تبیان، دستیار زندگی

در حاشیه درد و دل‌های سیروس مقدم

آن‌سوی پایتخت چه خبر است؟!

بعد از تحسین‌های همه‌جانبه‌ای که نوروز امسال روانه «پایتخت 5» شد به نظر می‌رسید مسیر ساخت فصل‌های بعد مهیا شده است. صحبت‌های سیروس مقدم اما نشان می‌دهد تلویزیون قدر بِرند خود را نمی‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال پایتخت

این‌که «پایتخت» با هزار اماواگر به سری پنجم رسیده است حرف تازه‌ای نیست. کسی که به این سریال علاقه داشته باشد می‌داند سازندگان بارها گله کرده و از سختی‌ها گفته‌اند. راستش بعد از موفقیت فصل پنجم و تحسین همه‌جانبه، گمان می‌رفت مسیر برای ساخت ادامه «پایتخت» همواره شده است. درد و دل‌های سیروس مقدم در اختتامیه جشنواره عمار اما نشان می‌دهد، مسیر همچنان صعب است. در این مراسم مدیر شبکه یک هم حاضر بود... .


برائت مقدم از تلویزیون، اوج و خودش!


می‌پرسید دلیل حضور سیروس مقدم در اختتامیه عمار چه بوده. او روز پنج‌شنبه به سینما فلسطین رفت تا در مراسم بزرگداشت خود شرکت کند. معمول یک کلیپ درباره او و «پایتخت» پخش شد که بخش‌هایی از آن این ظن را ایجاد می‌کرد سازندگان تمایلی برای ادامه ساختش ندارند. مقدم وقتی پشت تریبون رفت از چند کلیدواژه کمک گرفت. ابتدا این‌طور گفت: ««پایتخت» متعلق به مردم است. نه متعلق به سیروس مقدم و محسن تنابنده است و نه متعلق به مدیران فرهنگی تلویزیون و هیچ ارگان دیگری. این سریال متعلق به مردم است و تا زمانی که آن‌ها بخواهند ادامه پیدا می‌کند.» حرف‌های او نیاز به تفسیر ندارد؛ مقدم از یک برند می‌گوید که همین ابتدای سال با هجمه مواجه شد؛ هجمه‌ای که می‌گفت «پایتخت» سفارشی‌شده و در پی برآوردن منویات سازمان اوج (سرمایه‌گذار فصل پنجم) است. مقدم حالا بار دیگر تکلیف را روشن کرد و پاسخ شایعه را داد.

تلویزیون و اوج کجا هستند؟


دیگر بخش مهم صحبت‌های مقدم اشاره صریح به بلاتکلیفی ساخت فصل ششم «پایتخت» است: «تا الآن که با شما صحبت می‌کنم، هیچ صحبتی به‌صورت جدی با تیم پایتخت برای فصل ششم نشده است. آقای تنابنده مالامال از سوژه و قصه است، به تعداد آدم‌های این سرزمین قصه وجود دارد و می‌توان آن را روایت کرد. خواسته و مطالبه مردم حتماً باید مورد خواست مدیران هم باشد تا به تولید برسد.» این پاسخ مقدم بیش از آن‌که رنگ و بوی گلایه داشته باشد، پاسخ به شائبه‌ای است که می‌گوید او و تیمش خواهان ساخت ادامه «پایتخت» نیستند. حالا اما مشخص می‌شود دل مسئولان تلویزیون به‌طورجدی با سریال نیست. از آن‌سو این نقد متوجه سازمان اوج، سرمایه‌گذار قبلی سریال هم هست که چرا بعد از تجربه موفق فصل پنجم، همکاری مجدد ادامه نیافت؟


چرا با نسخه سینمایی موافقت نمی‌شود؟


شاید تلویزیون بگوید پول کافی ندارم و بعد از توقعی که فصل پنجم «پایتخت» ایجاد کرده است نمی‌توان با برآورد معمول آن را ساخت. حرف درستی است چراکه حضور سازمان اوج باعث قدرت‌نمایی مقدم و تنابنده شد و ازنظر تولید شاهد کامل‌ترین فصل «پایتخت» بودیم. فرض بر این‌که تلویزیون نه پول دارد و نه می‌خواهد سرمایه‌گذار بیرونی را دخیل دهد؛ برای تأمین بودجه راهکار ساده‌تری وجود دارد: موافقت با ساخت نسخه سینمایی «پایتخت». مسئولان سیما در دوره‌های مختلف اما با این ایده مخالفت کرده‌اند. درحالی‌که اگر ورژن سینمایی «پایتخت» ساخته شود به خاطر محبوبیت فزاینده آن شانس پرفروش شدن دارد. سود حاصل از این فروش هم طبعاً بخشی از هزینه تولید را فراهم می‌کند. تلویزیون پیش‌تر چنین تجربه‌ای برای «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» داشته است و نمی‌دانیم چرا اجازه ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» را نمی‌دهد.

تا حالا کجا بودی آقای مدیر؟


در مراسم بزرگداشت سیروس مقدم مدیر شبکه یک هم حاضر بود و بی‌واسطه صحبت‌های او را می‌شنید. لابد حدس می‌زنید مجید زین‌العابدین چه واکنشی داشته؛ بله او هم به سیاق مدیران عمل کرد و درحالی‌که که دست بر شانه مقدم گذاشته بود، این‌طور گفت: «همین‌جا از آقای مقدم برای ساخت فصل ششم سریال «پایتخت» به‌صورت رسمی دعوت می‌کنم.» یعنی تا حالا فرصت دعوت از مقدم وجود نداشته؟! یعنی شبکه یک نمی‌داند باکس سریال اش سوت‌وکور است؟ بعد از «پایتخت 5» این سریال‌ها از شبکه یک پخش شدند: «ایراندخت، سر دلبران، راه و بی‌راه، آرماندو، نزدیکی‌های بهشت، بچه‌های گروهان بلال، نجوا و مینو.» می‌بینید، هیچ‌کدام به گرد «پایتخت» که نمی‌رسند هیچ، به‌جز یکی دو مورد حتی نام بقیه به گوش خیلی‌ها نخورده است. وجاهت شبکه یک مگر به سریال‌هایش نیست؟ مگر برنامه‌های پرمخاطب دارد که بتواند ضعف سریال‌هایش را بپوشاند؟ پس چرا از برند «پایتخت» بهره نمی‌برد؟


بی‌خیال این هدیه شوید


زین‌العابدین این را هم گفته که با تهیه‌کننده سریال (الهام غفوری) چند مذاکره داشته است: «واقعاً امیدواریم یاری کنند تا امسال از درون مجموعه «پایتخت» ‌ هدیه‌ای را در نوروز ۹۸ روانه خانه‌های مردم کنیم.» می‌بینید نهایت لطفی که قرار است به «پایتخت» شود تدوین چند نسخه آن است! وقتی سریال در طول سال بارها پخش‌شده چه نیازی به بیرون کشید هدیه از درون آن است؟! پخش چندباره سریال همان را به آفتی که «مختارنامه» گرفتارش شد، نمی‌کند؟ کاش آقای زین‌العابدین لطف کند و از خیر هدیه بگذرد! بهترین هدیه فراهم کردن زمینه ساخت فصل‌های بعدی «پایتخت» است.


منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر