تبیان، دستیار زندگی

چاپ ۲۵ کتاب آموزشی تنبک که مفاخر موسیقی در تدوین آن نقش داشتند

بیست‌وپنجمین چاپ کتاب «آموزش تنبک» به کوشش حسین دهلوی منتشر شد. این کتاب با همکاری تنی چند از بزرگان موسیقی معاصر ایران تدوین شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «آموزش تنبک»


نشر ماهور بیست و پنجمین چاپ کتاب «آموزش تنبک» به کوشش حسین دهلوی را با شمارگان سه هزار نسخه، ۹۸ صفحه و بهای ۳۶ هزار تومان منتشر کرد. چاپ پیشین (۲۴) این کتاب نیز در بهار امسال با شمارگان سه هزار نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده بود. نخستین چاپ این کتاب نیز در سال ۱۳۶۷ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در تدوین این کتاب از دانش زنده‌یاد حسین تهرانی، برجسته‌ترین نوازنده تمبک در موسیقی معاصر ایران به همراه نظریات مصطفی کمال پورتراب، فرهاد فخرالدین و هوشنگ ظریف بهره برده شده است. «آموزش تمبک» نخستین اثر آموزشی و نخستین کتاب درسی به شیوه نوین در آموزش این ساز ملی است. همچنین شیوه نت نویسی خاصی که برای ساز تمبک در این کتاب به کار رفته به عنوان الگویی برای نت نویسی این ساز بعدها در جریان‌های موسیقی ایرانی مورد استقبال قرار گرفت و بسیار از آن بهره برده شد.

کتاب حاوی پنج گفتار با سرفصل‌هایی به این شرح است: «بحث لغوی»، «اصول کلی درباره وزن»، «قسمت‌های تنبک و طرز گرفتن آن»، «نت نویسی تنبک و طرز اجرای علامت‌های آن» و «توضیحاتی درباره تمبک و ساختمان آن و توصیه‌هایی به نوازندگان تمبک». مقدمه کتاب نیز شرحی از زندگی و خدمات هنری حسین تهرانی است.

زنده‌یاد حسین تهرانی درگذشته در سال ۱۳۵۲ نوازنده نامی تمبک و موسیقی‌دان نخبه معاصر از شاگردان زنده‌یاد ابوالحسن صبا بود. او در تنبک‌نوازی تحول‌های اساسی ایجاد کرد و در منابع موسیقی از او به عنون پایه‌گذار ضرب نوازی نوین یاد شده است.

حسین دهلوی در مقدمه خود بر چاپ نخست این کتاب نوشته است: «در بیست و پنج سال قبل که حسین تهرانی ــ استاد توانا و چیره دست تمبک ــ در جمع دوستان و همکاران صمیمی هنرستان موسیقی ملی حضور داشت، بر آن شدم تا با کمک وی و تنی چند از دیگر همکاران کتابی در زمینه آموزش ساز تمبک تدوین نمایم. این اندیشه پس از یک تلاش نسبتا طولانی و  پیگیر به نتیجه مطلوب رسید و حاصل تجربیات عملی حسین تهرانی به انضمام بخش‌هایی از آموزش نظری مورد نیاز به صورت کتاب حاضر تدوین شد و نخستین بار در سال ۱۳۵۰ به چاپ رسید...

نیاز دوست داران صمیمی این ساز ملی و نیز گذشت ۱۷ سال از نخستین چاپ این کتاب، نشر دیگری از آن را طلب می‌کرد که ضمن استقبال از چاپ مجدد، کوشش کردم نظرات اصلاحی را که ضرور می‌نمود ــ با وجود همه مشکلات و خستگی‌های جسمی و فکری و شرایط نامساعد ــ در آن به کار برم.»

منبع: مهر