تبیان، دستیار زندگی

زمستان، فصل رونق بورس

افزایش قیمت جهانی نفت خام و نرخ کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی از ابتدای ماه فوریه، تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد و انتشار گزارش‌های مثبت 9 ماهه می‌تواند به صورت آرام و خزنده باعث بهبود فضای معاملاتی در بازار سهام تا پایان سال جاری شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اقتصاد و بورس
شاخص کل بورس فصل زمستان را با رقم ۱۵۶ هزار واحد آغاز کرد چون نوسانات قیمت جهانی نفت خام، قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه و ۹ ماهه شرکت‌های بورسی باعث شد که شاخص کل بورس به قله ۱۶۳ هزار واحد برسد.

با توجه به رشد فزاینده و هیجانی شاخص کل بورس در شهریور ماه امسال و رسیدن به قله ۱۹۵ هزار واحدی، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل رشد و ریزش‌های بزرگ بازار سرمایه ایران، قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است.

از اواسط آبان ماه تا امروز قیمت دلار در بازار آزاد به دنبال اجرای سیاست‌های نظارتی و کنترلی دولت و بانک مرکزی روند کاهشی به خود گرفته و به کانال ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است که این کاهش قیمت دلار در بازار آزاد باعث کاهش سطح تقاضا برای محصولات ارز محور در بورس کالا و تشکیل صف‌های سنگین فروش نمادهای دلاری در بازار سرمایه شد.

برای شاخص کل بورس همچنان هدف اولیه ۱۶۸ تا ۱۷۰ هزار واحد قابل تصور است و در این موج در گروه‌های به خصوص بنیاد محور یک بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را می‌توان در روزهای آتی انتظار داشت.


بدون شک افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و تثبیت آن می‌تواند محرکی برای رشد شاخص کل بورس در دو ماهه پایانی سال ۹۷ باشد، اما کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۰ هزار تومان باعث خواهد شد که نرخ دلار در سامانه نیما به نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک شود که این موضوع خود می‌تواند باعث افزایش سطح درآمد حاصل از نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی و رشد سودآوری این شرکت‌ها و اقبال سهام‌داران به نمادهای ارز محور و صادراتی شود.

در حال حاضر تنها چالش بازار سرمایه ایران ریزش ادامه‌دار قیمت جهانی نفت خام و تردید در بازارهای کامودیتی است که با توجه به آغاز تعطیلات سال نو میلادی و کاهش حجم و سطح معاملات در بازار‌های جهانی تغییری بر روی این مولفه‌ اثرگذار بر بازار سرمایه ایران رخ نخواهد داد.

اما طبق روال سال‎های گذشته انتظار می‌رود که از ماه فوریه با بازگشت معامله‌گران و افزایش سطح تقاضای فصلی شاهد رونق نسبی در بازارهای نفت و کامودیتی محور باشیم که افزایش قیمت جهانی نفت و قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی باعث افزایش کرک اسپرد شرکت‌های پالایشگاهی و رشد سودآوری شرکت‌های پتروشیمی و فلزات اساسی خواهد شد.

افزایش قیمت جهانی نفت خام و نرخ کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی از ابتدای ماه فوریه، تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد و انتشار گزارش‌های مثبت نه ماهه و دی ماه شرکت‌های بورسی می‌تواند به صورت آرام و مداوم باعث بهبود فضای معاملاتی در بازار سهام تا پایان سال جاری شود، بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که زمستان فصل رونق کدام صنایع بورسی خواهد بود؟


دلایل اقبال گروه بانکی

زمزمه‌هایی در بازار به گوش ‌رسید، مبنی بر اینکه صندوق‌ها و شخصیت‌های حقوقی بزرگ بازار طی برگزاری جلسه‌ای تشویق به خرید سهام و تزریق نقدینگی به بازار سرمایه شدند، به همین جهت صندوق‌های بزرگ خرید سهام و حمایت از بازار را در پیش گرفتند که آثار این موضوع طی روزهای گذشته در بازار به شکل آرام و خزنده‌ای با افزایش نسبی حجم معاملات و بهبود ارزش سهام شرکت‌های موثر بر بازار سرمایه مشهود است.

