تبیان، دستیار زندگی

دشمن همواره برای ما مذهب‌تراشی و فرقه‌تراشی می‌کند

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال مقابله با اسلام است، گفت: دشمن همواره برای ما مذهب‌تراشی و فرقه‌تراشی می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی

آیت‌الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» امروز (جمعه 21 دی) در دیدار جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه شهرضا اصفهان، ضمن عرض خیرمقدم به زائران حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام، به طلاب توصیه کرد که شرح حال بزرگان و علمای گذشته را مطالعه کنند و افزود: با مطالعه شرح حال علمای گذشته می‌توان فهمید که فقهای ما چگونه و با چه زحماتی به این مقام علمی دست یافتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تصریح بر اینکه سیره علما را مورد توجه قرار دهیم، یادآور شد: امروز طلاب بخشی از زمان خود را برای مطالعه صرف می‌کنند، حال آنکه علمای بزرگ ما به طور دائم و تمام وقت برای تحصیل علم تلاش می‌کردند، چنانچه برخی علما تا اذان صبح بیدار می‌ماندند و به مطالعه و تحقیق می‌پرداختند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایتی از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که می‌فرمایند: «إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِی تَعَلُّمِهَا فَمَا یَزِیدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ یَزِیدُ فِی ثَمَنِكَ وَ قَدْرِك؛ ارزش وجودی انسان در دو چیز است، علم و ادب، یعنی نفس انسان با مال و ثروت و مقام و زیبایی و قدرت بازو ارزش پیدا نمی‌كند، فقط با علم و ادب».

وی بابیان اینکه ارزش انسان با افزودن علم افزایش می‌یابد، گفت: امام علی علیه‌السلام در ادامه این روایت می‌فرمایند: «فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدِی إِلَى رَبِّكَ وَ بِالْأَدَبِ تُحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ»، با علم و دانش به پروردگارت ره مى برى و با ادب پروردگارت را نیكو خدمت مى كنى»؛ همچنین خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّما یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء».

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه خداشناسی یک انسان عالم با جاهل قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: جاهل همانند فردی است كه در تاریكی راه می‌رود و جلوی خود را نمی‌بیند، اما عالم همان مسیر را با نور علم می‌رود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به لزوم ادب در محضر خداوند، تصریح کرد: شرط ادب اقتضا می‌كند که انسان همواره خود را همیشه در محضر خدا ببیند، به بندگان خدا تهمت نزند، دین خدا را خراب نكند، دین خدا را دستکاری و كم و زیاد نكند و نماز اول وقت بخوانند.
وی تأکید کرد: شرط ادب رعایت همه واجبات و ترك همه محرمات است، برای طلبه‌ها نیز رعایت مستحبات از شرایط ادب است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ولایت عامه و خاصه خداوند متعال، گفت: ولایت عامه خداوند شامل همه موجودات می‌شود، اما ولایت خاصه شامل اولیای الهی است که در ولایت خاصه، همه اعضا و جوارح انسان، الهی می‌شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه توفیق رسیدن به ولایت خاص الهی از علم و ادب آغاز می‌شود، عنوان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه با عنایت حق تعالی در حوزه امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه حضور پیدا کردند و بر سر سفره اهل بیت علیهم‌السلام نشسته است که باید این توفیق را مغتنم بشمارند.

وی با تصریح بر لزوم شناخت ارزش مسیر طلبگی، به وضع معیشت طلاب اشاره کرد و افزود: خداوند متعال متكفل رزق ما طلاب شده است و رزق هر كسی هم كه مقدّر باشد به او می‌رسد و هیچ چیز نمی‌تواند مانع از آن شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: شما طلاب باید از فرصت گرانبهای عمر خود استفاده کنید و قدردان زحمات علما و بزرگانی که مؤسس حوزه باعظمت شهرتان هستند باشید.
آیت‌الله فاضل لنکرانی یادآور شد: یکی از نعمت‌های امروز ما این است که در دوران حاکمیت انقلاب اسلامی که دین مبین اسلام به صحنه اجتماع آمده است، قرار گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه امروز دشمن به دنبال مقابله با اسلام است، عنوان کرد: امروز دانشگاه‌ها و مؤسساتی در اسرائیل، اروپا و آمریكا به تحقیق پیرامون شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی می‌پردازند تا با اسلام مقابله کنند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار به ظهور فرقه‌های بابیت، بهائیت و عرفان‌های نوظهور توسط دشمن اشاره کرد و گفت: در زمان قاجار، مدعیان مهدویت با همکاری استعمار انگلیس و با سوء استفاده از اعتقاد ما به مهدویت، ظهور پیدا کردند، امروز هم دشمن بیکار نیست و همواره برای ما مذهب‌تراشی و فرقه‌تراشی می‌کند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: امروز وظیفه ما طلاب این است که از اسلام و تشیع حقیقی دفاع کنیم و برای رسیدن به این هدف باید با جدیت درس بخوانیم و به توکل به خداوند متعال از فقه، تفسیر و اعتقادات شیعه دفاع کنیم.
وی با بیان اینکه باید حقیقت معارف اهل بیت علیهم‌السلام را بشناسیم، تأکید کرد: بخش وسیعی از كلمات و معارف ائمه معصومین علیهم‌السلام و بالاتر از آن بخش بسیار وسیعی از قرآن هنوز برای ما روشن نشده و آن را كشف نكرده‌ایم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: ما باید با چراغ اهل بیت علیهم‌السلام و با هدایت ایشان، قرآن کریم را بشناسیم و معارف الهی را استخراج کنیم.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه سفره علمی حوزه‌های علمیه بزرگ‌ترین سفره علمی جهان است، گفت: تمام علوم، انظار، نظریات، تئوریات بشری، محدود است، اما به فرموده آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، یك عمر كامل برای فقه تنها كافی نیست، چه برسد به تفسیر و كلام و تاریخ.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که طلاب حوزه، شرایط انقلاب اسلامی و جهان امروز را در نظر بگیرند و با شناخت زمان از این موقعیت برای تبلیغ دین استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.