تبیان، دستیار زندگی

۵ خاصیت مهم هویج

هویج از جمله سبزیجات ریشه‌ای به حساب می‌آید که اغلب در گروه خوراکی‌های کاملا سالم قرار می‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
۵ خاصیت مهم هویج
سایت تخصصی "مدیکال دیلی" در مطلبی در این باره آورده که از جمله فوائد افزودن این ماده خوراکی به رژیم غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامت قلب

هویج حاوی میزان بالایی از فیبر محلول است و به همین دلیل می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند. در نتیجه خطر لختگی خون و مشکلات ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش پیدا می‌کند. همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف هویج سطح کلسترول را کاهش داده و به کاهش فشار خون و پیشگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.

سلامت چشم‌ها

یکی از خواص تاکید شده هویج تاثیر آن بر سلامت چشم‌هاست. هرچند، شواهد علمی مربوط به این ادعا برای بسیاری مورد تایید نیست. محققان در بررسی‌های خود بیشتر تاثیر مکمل‌های بتاکاروتن و نه خود هویج را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

درحالیکه هویج مشکلات بینایی را درمان نمی‌کند اما سرشار از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت چشم‌هاست. بسیاری از مردم در کشورهای در حال توسعه از مشکلات بینایی رنج می برند که ناشی از عدم مصرف کافی ویتامین A است.

پیشگیری از بیماری

هویج پخته در مقایسه با خام آن حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. این ترکیب حفاظت کننده می‌تواند به کند ساختن روند فرسودگی سلول‌ها کمک کرده و بدن را از تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد با افزایش خطر ابتلا به برخی انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان، آلزایمرو بیماری‌های دیگر مرتبط است.

کالری پایین

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مصرف هویج گزینه مناسبی است زیرا حاوی میزان بالایی از آب و مقدار پایینی کالری است. یک هویج خام متوسط، حاوی حدود ۲۵ کالری است.   

درمان زخم و جراحت 

هویج علاوه بر ویتامین A منبع غنی از آنتی‌اکسیدانی همچون ویتامین C است. مصرف این ماده خوراکی می‌تواند به شفاف شدن پوست کمک کند. همچنین ویتامین C در درمان زخم و جراحت حائز اهمیت است چرا که وجود آن برای تولید کلاژن اهمیت دارد. کلاژن پروتئین اصلی موجود در پوست و بافت‌های همبند است. همچنین این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان به پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌ها کمک می‌کند.
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.