البته طی روزهای اخیر اقبال به گروه بانکی توانست بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار سرمایه را از آن خود کند، به عبارتی مباحثی اثر گذار نظیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیایی و همچنین از محل نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی در کنار عواملی از جمله ابلاغیه سازمان برنامه بودجه کشوری در جهت تسریع در پرداخت بدهی‌های دولت به بانک و همچنین شواهد مثبت از بهبود عملکرد بانک‌ها در مدیریت منابع و مصارف این گروه را مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار داده است.

بررسی و تحلیل بنیادی گروه‌ها و نمادهای موثر از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، حاکی از انتشار عملکرد‌های مثبت در سه ماهه سوم سال جاری دارد که این موضوع خود می‌تواند به عنوان یک محرک برای بازار سهام تلقی شود.
اما نکته ویژه و مهم پیش روی بازار سهام در مقطع کنونی در پیش بودن انتشار گزارش‌های مثبت ۹ ماهه منتهی به آذر ماه و سپس گزارش ماهانه عملکرد منتهی به دی ماه طی دو هفته آینده است.

بررسی و تحلیل بنیادی گروه‌ها و نمادهای موثر از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، حاکی از انتشار عملکرد‌های مثبت در سه ماهه سوم سال جاری دارد که این موضوع خود می‌تواند به عنوان یک محرک برای بازار سهام تلقی شود و توجیه ورود جریان نقدینگی برای ورود به بازار را حتی با دوره سرمایه‌گذاری کوتاه مدت تقویت کند.

تقویت احتمال توافق تجاری

از سوی دیگر با تقویت احتمال کم رنگ شدن چالش‌های جنگ تجاری بین دو قطب اثر گذار در میدان بازار‌های مالی (چین و آمریکا) شاهد بهبود قیمت نفت و کامودیتی‌ها و فلزات پایه هستیم و این موضوع نیز محرک دیگری شده است که از منظر روانی به معامله گران کمک کند.

روند رشد آرام و خزنده نرخ‌ها در سامانه نیما در کنار بحث‌هایی از افزایش نرخ در این سامانه با توجه به گلایه‌های صادرکننده‌ها می‌تواند خوشبینی به افزایش نرخ ارز در این سامانه و تقویت سودآوری از محل تسعیر را افزایش دهد.
روند رشد آرام و خزنده نرخ‌ها در سامانه نیما در کنار بحث‌هایی از افزایش نرخ در این سامانه با توجه به گلایه‌های صادرکننده‌ها می‌تواند خوش‌بینی به افزایش نرخ ارز در این سامانه و تقویت سودآوری از محل تسعیر را افزایش دهد.

چندی پیش رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی در جلسه‌ای با حضور صادرکننده‌ها تاکید کردند که صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما با هر نرخی برای فروش عرضه کنند، اما اینکه خریداری برای آن نباشد، مشکل بانک مرکزی نیست، اما بانک مرکزی دخالتی در نرخ دهی صادرکننده‌ها نخواهد داشت.


بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی سهم‌های بنیادی

البته در بحث تردیدهای صادراتی و رکود داخلی همچنان شواهد و آمار نشان می‌دهد که شرایط چندان مساعد نیست و باید چشم به آمارهای آتی داشت، اما در مقطع زمانی حاضر شرایط به نحوی است که می‌توان خوشبین به یک موج مثبت در بازار سهام و گروه‌ها و نمادهای موثر بود.
برای شاخص کل بورس همچنان هدف اولیه ۱۶۸ تا ۱۷۰ هزار واحد قابل تصور است و در این موج در گروه‌های به خصوص بنیاد محور یک بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را می‌توان در روزهای آتی انتظار داشت.
منبع: تجارت نیوز