون اساسی مباحث قضایی کلاً مستقل شده و زیر مجموغه قوه قضائیه قرار گرفته و نحوه نظارتش هم به نحوی است که قانون تعیین کرده است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که صادقی گفته چند ماه است درخواست بازدید از زندان فشافویه را داده‌اند اما پاسخی دریافت نشده است اظهار کرد: سالانه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان از بخش‌های مختلف کشور از زندان‌ها بازدید می‌کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه سازمان زندان‌ها در صورت وجود تقاضای بازدید، فرایند لازم را انجام می‌دهد گفت: گاهی اوقات برخی درخواست‌های بازدید به دلایل مختلف مورد موافقت قرار نمی‌گیرد یا ممکن است مقام قضایی موافقت نکند یا فرایند آن موانعی داشته باشد.

جهانگیر ادامه داد: تقاضای آقای صادقی به قوه قضائیه ارسال شده و به محض اینکه پاسخ بدهند فرایند بازدید را مثل گذشته فراهم می‌کنیم.
منبع:خبرگزاری تسنیم