تبیان، دستیار زندگی

تیپ‌شناسی نقش‌های بازیگران زن جشنواره سی و هفتم

ملاقات با بانوان خاص

تحلیل نقش بازیگران مطرح زن جشنواره سی و هفتم بر اساس عکس هایی که از آن ها منتشر شده است. پشت چهره کاراکترهای هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، بهنوش طباطبایی، شبنم مقدمی، الناز شاکردوست و مریلا زارعی چه خبر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم سینمایی رد خون
پوستر رد خون با بازی طباطبایی

در گزارش قبلی درباره تیپ شناسی مردان جشنواره سی هفتم فجر نوشتیم و حالا نوبت به تحلیل نقش خانم ها در جشنواره امسال است. این تحلیل بر اساس عکس ها، تیزرها و شنیده ها درباره نقش هر بازیگر تدوین شده است.

بهنوش طباطبایی

بعد از دو دوره غیب از جشنواره فجر، امسال با دستی پر در این رقابت حاضرشده است. طباطبایی در دو فیلم مهم جشنواره بازی دارد. یکی «ماجرای نیم روز 2 – رد خون» و دیگری «غلامرضا تختی» در هردو فیلم با تیپ و ظاهری متفاوت ظاهرشده است.

ماجرای نیم روز – رد خون: از فیلم رد خون کلاً سه چهارتا عکس بیشتر منتشرنشده، که همه این عکس‌ها هم درواقع متعلق به کاراکترهای مرد فیلم است. اما در همان ابتدای تولید پوستری از فیلم بیرون آمد که در آن کاراکتر زن فیلم که نقش آن را بهنوش طباطبایی بازی می‌کند در مرکز پوستر قرارگرفته و بقیه کاراکترها در دو طرف او دیده می‌شوند. قرار گرفتن این کاراکتر در مرکز پوستر نشان می‌دهد که طباطبایی درواقع شخصیت محوری داستان است. پوشش او هم روسری سبزرنگ و لباسی خاکی است تا مشخص شود او نقش یکی از زن‌های عضو گروهک منافقین را بازی می‌کند. طباطبایی درواقع نقش کاراکتری را بر عهده دارد که در عملیات مرصاد جز فرماندهان منافقین است. این نقش البته نقش پرتحرک و اکشنی است که ایفای آن آمادگی جسمانی بالای بازیگر را می‌طلبید. اصلاً به خاطر همین مسئله الناز شاکر دوست از بازی در آن انصراف داد و بهنوش طباطبایی جایگزینش شد. طباطبایی جز بازیگرانی است که به شکل حرفه‌ای ورزش می‌کند و همین عامل یعنی آمادگی جسمانی بالایش کمک شایان توجهی به بازیش برای این نقش کرده است. او یکی از شانس‌های تصاحب سیمرغ بلورین جشنواره پیش روست.

غلامرضا تختی: درست در بحبوحه انتخاب بازیگر جایگزین امیر جدیدی برای نقش غلامرضا تختی و در روزهایی که بهنوش طباطبایی تازه از پروژه سنگین ماجرای نیمروز ۲-رد خون فارغ شده بود؛ خبر حضور این بازیگر در پروژه تختی رسانه‌ای شد. بعد از انتشار این خبر همه‌چیز درباره نقش طباطبایی از تیرس رسانه‌ها مخفی ماند نه عکسی از او منتشر شد و نه اطلاعاتی از نقشش به بیرون درز کرد. طبق شنیده‌ها طباطبایی یکی از نقش‌های حساس فیلم را بر عهده دارد؛ نقشی که گفته می‌شود نقشی کلیدی در شکل‌گیری درام فیلم دارد. دست‌اندرکاران پروژه تختی قصد دارند در آستانه رونمایی از فیلم در جشنواره فجر عکس و اطلاعاتی مختصر از نقش بهنوش طباطبایی را رسانه‌ای کنند.


ایده اصلی
 ایده اصلی تنها فیلم زارعی در جشنواره است.

مریلا زارعی

 یک‌قدم با غیبت در جشنواره فجر فاصله داشت، که انتخاب «ایده اصلی» باعث شد تا لقب غایب بزرگ از جلوی نام این بازیگر حذف شود. او بعد از مدت‌ها با گریم و تیپی بسیار متفاوت در دومین فیلم آزیتا موگویی بازی کرده است.

ایده اصلی: زارعی در فیلم «ایده اصلی» نقش یک تاجر زن را بازی می‌کند که سرش حسابی توی حساب‌وکتاب است و به قولی نمی‌گذارد کسی کلاه سرش بگذارد. البته که اگر فرصتی دست بدهد سر دیگران و رقبایش کلاه گشادی می‌گذارد. او به‌واسطه همین شغل تیپ و ظاهری کاملاً متناسب با این قشر دارد. برای نشان دادن شخصیت او به لحاظ ظاهری، از موی مصنوعی برای طراحی گریم این کاراکتر استفاده‌شده تا بخشی از کاراکتر او به لحاظ تیپ و قیافه ظاهری هم ترسیم شود.

