تبیان، دستیار زندگی

یوآن دلار را به چالش می‌کشد

به گفته رییس بانک مرکزی انگلیس، مارک کارنی، دلار آمریکا روزی توسط یوآن چین که درحال تبدیل شدن به یک ارز ذخیره مهم جهانی است، به چالش کشیده خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پول
بالاترین مقام مالی انگلیس، در یک مصاحبه پرسش و پاسخ آنلاین به عنوان بخشی از «فروم آینده بانک انگلیس» گفت: من معتقدم امکان این وجود دارد که ما در نهایت ارزهای ذخیره‌ای به جز دلار آمریکا داشته باشیم.
به گفته کارنی، سیستم مالی جهانی در حال حاضر از تحولات اقتصاد جهانی عقب مانده است.

او گفت: درحالی که جهان نظم جدیدی پیدا می‌کند احتمالا این قطع بودن رابطه جهان واقعی با نظام مالی، کاهش خواهد یافت و در این روند ارزهای ذخیره دیگری ظهور خواهند کرد. در اولین مورد من انتظار دارم که ارزهای ملی موجود مانند یوآن چین، این جایگاه را پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۶ یوآن چین در سبد ارزهای برتر جهان با جایگاه ویژه (اس‌دی‌آر)، در کنار دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو و پوند انگلیس قرار گرفت. این اقدام به یوآن جایگاهی به عنوان ارز ذخیره جهانی اعطا کرد.

هرچند طبق داده‌های سیستم انتقال پولی جهانی سوئیفت، یوآن چین تنها ۲ درصد از جریان‌های مالی جهان را به خود اختصاص داده است، درحالیکه دلار ۴۰ درصد از جریان‌های مالی جهان را به خود اختصاص داده است.

رییس بانک مرکزی انگلیس می‌گوید: انتقال از دلار به ارز ذخیره دیگری که بتواند مانند دلار در معاملات جهانی غالب باشد، فوری انجام نخواهد شد و امری زمان‌بر خواهد بود. اقتصاد آمریکا در نیمه دوم قرن نوزدهم از انگلستان جلو زد اما تا سال ۱۹۲۰ طول کشید که دلار بتواند جایگاه پوند را به عنوان ارز غالب در معاملات بین‌المللی به دست آورد.
منبع:خبرگزاری مهر