تبیان، دستیار زندگی

ثبات قدم و عدم انفعال، درس مهم انتظار در مکتب حضرت زینب(س) است

حجت الاسلام غفاری با بیان اینکه حضرت زینب(س) امیر بر اوضاع بودند و اسیر حوادث نمی شدند، گفت: ثبات قدم، داشتن روحیه جهادی و منفعل نبودن در شرایط گوناگون، از درس های ایشان است که امروز بسیار به کار منتظران می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرم حضرت زینب
حجت الاسلام «محسن غفاری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) انجام شد، با اشاره به درس های سبک زندگی زینبی برای منتظران ظهور، اظهار کرد: بسیاری از بزرگان سرّ پیروزی خون بر شمشیر در واقعه عاشورا را نقش و رسالت حضرت زینب(س) می دانند که نشان داد، زن در حاشیه تاریخ نیست و می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در حوادث تاریخی داشته باشد.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه داشتن روحیه جهادی حضرت زینب(س) و منفعل نبودن ایشان در شرایط گوناگون، یکی از درس های مهم سبک زندگی زینبی برای منتظران است، تصریح کرد: حضرت زینب(س) در شرایط مختلف امیر بر اوضاع بودند و اسیر حوادث نمی شدند و ثبات قدمی ویژه داشتند.

غفاری ادامه داد: در روایات آخرالزمان، دوره حیرت، سرگردانی و بحران هویت دینی معرفی شده است که در این دوران، منتظران در کوره شبهات قرار می گیرند و به نوعی غربال می شوند تا ریزش و رویش صورت گیرد بنابراین حرکت حضرت زینب(س)  در واقعه عاشورا بسیار می تواند الگو و ملاک عمل برای منتظران باشد.
وی اضافه کرد: واقعه عاشورا دارای دو نقش حسینی و زینبی بود که در بعد دوم آن حضرت زینب(س) از ترور شخصیتی و تحریف امام حسین(ع) جلوگیری کردند که درس بزرگی برای منتظران است تا در آخرالزمان به اصل شناسی و دشمن شناسی بپردازند؛ چنان که مقام معظم رهبری نیز بر دشمن شناسی بسیار مورد تاکید قرار می دهند.
غفاری با بیان اینکه ترور شخصیتی یکی از حربه ها و تلاش های دشمن است، ابراز کرد: در طول تاریخ نیز اهل بیت(ع) را قبل از آن که ترور فیزیکی کنند، ترور شخصیتی و جایگاه آنان را در ذهن و اذهان مردم مخدوش می کردند و مانع معرفت صحیح مردم می شدند و امروز نیز منتظران حضرت(عج) با همین حربه مواجه هستند و باید از حضرت زینب(س) درس بگیرند و مانع این امر شوند.
وی با بیان اره به اینکه مهدی انکاری و مهدی ستیزی توسط دشمن با چهار رویکرد: تحریف مهدویت، انکار مهدویت، تخریب مهدویت و ایجاد رخوت و سستی میان منتظران با ابزارهایی همچون فیلم، بازی های ریانه ای، رسانه و ... در حال پیگیری است، گفت: هر کدام از این محورها در آخرالزمان موجب می شود که انتظار از حالت پویا به سستی و رخوت مبتلا شود.
کارشناس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان البرز تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعت فرمودند که دشمن در حال تلاش است که عقیده مهدویت را در اذهان مردم زایل کند و یا در گام دیگر دشمن به دنبال ایجاد شخصیت های انحرافی همانند مدعیان دروغین ظهور در میان مردم است که اگر منتظران آشنایی و معرفت کامل نداشته باشند، دچار این فتنه ها خواهند شد.
وی با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در مقابله با فتنه ها، اضافه کرد: حضرت زینب(س) در صحنه حضور داشتند و در زمان ظهور امام معصوم(ع) منفعل نبودند و در واقعه عاشورا یا در حال وضع خطبه بودند و یا از حضرت سجاد(س) مراقبت می کردند یعنی در تمام عرصه ها نقش آفرینی می کردند.
غفاری در ادامه بیان کرد: اما گاهی روحیه جهادی در برابر روحیه اداری قرار می گیرد و متاسفانه گاهی در موضوع انتظار ما روحیه اداری را برای انجام کارها به کار می گیریم و به طور مثال در زمان بیکاری به سراغ دغدغه مهدویت می رویم، در حالی که این با تلاش دشمن متناسب نیست چراکه آنها شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا در مبانی فکری منتظران تغییر ایجاد کنند.
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه ثبات قدم حضرت زینب(س) ویژگی دیگری است که می تواند الگوی رفتاری منتظران ظهور باشد، گفت: در آخرالزمان کوره شبهات می تواند انسان را سست قدم کند و منتظر به دلیل عدم آشنایی دقیق دچار شک و تردید، حیرت و سرگردانی یا بحران هویت دینی شود که در این مواقع باید به اهل فن مراجعه یا با شاخصی مانند مقام معظم رهبری راه صحیح را پیدا کرد.
وی تاکید کرد: حضرت زینب(س) با ثبات قدم بی نظیر خود در مواقع مختلف، موضع صحیح را اتخاذ می کردند لذا یک منتظر نیز باید اینگونه باشد که این مستلزم آن است که منتظر نگاه سطحی و قشری گری به مباحث مهدویت نداشته باشد.
غفاری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه منتظران آشنایی و معرفت کاملی نسبت به مباحث مهدوی ندارند لذا بهترین کار در دوران غیبت برای آنان کسب آشنایی مقدماتی با مباحث مهدوی است تا معرفت خود را نسبت به حضرت حجت(عج) بیشتر کنند و برای این امر مطالعه کتاب هایی با موضوعات فلسفه و علل غیبت همچون: «فرهنگ انتظار»، «دادگستری جهان» و «نگین آفرینش» توصیه می شود.

منبع : خبرگزای شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.