«مردی بدون سایه»
حاتمی در مردی بدون سایه برای چهارمین بار با علیرضا رئیسیان همکاری کرده است.
 

لیلا حاتمی

امسال با یک فیلم در جشنواره فجر حاضر است. این فیلم چهارمین همکاری او با علیرضا ریسیان محسوب می‌شود. حاتمی در «مردی بدون سایه» با امیر آقایی و همسرش علی مصفا همبازی است.

مردی بدون سایه: مردی بدون سایه تکمیل‌کننده سه‌گانه علیرضا رئیسیان با موضوع بحران عاطفی زن و شوهرها است. در اینجا نقش این زن و شوهر را لیلا حاتمی و علی مصفا بازی می‌کنند. حاتمی نقش زنی از طبقه نیمه مرفه و البته فرهنگی جامعه را بازی می‌کند و متعاقب آن تیپ و ظاهرش متناسب با این قشر طراحی‌شده است. او در بخش‌هایی از فیلم به زبان اسپانیایی صحبت می‌کند.

فیلم سینمایی «زهرمار»
مقدمی در زهرمار که فیلمی کمدی است با سیامک انصاری همبازی است.

شبنم مقدمی

با داشتن دو سیمرغ بلورین در کارنامه و دو سه نامزدی برای این جایزه، امسال هم با یک فیلم پر شانس در بخش مسابقه حاضر است و در بخش مسابقه فیلم‌های اول هم یک فیلم دارد. فیلم بخش مسابقه او «شبی که ماه کامل شد» نام دارد که نرگس آبیار آن را ساخته و دیگر فیلمش که در بخش نگاه نو روی پرده می‌رود «زهرمار» ساخته جواد رضویان است. او در هر دو فیلم عهده‌دار دو شخصیت کاملاً متفاوت است.

شبی که ماه کامل شد: یکی از ملتهب‌ترین فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، تازه‌ترین ساخته نرگس آبیار است. او در فیلم جدیدش به زندگی عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک توریست معروف ورود کرده و از دریچه زندگی او، فعالیت‌های او و برادرش را در گروهک تورویستی جند الله به تصویر کشیده است. شبنم مقدمی طبق اطلاعات لو رفته از فیلم، نقش مادر الناز شاکر دوست را بازی می‌کند. درواقع کاراکتری که او نقش آن را بازی می‌کند، چند سالی از سن واقعی‌اش بزرگ‌تر است. دختر این کاراکتر، با بازی الناز شاکر دوست، عاشق عبدالحمید می‌شود و علی‌رغم میل باطنی مادر به عقد او درمی‌آید و بقیه ماجرا. از این فیلم هیچ عکسی منتشره نشده و از شمایل کاراکترهای فیلم ازجمله شبنم مقدمی رونمایی نشده است. اگر آبیار بر طبق مستنداتی که این کاراکترها از روی آن‌ها طراحی‌شده جلو رفته باشد، خانواده زن عبدالحمید، قمی هستند و مادرزن او هم یک خانم چادری پنجاه‌وچندساله است. طبق این مختصات کاراکتر مقدمی، زنی است پنجاه‌وچندساله از طبقه مذهبی که قاعدتاً از پوشش چادر استفاده می‌کند و لهجه قمی هم دارد. مقدمی در ساخته قبلی آبیار هم نقش یک زن اصفهانی را بازی کرد که اتفاقاً لهجه‌ای بسیار غلیظ داشت. او برای این نقش برنده سیمرغ بلورین شد.

زهرمار: زهرمار یکی از دو فیلم کمدی حاضر در جشنواره امسال است، که شبنم مقدمی نقش اصلی زن آن را بازی می‌کند. از کاراکتر او دو عکس با دو تیپ متفاوت منتشرشده، یکی با پوشش چادر و دیگری با پوشش مانتو و روسری. رونمایی از کاراکتر شبنم مقدمی با دو پوشش متفاوت این ذهنیت را ایجاد می‌کند که او دو نقش جداگانه بازی کرده، اما حالت چهره او در عکسی که با پوشش چادر منتشرشده و موهایی که از زیر چادر بیرون زده نشان می‌دهد که این کاراکتر، همان کاراکتری است که پوشش مانتو و روسری دارد، اما به خاطر قرار گرفتن در یک موقعیت مجبور به سو استفاده از پوشش چادر شده است. عکس‌های منتشرشده از این کاراکتر با پوشش مانتو و روسری هم نشان می‌دهد که باشخصیتی شر و دردسرساز مواجهیم. این‌ها برداشت‌هایی است که از عکس‌های منتشرشده از زهرمار به دست می‌آید، حالا باید منتظر باشیم و ببینیم این برداشت‌ها تا چه اندازه با واقعیت فیلم همخوانی دارد.

