تبیان، دستیار زندگی

شیرینی دوستی با امام زمان(عج) را به کودکان بچشانیم

حجت الاسلام میرصادقی با بیان اینکه باید زمینه دوستی نسل آینده با امام زمان(عج) را فراهم کنیم، گفت: باید طعم محبت حضرت(عج) را به کودکان چشاند، می توان امام مهدی(عج) را به عنوان دوست وارد زندگی آنها کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودکان منتظر
حجت الاسلام «سیدجواد میرصادقی»  در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در پاسخ به این سوال که «سازوکار آشنایی و انس کودکان با امام زمان(عج) چیست؟»، اظهار کرد: تربیت مهم ترین مساله در زندگی انسان است که بدون آن به سعادت دنیا و آخرت نمی رسد لذا معصومان (ع) در تمام زمینه ها چراغ هدایت برای پیروان خود بوده اند.
کارشناس مهدوی با بیان اینکه در زمینه تربیت بهترین و مناسب ترین الگو اهل بیت (ع) هستند، افزود: در سیره این بزرگواران این مهم مطرح است که کودک نیاز به محبت دارد و محبت از ضروری ترین نیازهای عاطفی کودکان محسوب می شود و بدون توجه به این نیاز مهم نباید توقع رشد عاطفی از کودک داشته باشیم؛ به شکل های مختلفی می توانیم پاسخ گوی این نیاز باشیم.
میرصادقی تصریح کرد: برای آشنایی کودکان با امام زمان (عج) باید نیازسنجی داشته باشیم یعنی از روزنه نیاز کودک وارد این بحث بشویم.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: به طور مثال کودک نیاز به محبت دارد بنابر این، کودک را از طریق همین محبت می توان با امام زمان (عج) آشنا کرد، برای این مهم باید برای کودک را با جلوه های محبت امام زمان(عج) آشنا کنیم.
میرصادقی با بیان اینکه کودکان باید با جلوه های علم، قدرت و محبت امام مهدی(عج) آشنا شوند، ابراز کرد: می توانیم از این فرصت استفاده کنیم و امام زمان (عج) را که پدر معنوی ما هستند به عنوان الگو به فرزندان معرفی کنیم و برای کودک جا بیندازیم که امام همه کاره عالم است.
مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: امام زمان (عج) با مهربانی خود محبوب همه عالم هستند و چون کودکان دنبال مهربانی و محبت اند اگر آنها را با جلوه های محبت مهدوی آشنا کنیم قطعا در تربیت مهدوی آنها موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه کودک نیاز دارد تا در آغوش گرفته شود و جملات زیبا و محبت آمیز بشنود، تصریح کرد: باید به کودک هدیه داد لذا می توان هر هفته، یک هدیه ای هرچند کم برای فرزندان تهیه کرد که در بردارنده نمادی از امام زمان (عج) باشد و حتی به او گفت که این هدیه از سوی امام زمان(عج)، پدر مهربانی ها بابت کارهای خوب ات به تو اهدا شده است یا آنکه جملات زیبا از حضرت(عج) را نیز انتخاب کنیم و برحسب نیاز کودک به او بگوییم تا از این طرق کم کم ارتباطش با امام(عج) زیاد شود.
میرصادقی در پاسخ به این سوال که «دوران زندگی کودکان مملو از قهرمانانی است که الگوی زندگی آنان می شود، چگونه می توان الگو و قهرمانی مانند امام عصر(عج) را وارد زندگی کودک کرد؟»، گفت: یکی از نیازهای  کودک این است که دوست خوب داشته باشد، در روایتی از امام صادق (ع) داریم: پدرم فرمود که از سه چیز برحذر باشید، یکی از آنها این است که هر فردی دوست بد، همراهش باشد، سالم نمی ماند لذا ما می توانیم امام زمان(عج) را به عنوان رفیق یا یک دوست وارد زندگی فرزندمان کنیم.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اگر گاهی اوقات کودک، حرف بدی زد می توان به او گفت که دوستت ناراحت می شود یا اگر حرف خوبی زد و کار خوبی کرد، بگوییم امام زمان(عج) از تو خوشحال می شود.
وی اضافه کرد: برای انس کودک با امام زمان (عج) می توان او را به مکان های منتسب به حضرت مهدی(عج) برد به طور مثال فرزندمان را هرچند وقت یک بار به جمکران ببریم و به او بگوییم که اینجا محل رفت و آمد دوستت است تا از این طریق با این مکان ها آشنا شود.
میرصادقی در پایان خاطرنشان کرد: باید آنقدر نکات مرتبط با امام زمان (عج) را با شیوه های مختلف و متنوع برای کودک بیان کنیم تا ملکه ذهنش شود و در نهایت دوستی اش با امام زمان(عج) به جایی برسد که پیوندی ناگسستنی با حضرت(عج) داشته باشد .

منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.