تبیان، دستیار زندگی

مدیریت مساجد به شکل سنتی جوابگوی نیاز عصرکنونی نیست

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) سعادت آ‌باد با تاکید بر به روز رسانی مساجد، گفت: با توجه به تغییرات اجتماعی و بین‌المللی لازم است، با تدابیر لازم مساجد از حالت سنتی خارج شوند و مرکزی برای رسیدگی به امور مردم باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسجد
با حکم حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجه ‌الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده به ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد منصوب شد، در سلسله گفت و گو هایی تلاش می کنیم، مهم ترین دغدغه و مطالبه در حوز مساجد که باید مورد توجه رئیس جدید این مرکز قرار گیرد، از سوی متولیان و ائمه جماعات مساجد بیان کنیم.
حجت الاسلام«جلال صدر» در گفت و گو با خبرنگار ما بر لزوم ایجاد تغییرات در مساجد با توجه به شرایط اجتماعی و بین المللی تاکید کرد و  گفت: لازم است، با تدابیر لازم مساجد از حالت سنتی خارج و به صورت کارآمد و به روز مدیریت شود.
 امام جماعت مسجد پیامبر اعظم(ص) محله سعادت آباد اظهار کرد: البته خارج شدن مساجد از مدیریت سنتی به معنای دور شدن این مراکز از کارکرد اصلیشان نیست زیرا که کارکرد اصلی مساجد،  توجه به اقامه نماز و برگزاری مراسم های مذهبی است.
وی خاطر نشان  کرد: در کنار آن لازم است، مساجد برطرف کننده مطالبات و نیازهای روز مردم باشد  و امورات اهالی محله وپیرامون مسجد از طریق مساجد پیگیری شود، به عنوان نمونه مشاورهای حقوقی، اقتصادی،پاسخ به شبهات روز، برپایی حلقه های معرفتی و مسایل معیشتی مردم باید از خانه های خدا حل و فصل شود، اگر مساجد مرکزی برای رسیدگی به امور باشد، به طور قطع دیگر مردم برای حل و فصل چنین مشکلاتی به دیگر مراکز نمی روند.
صدر با اشاره به اینکه باید مسایل اعتقادی، اخلاقی، احکام شریعی، موضوعات قرآنی، سیاسی و بین المللی در مساجد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: امروز ایجاد صندوق های قرض الحسنه، خیریه و فروشگاههای زنجیره ای برای خدمت رسانی به مردم به عنوان یک ضرورت اساسی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما در کشور زندگی می کنیم که در راس آن مجتهدی جامع الشرایطی به عنوان مسئول حکومت قرار گرفته است، از طرفی در نظامی که انقلاب آن برگرفته از مساجد بوده است، باید برای دست یابی به مسجد تراز اسلامی تلاش های وافری صورت گیرد.
امام جماعت مسجد پیامبر اعظم(ص) سعادت آباد جانفشانی هزاران شهید، جانباز و آزاده را ثمره این انقلاب دانست و تصریح کرد: باید تلاش شود که بعد ازگذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد همچنان رنگ و بوی انقلابی داشته باشند و مقدمات حضور جوانان و نوجوانان در مساجد فراهم شود، از طرفی برای فراهم کردن حضور نسل جوان در بخش های مختلف مسجد تلاش شود.
وی بر لزوم فراهم کردن زمینه عضویت جوانان در هیئت امنا و شورای فرهنگی مساجد به عنوان یک مطالبه از متولیان مساجد دانست و  گفت: باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که امام جماعت به تعبیر رهبری مدیر طبیعی مسجد است و دیگر ارکان از جمله بسیج، کانون، هیئت امنا در کنار امام جماعت و با مدیریت وی باید فعالیت داشته باشند. در صورتی که امام مسجد به علت کهولت سن نمی تواند در هر سه نوبت نماز و به مدت طولانی برای مسجد وقت بگذارد، در کنار او امام جماعت و طلبه جوانی فعالیت داشته باشد.
صدر الگو برداری از فعالیت های مساجد شاخص و نیز تلاش برای کمک رسانی به  خانه های خدای ضعیف تر از سوی مساجد تراز و نمونه را یکی دیگر از مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و تصریح کرد: در این صورت  می توان اکثریت مساجد را به مساجد تراز انقلاب ارتقاء داد. از طرفی موسسات فرهنگی که در محلات فعالیت دارند، باید حول محور مسجد شکل بگیرند در این صورت مساجد به مسجد نمونه  و تراز انقلاب دست خواهند یافت.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.