فیلم روزهای نارنجی

روزهای نارنجی یکی از دو فیلم تهرانی در جشنواره امسال است.

هدیه تهرانی

برنده دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره، امسال با دو فیلم در این رویداد حاضر است. یکی روزهای نارنجی که در بخش مسابقه فیلم‌های اول روی پرده می‌رود و دیگری «مسخره‌باز» نخستین تجربه کارگردانی «همایون غنی زاده».

روزهای نارنجی: از عکس‌های منتشرشده و تیزرهای فیلم مشخص است که تهرانی نقش یکی زن از طبقه کارگر را بازی می‌کند. صورت تکیده و خسته تهرانی شمای کلی گریم ظاهری او را شکل می‌دهد ضمن اینکه پالتوی سبزرنگ بلند و مردانه او همراه با روسری تیره‌ای که برایش طراحی‌شده، هویت این کاراکتر را بیشتر نمایان می‌کند. او در این فیلم با علی مصفا همبازی است. آن‌ها 20 سال پیش در فیلم «پارتی» همبازی بودند.

مسخره‌باز: از فیلم همایون غنی زاده، نه عکسی منتشرشده و نه خلاصه داستانی که بتوان از محتوای آن شخصیت‌ها راشناسایی کرد. تنها عکس منتشرشده از هدیه تهرانی در این فیلم، یک فریم عکس سلفی است که او همراه با صابر ابر انداخته است. در این عکس سلفی، هدیه تهرانی را با همان تیپ و ظاهر همیشگی‌اش می‌بینیم.


الناز شاکر دوست

شبی که ماه کامل شد: در رابطه با محتوا و داستان این فیلم به‌تفصیل در بخش مربوط به شبنم مقدمی توضیح دادیم. داستان فیلم درباره عشق و عاشقی عبدالحمید ریگی با یک دختر شهرستانی است. نقش این دختر را الناز شاکر دوست بازی می‌کند. او کاراکتر یک دختر قمی را بازی می‌کند که اسیر عشق عبدالحمید می‌شود. تسلط شاکر دوست روی لهجه قمی حسابی همه را شگفت‌زده کرده، ترکیب او با شبنم مقدمی در نقش مادر و دختر هم گفته می‌شود خوب و جاندار ازکاردرآمده است.


مهناز افشار

مهناز افشار پرکارترین بازیگر زن جشنواره است که سه فیلم در بخش مسابقه دارد که در هر سه فیلم نقش اصلی است. از همین رو او در جشنواره سی و هفتم یک رکورد از خودش به‌جا گذاشته است. او با سه شخصیت و کاراکتر متفاوت در فیلم‌های «آشفتگی»، «قسم» و «ناگهان درخت» بازی دارد.

فیلم آشفتگی

آشفتگی: تیپ و ظاهر او در فیلم فریدون جیرانی نشان می‌دهد که زنی است از طبقه مرفه. اما طبق شنیده‌ها او نقش منشی یک شرکت خصوصی را بازی می‌کند و تیپ و ظاهرش هم متناسب با همین قشر است. منتها وضع مالی آن‌چنان خوبی ندارد و به‌اصطلاح از آن دسته از خانم‌هایی است که به سرووضعشان بیشتر ازآنچه دارند می‌رسند.

فیلم قسم

قسم: قسم دومین فیلم محسن تنابنده است که آن‌هم در سکوت کامل خبری ساخته شد و فقط یک عکس از آن در طول زمان تولید منتشر شد. در این عکس که اتفاقاً متعلق است به مهناز افشار او در حال غرق شدن در آب می‌بینیم. طبق اطلاعات لو رفته از فیلم، «قسم» درباره مراسم قسامه است. قسامه یکی از راه‌های اثبات وقوع جنایت قتل در فقه اسلامی و حقوق کیفری است. افشار که کاراکتر اصلی فیلم است، درگیر ماجرای می‌شود که مجبور می‌شود در مراسم قسامه، قسم یاد کند و....

ناگهان درخت

ناگهان درخت: بعد از «برف روی کاج‌ها»، «ناگهان درخت» دومین همکاری مهناز افشار با پیمان معادی است، منتها در اینجا معادی بازیگر نقش مقابل و همچنین تهیه‌کننده فیلم است. کارگردان ناگهان درخت «صفی یزدانیان» است. به لحاظ تیپ و ظاهر مهناز افشار، تیپ و گریم منحصر بفردی ندارد و با همان شکل و شمیل غالب فیلم‌هایش او را در این فیلم می‌بینیم. قرار بود ابتدا لیلا حاتمی این نقش را بازی کند، که درنهایت نقش به افشار رسید.

منبع: همشهری