تبیان، دستیار زندگی

«تغییر نگرش» پاسخ حضرت زینب (س) به تحریم‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی گفت: مواکب کانون‌های فرهنگی هنری در سال آینده باید در حوزه کودک و نوجوان در جریان اربعین نقش‌آفرین باشند و کارهای فاخری ارائه دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب رضا ارزانی
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» شامگاه (جمعه ۲۱ دی‌) در آیین نکوداشت خیرین و خادمین همایش پیاده روی اربعین موکب موعود (عج) فردوس اظهار داشت: شهر فردوس قدمتی چند هزار ساله دارد و از دیرباز به دارالمومنین شناخته می‌شود و از نظر امنیت، سرآمدترین شهر کشور است و در سفرنامه مارکوپولو در ۴۰۰ سال قبل به شهر تون (فردوس کنونی) اشاره شده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سال‌های خدمت خود در آفریقای جنوبی، زامبیا، استرالیا و اینکه در این کشورها، هیچ مشکلی از نظر تجهیزات و امکانات وجود ندارد اما مهمترین مشکل، «امنیت» است، افزود: انسان همچون یک ماهی در آب است که تا هنگامی که در آب باشد، قدردان این نعمت (امنیت) نیست.
وی همچنین به علما، بزرگان و اندیشمندان شهر فردوس از جمله مرحوم «محمد حسین فاضل تونی» فقیه، مجتهد و استاد برجسته فلسفه، مرحوم آیت‌الله اسماعیل فردوسی پور عضو مجلس خبرگان رهبری، محمد جعفر یاحقی پژوهشگر و نویسنده ایرانی و بسیاری از شعرا و نویسندگان برجسته کشور اشاره کرد که فرزند شهر فردوس و خراسان جنوبی هستند و گفت: گرچه وسعت استان خراسان جنوبی بسیار زیاد است اما جمعیت آن کم است و اینکه توانسته‌ است چنین بزرگانی تقدیم کشور کند، بسیار ارزشمند است

وی در ادامه با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها تصریح کرد: امروز در این چالش و مصیبتی که نمی‌دانیم کدام مکتب و الگو می‌تواند انسان‌ها را نجات دهد، تمسک به اهل بیت علیهم السلام و حضرت زینب می تواند بهترین راه سعادت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی مهمترین پاسخ حضرت زینب سلام الله علیها به تحریم‌های امروزی را «تغییر نگرش و بینش» ذکر کرد و افزود: این بزرگ بانوی جهان اسلام در روز عاشورا در حالی‌که دو فرزند و دو برادر خود را از دست داده بود، در کاخ عبیدالله بن زیاد در پاسخ به او گفت «ما رأیت الا جمیلاً» و این نگرش زیبا و بزرگ حضرت زینب در تحریم‌های کنونی باید برای ما درس و الگو باشد.

به گفته مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قیام‌هایی از جمله قیام زید، مختار و ... به دلیل قیام حضرت زینب سلام‌الله علیها بعد از واقعه عاشورا رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم بدون شک سختی‌های خود را به همراه دارد، ادامه داد: اما قرآن به مومنان وعده داده است که «فان مع العسر یسری. ان مع العسر یسری» و این وعده الهی بدون شک تحقق می‌یابد.
دبیر ستاد عالی‌ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به شهید فهمیده به عنوان یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز هم جوانانی مانند شهید «حججی» را در بین جوانان خود داریم که بدون شک از رویش‌های انقلاب هستند و اگر آن سال‌ها شهید «فهمیده»‌ها در مقابل صدام ایستادگی کردند امروز جوانان زیادی هستند که به دفاع از حریم و بارگاه مطهر حضرت زینب سلام الله علیها بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به جریان ورود ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به بحث اربعین حسینی اظهار داشت: در دیداری که تابستان امسال با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان و مدیر کانون فرهنگی هنری مهدی موعود (عج) فردوس در تهران داشتم، بعد از شنیدن مجموعه فعالیت‌های این کانون در بحث خدمات دهی به زائران حسینی در همایش بزرگ اربعین حسینی، جرقه حمایت از کانون‌ها برای ورود جدی به این بحث اربعین، زده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی همچنین به بازدید خود از فعالیت‌های این موکب در اربعین امسال هم اشاره کرد و افزود: حس خدمت به زائران بدون توجه به سن و سال بگونه‌ای که بسیاری از افراد مسن با تبعیت از جوان‌ترها برای خدمت به زائران قدم برمی‌داشتند و از سوی دیگر جوانان نیز مخلصانه و با اشتیاق فراوان در راه خدمت به اهل بیت علیهم السلام گام برمی‌داشتند موجب خلق‌ صحنه‌هایی به یادماندنی شد.

وی تاکید کرد: جوانان موکب موعود فردوس با توسل به ائمه معصومین علیهم السلام در این وادی قدم گذاشته‌اند که همین مهم باعث موفقیت آنها شده است.
وی با ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جوانان، خادمان و اعضای کانون فرهنگی هنری مهدی موعود (عج) گفت: دبیرخانه اربعین در مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی مستقر می‌شود تا برنامه‌های فرهنگی موکب‌های کانون‌های مساجد منسجم‌تر و ظرفیت‌ها تجمیع شود.
دبیر ستاد عالی‌ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بر لزوم برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان در همایش بزرگ اربعین توسط موکب‌های کانون‌ های مساجد تاکید کرد و افزود: مواکب کانون‌های فرهنگی هنری در سال آینده باید در دو حوزه کودک و نوجوان در جریان اربعین نقش‌آفرین باشند و کارهای فاخری ارائه دهند.

وی خطاب به خادمان موکب موعود (عج) فردوس گفت: یقین بدانید در راهی که در پیش گرفته‌اید مجموعه ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور تمام قد پشتیبان شما است.


منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.