تبیان، دستیار زندگی

خودتان را به آرامش دعوت کنید

تکنیک هایی برای شکستن چرخه اضطراب

فکر کردن به مسائلی که کنترل آن در دست شما نیست تنها انرژی شما را به هدر می‌دهد. تکنیک رها کردن یکی از بهترین راه‌های کاهش اضطراب شماست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اضطراب

اضطراب شدیدی دارم و از قرار گرفتن در جامعه و نگاه‌های مردم می‌ترسم. از آینده‌ی تاریکی که پیش رویمان است، از خاطرات تلخ گذشته و ... می‌ترسم. احساس می‌کنم همه دنبال ناراحت کردن من هستند. مدتی به تجویز پزشکم دارو استفاده کردم ولی بی‌نتیجه بود لطفاً کمکم کنید تا دوباره احساس آرامش و شادی را تجربه کنم؟


این‌که تغییر رویه‌ای داده شود تا شما احساس آرامش بیشتری داشته باشید هم نیاز به دارودرمانی و هم نیاز به تغییر روال فکری و شناختی دارد. برای این‌که دارو درمانی نتایج خوبی به شما بدهد لازم است تا در زمان مصرف دارو صبور باشید و حتماً ارتباط خود را با روان‌پزشک خود حفظ کنید. از کاهش یا افزایش دارو و یا قطع خودسرانه آن بپرهیزید.

در کنار این موضوع لازم است شما به محیط و آدم‌های اطراف و حتی نسبت به خودتان با رویه‌ای متفاوت نگاه کنید. برداشت‌ها و نتیجه‌گیری‌های خود را روال دیگری ببخشید. واقعیت این است که برخی از حقایق در اطراف ما هستند که جزو لاینفک زندگی‌اند؛ اما وقتی افسردگی به ما فشار وارد می‌کند هر اتفاقی را می‌خواهیم به‌عنوان مشکل فردی، یا نفرت دیگران از خود یا بدشانسی و ... تلقی کنیم.

علاوه بر این وقتی ما سطح خلقی پایینی داریم بسیاری از خوشایندها را نمی‌بینیم و بسیاری از مسائل را ناخوشایند تلقی می‌کنیم. وقتی ما باعث‌وبانی اتفاق‌ها را عواملی می‌دانیم که در کنترل ما نیستند و خود را عاجز و ناتوان برای مدیریت آن می‌بینیم مسلماً احساس استیصال به ما دست می‌دهد و قدرت و توانی برای حل مسائل برای ما باقی نمی‌ماند.

آرام باشید. خود را به آرامش دعوت کنید. به دنبال بهانه‌هایی برای شاد شدن باشید. مسائل حاشیه‌ای که به دلهره منجر می‌شود دور بریزید. بی‌دلیل مسائل را بزرگ‌نمایی نکنید. خوش‌بینی را تمرین خود کنید.

توجه نکردن: سعی کنید با خاطرات گذشته زندگی نکنید و به آن چیزی که می‌توانید تغییر دهید، فکر کنید و مابقی را در مسیرش به حال خود رها کنید. فکر کردن به مسائلی که کنترل آن در دست شما نیست تنها انرژی شما را به هدر می‌دهد. تکنیک رها کردن یکی از بهترین راه‌های کاهش اضطراب شماست.

شکستن چرخه اضطراب: وقتی‌که احساس اضطراب دارید، به دنبال یک سرگرمی باشید. شاید بروز اضطراب، باعث کسالت و بی‌حوصلگی و رخوت بوده و این تمرینات برای شما سخت باشد اما به این صورت چرخه اضطرابتان شکسته می‌شود.

صحبت کردن با دیگران: مشکلات خود را با دوستانتان در میان بگذارید یا باکسی که باعث ایجاد ژرف شدگی در شما می‌شود مشورت بکنید. تخلیه روانی عامل بسیار مهمی برای کاهش احساسات منفی و سبک شدن است. در این صورت مطمئن باشید اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد و از سلامت روانی بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

به ذهن خود استراحت بدهید. تجسم یک منظره‌ی زیبا می‌‌تواند ذهن شما را از یک موقعیت استرس‌زا دور کند. هرگاه فرصت کردید، چشم‌های خود را ببندید و مکانی آرام و زیبا را در ذهن خود مجسم کنید. سعی کنید تمام جزئیات آن مکان را احساس کنید. (نوای دل‌نشین، منظره‌ی زیبا، عطر دل‌انگیز و …) هم‌چنین می‌‌توانید با خواندن یک کتاب و یا گوش کردن به یک موسیقی آرام و دل‌نشین، اضطراب را از خود برانید.

سرگرمی موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنید و به‌طور منظم به انجام آن بپردازید.

ورزش، کارهای هنری، رسیدگی به گل‌ها و باغچه و … در زمانی که مضطرب هستید می‌‌تواند شما را آرام کند و انرژی بیش‌تری به شما بدهد. به خاطر داشته باشید که جسم و روح جدایی‌ناپذیرند. در لحظه باشید! به‌طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به‌جای نگرانی برای قرار ملاقات روز آینده با پزشکتان، به غذا، جمع خانواده و صحبتتان فکر نمایید.

برای انجام هر کاری، زمان مشخصی را اختصاص دهید. زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید، به‌جای انجام هم‌زمان کارها، بهتر است به‌راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می‌کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید. بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانید سپس به کار دیگری بپردازید.

کمک کردن به دیگران باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات خودتان هم برایتان حل شود و در ضمن باعث ارتباط اجتماعی بیشتر نیز می‌گردد. ایمان مذهبی و خوش‌بینی به تلقی انسان از جهان شكل خاصی می‌دهد، به این نحو كه آفرینش را هدف‌دار و هدف را خیر و تكامل و سعادت معرفی می‌کند. طبعاً این طرز تلقی از جهان دید انسان را نسبت به‌نظام كلی هستی و قوانین حاكم بر آن خوش بینانه می‌سازد.

لازم به تذكر است كه یكی از راه‌های تقویت این خوش‌بینی استفاده از لحظه‌هاست. از آنجایی‌که افراد شاد بیشتر از دیگران مایل به کمک دیگران کمک هستند، هم یاری با دیگران، شادی و رضایت فرد را افزایش می‌دهد.

یکی از تحقیقات حاکی از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی، عزت‌نفس، تسلط بیشتر به زندگی، سلامت بدنی و کاهش اضطراب می‌شود. به دست آوردن رضایت در زندگی برای بهداشت روانی لازم است؛ و این رضایت تنها در سایه ایمان به خدا كسب می‌شود. فردی كه ایمان دارد تنها باید خدا را راضی كند دیگر نگران راضی كردن دیگران از خود نیست. فردی كه برایش رضایت كسب شود و كسب رضایت برای دیگران برای او مهم‌تر از كسب رضایت برای خودش باشد از نظر عاطفی رشد یافته است. از ترس و اضطراب و تنش نسبتاً راحت است. بر مشكلات غلبه می‌کند و به‌سوی مقصد پیش می‌تازد.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره اختلالات روانشناختی مرکز مشاوره تبیان