تبیان، دستیار زندگی

ازدواج ناموفق بخاطر اشتباهات خواستگاری

این اشتباهات در خواستگاری، زندگی زناشویی را تباه می کند

دختر و پسرها در جلسات خواستگاری تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن هدف، انتخاب همسری مناسب برای تشکیل یک زندگی مشترک پایدار است. زندگی مشترکی که نتیجه آن احساس آرامش، خوشبختی و حتی فراهم شدن شرایطی برای رشد بیشتر در زمینه های اعتقادی، علمی و فرهنگی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دختر و پسر، خواستگاری، زندگی مشترک، ازدواج، تصمیم گیری، ارزیابی، خوشبختی،کلوب ازدواج
 از بعضی دختر و پسرها ناآگاهانه در جلسات خواستگاری رفتارها و افکار اشتباهی سر می زند و همین موضوع باعث ناکارآمدی ازدواج، حاصل از آن خواستگاری می شود. در ادامه مروری بر افکار و رفتارهایی خواهیم داشت که در عین رایج بودن، اشتباه هستند و پایداری زندگی مشترک را به خطر خواهند انداخت.

پنهان کردن خود واقعی پشت نقاب

معمولا افراد برای جلب توجه طرف مقابل در جلسات خواستگاری، سعی می کنند خود را بی نقص جلوه دهند، ضعف ها و نقاط ضعف خود را پنهان و روی نقاط قوت خود تاکید و حتی در نشان دادن آن ها اغراق می کنند. مسلما در برخورد اول و دوم هیچ انسانی نقاط ضعف خود را به دیگران نشان نمی دهد، اما اگر می خواهید زندگی پایداری داشته باشید، هنگام صحبت با طرف مقابل صادق باشید و خود واقعی تان را به او نشان بدهید. معمولا افراد با ایده آل نشان دادن خود، تصورات و انتظارات بیش از حد از خود ایجاد می کنند. این تصورات غیر واقعی پس از ازدواج به مشکل تبدیل می شود، برای مثال اگر شما انتظار نمره 20 از یک آزمون داشته باشید، حتی نمره 18 هم ناکام کننده است. اما اگر انتظار شما 15 بوده باشد، همان نمره 18 بسیار جذاب و خوشحال کننده خواهد بود. این امر در تعاملات با همسر آینده هم صادق است. اگر یک تصویر ایده آل و غیر واقعی از خود ایجاد کنید، بعد از شروع زندگی مشترک باعث سرخوردگی همسر خود خواهید شد. این نکته برای هم دختران و هم پسران صادق است. هیچ انسانی کامل نیست. هیچ انسانی بدون ضعف نیست پس اگر طرف مقابل خود را خیلی کامل و بدون ضعف دیدید، مطمئن باشید که خود واقعی او را هنوز ندیده اید.

اشتباه رایج در ارزیابی امتیازات فرد مقابل

قبل از شروع فرایند خواستگاری و تصمیم گیری، ابتدا تکلیف تان را با خودتان مشخص کنید. مهم چیزی است که شما می خواهید و نه امتیازاتی که فرد پیشنهادی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که دو انسان خوب و منطقی بتوانند زن و شوهر خوبی نیز باشند. برای انتخاب یک همسر مناسب، مهم خواسته ها و انتظارات شما از همسر آینده تان است. قبل از آن که به ارزیابی مصداق ها و گزینه های موجود بپردازید، فهرستی از خصوصیات، رفتارها، اخلاق و ... مورد نظر از همسر آینده تان را تدارک ببینید تا بتوانید ارزیابی کنید که فرد پیشنهادی کدام یک از این ملاک های شما را دارد و کدام را ندارد. آنگاه می توانید با توجه به ارزش و اهمیت هر ملاک تصمیم بگیرید. انتظار نداشته باشید شخصی را پیدا کنید که صد در صد ملاک های مورد انتظار شما را داشته باشد. باید آماده گذشتن از برخی از این ملاک ها به نفع ملاک های اساسی تر و مهم تر باشید.

مستقل ارزیابی نکردن طرف مقابل

هر فردی در طول زندگی خود موقعیت های متعددی برای ازدواج داشته است. دختر خانم ها معمولا خواستگاران متعدد دارند و گزینه های متعددی به آقا پسرها معرفی می شوند. در جامعه امروز هم معمولا در دانشگاه یا محل کار، افرادی هستند که جلب توجه می کنند. معمولا بعد از رد گزینه های قبلی، فرد جدید با آن ها مقایسه می شود. برای مثال دختری ممکن است بگوید که فلان خواستگار را که دارای فلان امتیاز مشخص بود قبول نکردم حالا با یک نفر که در آن موضوع به وضوح پایین تر است ازدواج کنم! توجه داشته باشید که باید امتیازات و اشکالات هر فرد به صورت مجزا بررسی شود زیرا در مقایسه با گزینه های قبلی معمولا نقاط قوت آن ها با نقاط ضعف فرد جدید مقایسه می شود. به طور مثال اگر فردی از نظر موقعیت مالی بسیار مطلوب بوده است، اما اخلاق مناسبی نداشته است؛ حال وضعیت مالی فرد جدید را با قبلی مقایسه می کنیم و به این که فرد جدید دارای خصایل اخلاقی مناسبی است، کم توجهی می شود. اما اگر این فرد مستقل ارزیابی شود، می تواند گزینه مناسبی باشد. به یاد داشته باشیم که ملاک های ظاهری مانند ثروت، تحصیلات و ... شرط کافی برای خوشبختی نیستند.

تفاوت قایل نشدن بین دیدگاه حال و آینده

در جلسات خواستگاری معمولا سوالاتی از قبیل، نظر شما درباره کار کردن خانم ها در بیرون از منزل چیست و در صورت تمایل دختر به کار کردن در آینده شما چه می کنید، پرسیده می شود و بر اساس پاسخی که دریافت می شود، تصمیم گیری انجام می گیرد، اما در این میان توجه به یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن این که ملاک تصمیم گیری برای حال و آینده در انسان متفاوت است. به عبارت دیگر، هنگامی که انسان برای یک موضوع احتمالی یا برای آینده تصمیم می گیرد، بر اساس ارزش های کلی پاسخ می دهد اما در نقطه مقابل، هنگامی که در مورد موضوعی قطعی یا برای زمان حال تصمیم گیری می شود، جزئیات و امکان پذیری کار مورد نظر بررسی خواهد شد. بنابراین زمانی که در جلسه خواستگاری سوالی مطرح می شود، طرفین بر اساس یک آینده احتمالی به پرسش پاسخ خواهند داد اما هنگامی که زندگی مشترک شروع می شود، ممکن است رفتار آن ها متفاوت باشدزیرا در آن هنگام مثال جزئی هم وارد معادلات تصمیم گیری خواهد شد. در نتیجه زیاد به پاسخ های افراد اطمینان نکنید و سعی کنید رفتار واقعی آن ها را بررسی کنید. اگر موضوعی برای شما اهمیت دارد، فرد مقابل را در شرایط واقعی مورد سنجش قرار دهید. پس حتما موضوعات مهم برای خود را به جای مطرح کردن با پرسش هایی با قید اگر، مورد سنجش واقعی قرار دهید.
منبع : خراسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.