تبیان، دستیار زندگی

مداحی که هیچوقت کاغذ در دست نگرفت

موسوی سجاسی درباره شیوه مداحی خودش گفت: من به یاد ندارم که اشعار را از روی کاغذ خوانده باشم و همیشه از حفظ شعر می‌خواندم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسوی سجاسی و مرتضی طاهری
جمعی از کارکنان بنیاد دعبل اخیراً به دیدار استاد "سید محمد موسوی‌سجاسی" رفتن تا ضمن عیادت با این پیرغلام آستان حسینی دیدار کنند.

در این دیدار که مرتضی طاهری نیز حضور داشت، استاد موسوی به نکاتی درباره آیین مداحی صحیح و اصیل اشاره کرد و گفت: پدر و پدربزرگ من هر دو روحانی بودند اما من از 8 سالگی وارد وادی مداحی شدم و به این رشته علاقه‌ داشتم.

موسوی سجاسی درباره شیوه مداحی خودش گفت: من به یاد ندارم که اشعار را از روی کاغذ خوانده باشم و همیشه از حفظ شعر می‌خواندم.

وی در ادامه درباره نحوه حفظ کردن اشعار افزود: شعری که خودش خوب و درست باشد به سادگی حفظ می‌شود و من با سه، چهار بار خواندن قصیده‌ها را در خاطر نگاه می‌داشتم.

سید محمد موسوی که به خواندن قصیده‌های بلند با سبک ملایم و دلنشین خودش معروف است درباره جامعه مداحان گفت: متاسفانه گاهی حرف‌هایی در بین مداحان به گوش می‌رسد که باعث بدنامی همه می‌شود و خوشایند نیست. نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. هر کار نادرست ما را مردم به دستگاه امام حسین(ع) ربط می‌دهند.

موسوی ضمن یادآوری برخی بزرگان گذشته جامعه مداح افزود: بزرگان جامعه مداح منزوی و گوشه‌نشین شده‌اند و بسیاری هم از دنیا رفته‌اند و باید قدر این بازمانده‌ها را بدانیم.

در پایان دیدار حاج سید محمدموسوی اشعاری در مدح رسول گرامی اسلام از حفظ و با تسلط کامل خواندند.

حاج سید محمد موسوی سجاسی پیرغلام اهل‌بیت متولد سال 1322 است. او سال‌ها در تهران و شهرهای دیگر مداحی کرد. شیوه مداحی او مورد علاقه بسیاری از علما و مراجع بود به نحوی که معمولاً وی را به مجالس خود دعوت می‌کردند. استاد موسوی در سال‌های اخیر به دلیل کسالت و اخیراً به دلیل عمل چشم کمتر در محالس حاضر می‌شود.

برای این پیرغلام امام حسین(ع) آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.