تبیان، دستیار زندگی

درسی که زینب(س) به مسئولان نظام اسلامی آموخت

زینب(س) به تمام سیاستمداران جهان اسلام آموخت راه مبارزه با دشمن کوتاه آمدن از ارزش‌های دینی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت زینب
تاریخ بشریت افرادی را به خود دیده است که نه تنها در زمان خود بلکه در تمام زمان‌ها و مکان‌ها انقلابی را در رفتارها و اندیشه‌های مردم به سوی ارزش‌های انسانی و معارف وحیانی ایجاد کرده‌اند؛ از این جهت توانستند الگوی خوبی برای تمام آزادگان و حق‌طلبان عالم باشند. این افراد با دارا بودن ویژگی‌های برتر انسانی، توانستند در تمام ابعاد وجودی به گونه‌ای رشد یابند که برترین انسان‌ها در حسرت آن به سر می‌برند.

حضرت زینب(س) نمونه‌ای از این افراد برجسته دوران است. اگر قصد داشته باشیم شخصیت ایشان را سوای از منظر دینی، از زاویه نگاه یک زن موفق تاریخ مورد ارزیابی قرار دهیم، باز می‌بینیم از نمونه‌های موفق و انگشت‌شمار محسوب می‌شوند که در ادامه به دو نمونه از این گزاره‌ها اشاره می‌شود.

زینب(س) همسری فداکار و مادری مهربان

حضرت زینب(س) در بُعد خانوادگی نمونه‌ای از همسری فداکار و مادری مهربان برای فرزندان خویش بود به گونه‌ای که تاریخ‌نگاران نمونه‌ای از کج‌رفتاری‌های ایشان در قبال خانواده گزارش نکرده است بلکه همواره از ایشان به نیکی یاده کرده‌اند. زینب(س) به گونه‌ای فرزندانش را تربیت کرد که با وجود سن کم‌شان ضمن آشنایی با معارف وحیانی و ارزش‌های انسانی همچون ایثار، وفای به عهد، شجاعت، رشادت و ... این ارزش‌ها را به مسائل سیاسی و اجتماعی عصر خود پیوند زده و آن‌ها را در این مسیر به کار گرفتند؛ اوج این رفتار را در جریان کاروان حسینی تا شهادتشان در روز عاشورا از ایشان شاهدیم.

ابراز شجاعت زینب(س) کاخ دشمنان را متزلزل کرد

یکی دیگر از خصلت‌های این بانوی گرانقدر اسلام صفت شجاعت بود. ایشان همواره در طول زندگی به ویژه در ماجرای جانگداز عاشورا و وقایع پس از آن، این خصلت را بروز می‌دادند به گونه‌ای که گاهی موجب حیرت بدترین دشمنان خویش می‌شدند. سخنرانی‌های متعدد ایشان در کاخ یزید و مقابل ابن زیاد نمونه‌ای از ویژگی شجاعت زینب(س) مقابل دشمنان اسلام است که باعث آشکار شدن توطئه آنان و بعد تزلزل کاخ پوشالی آنها شد.

این بانوی گرامی به تمام سیاستمداران جهان اسلام آموخت راه مبارزه با دشمن کوتاه آمدن از ارزش‌های دینی نیست بلکه ابراز قدرت و شجاعت در مقابل قدرت پوشالی آن‌هاست. از این رو می‌بینیم نهضت امام حسین علیه‌السلام با رشادت‌های ایشان به دیگران شناسانده می‌شود و جلوی بسیاری از تحریفات در قبال ماجرای قیام امام حسین علیه‌السلام گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.