تبیان، دستیار زندگی

حقایقی جالب در مورد سویا

سویا؛ از رفع افسردگی تا پیشگیری از آرتروز

سویا فواید بسیاری دارد از درمان سرطان گرفته تا تقویت سیستم گوارشی و یک مکمل غذایی خوب مخصوصا برای گیاهخواران محسوب می‌شود. در این مطلب مروری کوتاه داریم بر خواص سویا. با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سویا
دانه‌های سویا جزو حبوبات محسوب می‌شوند و یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در تمام دنیا هستند. دانه‌های سویا دو نوع مختلف دارند و به صورت شیر، روغن، توفو و پروتئین سویا فرآوری می‌شوند. یک فنجان از دانه‌های سویا حاوی 298 کالری، 14 گرم چربی، 17 گرم کربوهیدرات، 10 گرم فیبر و 29 گرم پروتئین است. 

ارزش غذایی سویا
مواد مغذی موجود در دانه‌های سویا عبارتند از: ریبوفلاوین، اسید فولیک، تیامین، منیزیم، امگا 3، مس، آهن، کلسیم، پروتئین، سلنیوم، ویتامین K، روی، فسفر، فیبر غذایی، پتاسیم، منگنز، ویتامین B12، B6، A، و E.

وجود ایزوفلاون‌ها و منیزیم در دانه‌های سویا با افزایش سنتز گیرنده‌های انسولین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کنند. بدین ترتیب افزودن سویا به رژیم غذایی روزانه برای کنترل دیابت و پیشگیری از سایر مشکلات مرتبط با سوخت و ساز انسولین و قند خون سودمند است


پیشگیری از سرطان

لوبیا سویا حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که به پیشگیری از انواع سرطان‌ها کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را که منجر به سرطان‌های مرگبار می‌شوند نابود می‌کنند. احتمال سرطان‌هایی مانند سرطان روده بزرگ یا کولورکتال را می‌توان با دانه‌های سویا کاهش داد زیرا این دانه‌ها مقدار زیادی فیبر دارند که اگر به طور مرتب مصرف شوند به ساده سازی پروسه‌ی گوارش کمک می‌کنند.

کمک به کاهش وزن

لوبیا سویا غذای خوبی برای کاهش وزن هستند زیرا اشتها را سرکوب کرده و هوس پُرخوری را کاهش می‌دهند. البته دانه‌های سویا، پروتئین زیادی دارند که اگر زیاد مصرف شوند منجر به افزایش وزن خواهند شد.

کمک به گوارش

دانه‌های سویا به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی و دفع سموم از بدن مفید است. افرادی که از یبوست، اسهال و یا نفخ رنج می‌برند باید دانه‌های سویا را وارد رژیم غذایی روزانه‌ی خود کنند تا فرایند گوارش‌شان به راحتی صورت بگیرد.

رفع افسردگی

دانه‌های سویا اسید فولیک فراوانی دارند که به تولید سروتونین کمک می‌کنند. سروتونین با افسردگی مبارزه می‌کند و حس و حال خوبی به ما می‌دهد.

پیشگیری از آرتروز

دانه‌های سویا منبع عالی امگا 3 و اسید فولیک هستند. این مواد مغذی نقش مهمی در پیشگیری و درمان مشکلاتی چون آرتروز دارند.

تقویت سلامت استخوان‌ها

دانه‌های سویا دارای ویتامین و املاح فراوانی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، منیزیم و روی هستند که نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارند. مصرف منظم دانه‌های سویا می‌تواند به پیشگیری از مشکلاتی چون پوکی استخوان کمک کند.

بهبود جریان خون

دانه‌های سویا غنی از مس و آهن هستند که هر دو برای تشکیل سلول‌های قرمز خون لازم‌اند. دانه‌های سویا، فعالیت متابولیکی و سطح انرژی را افزایش داده و از بیماری‌هایی چون کم‌خونی پیشگیری می‌کنند.

کنترل دیابت

وجود ایزوفلاون‌ها و منیزیم در دانه‌های سویا با افزایش سنتز گیرنده‌های انسولین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کنند. بدین ترتیب افزودن سویا به رژیم غذایی روزانه برای کنترل دیابت و پیشگیری از سایر مشکلات مرتبط با سوخت و ساز انسولین و قند خون سودمند است.
مصرف چه مقدار سویا این فواید را به همراه دارد؟
بر طبق نظر تحقیقات مختلف مصرف 45 تا 55 گرم لوبیا سویا در روز مفید است.

چند نکته:
* اگر دچار کم کاری تیروئید هستید از مصرف لوبیا سویا بپرهیزید.
* بیماران مبتلا به آسم نیز باید مصرف سویا را محدود کنند.
* مصرف سویا در بارداری و شیردهی مجاز است.
* کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند باید از مصرف آن بپرهیزند.
* لوبیا سویا خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد زیرا سرشار از اگزالات است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.