تبیان، دستیار زندگی

نهمین «عمار» برگزیدگانش را شناخت

آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در حالی برگزار شد که بخشی از اظهارات برگزیدگان و مهمانان این رویداد به انتقاد از کارنامه اقتصادی دولت اختصاص داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


جشنواره مردمی عمار

 سینما فلسطین تهران پس از ۱۰ روز اکران فیلم‌های راه‌یافته به نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، امشب پنجشنبه ۲۰ دی‌ماه میزبان برگزاری آیین اختتامیه این رویداد شد.

این مراسم که با استقبال قابل توجه علاقمندان آغاز شد، در ابتدا با پخش کلیپی به مرور متن و حاشیه برنامه‌های نهمین جشنواره‌ «عمار» پرداخت.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه اول، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و محمد سرشار مدیر شبکه‌های پویا، ‌ نهال و امید از مسئولان حاضر در این مراسم هستند.


باید مقابل «مارمولک» و «هزارپا»‌ بایستید


اولین سخنران این برنامه حاج آقا بهرامی سوژه مستند «عابدان کهنز» و از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب بود که در سخنانی ضمن اشاره به تاریخ دوران پهلوی اول و روی کار آمدن رضاشاه، گفت: استعمار در سرزمین ما به خانواده و دین ما حمله کرده است. با حمله حجاب و کیان روحانیت قصد تسخیر از سرزمین را داشت اما با سیلی مردم مواجه شد. انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و امروز نه تنها کشور ما که عراق و سوریه تا به امروز پیروز شده‌اند. نقش امام و رهبری در آخرالزمان نجات جهان اسلام است. سرزمین‌های اسلامی به دست ولیعصر(عج) نجات نهایی را تجربه خواهند کرد و ان‌شالله زنده باشیم و آن روز را ببینیم.

وی در بخش دیگری با خطاب قراردادن فیلمسازان جشنواره عمار گفت: از برادران عزیزم در عرصه مقدس فیلمسازی می‌خواهم به مردم بگویند پیش از انقلاب در این کشور چه خبر بوده است. فیلم «گوزن‌ها» را ببینید. آنچه در این فیلم می‌بینید مربوط به قلب و مرکز تهران آن روز است. این وظیفه عمار است که نشان دهد قبل از انقلاب در این کشور چه بوده است.

این فعال جبهه فرهنگی در ادامه با انتقاد از ساخت فیلم‌هایی همچون «مارمولک» درباره روحانیت و «هزارپا» درباره جانبازان در سینمای ایران در پایان سخنان خود گفت: وظیفه شما است که در قبال این جریان‌ها ایستادگی کنید و مطمئن هستم پیروز خواهید شد.


بخش اول اهدای جوایز


در ادامه برنامه با دعوت از سلیم غفوری، علی نادری،   محمدحسین باقری، مسعود رضایی، محمدصادق کوشکی و علی‌محمد مودب از داوران جشنواره و مادر شهیدان خالقی‌پور به روی سن، بخش اول اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان، برگزار شد.

در بخش «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸» دو لوح افتخار به مستندهای «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی و «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور اهدا شد.

لوح تقدیر ویژه این بخش به ناصر طهماسب گوینده پیشکسوت رسید که مهدی نقویان به نمایندگی این لوح تقدیر ویژه را دریافت کرد.

 فانوس این بخش «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی اهدا شد. شوقی پس از دریافت این جایزه در سخنانی کوتاه گفت: متأسفانه در قبال مستند «شورش علیه سازندگی» گویی یک شورش شکل گرفت تا جایی که حتی اجازه ندادند این فیلم یک اکران خصوصی داشته باشد. خوشحالم بچه‌های عمار جرئت و جسارت کردند و این فیلم را به نمایش درآوردند و زمانی جایزه‌ام را گرفتم که فیلمم در این سالن به نمایش درآمد.

این مستندساز در پایان گفت: دعا کنیم در شرایط سختی که همه گرفتار آن هستیم، کارگرانی که شرایطی سخت‌تر از همه ما دارند، بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.

علی ملاقلی‌پور هم پس از دریافت لوح افتخار خود گفت: بنده معمولا ممنوع‌الجشنواره‌ام و همین که فیلمم در این جشنواره پذیرفته شد قابل قدردانی است. کسانی که به دنبال قدیس‌سازی از مهندس بازرگان بودند مستند «راه طی شده» را تاب نیاورده‌اند. فکر می‌کنم کمی باید نقدپذیر باشیم.

کارگردان «راه طی شده» افزود: رسانه‌هایی که طرفدار هر ایسم و جریانی هستند و این آثار را تاب نمی‌آورند، به هر حال باید بدانند، امروز جوانانی هستند و به میدان آمده‌اند که هنوز فرزندان خمینی هستند و هر چقدر هم که بخواهند کارهای آن‌ها را بایکوت کنند و به آن انگ‌ انحراف و تحریف بزنند، حتما این فرزندان این خط را ادامه خواهند داد. امیدوارم مسئولان کمی این انتقادها را بشنوند و به داد مستضعفان واقعی برسند تا شعار عدالت محقق شوند.

در بخش جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب هم لوح افتخار به مستند «تهران-دمشق» سیدمحمدعلی صدری‌نیا اهدا شد.

پس از پخش کلیپی از جوایز مردمی این دوره از جشنواره قالیچه «تورقوزآباد» که به دست خواهر شهید بافته شده است به‌عنوان جایزه مردمی به صدری‌نیا برای مستند «تهران-دمشق» اهدا شد.

صدری‌نیا پس از دریافت این جایزه گفت: مستند «تهران-دمشق» برای اولین بار در این جشنواره اکران شد و در آینده عرضه عمومی آن آغاز می‌شود. این مستند را ساختیم تا همه آن‌ها که در یک چیز با ما اشتراک دارند یعنی «دوست داشتن ایران» را به تماشای آن دعوت کنم. با هر سلیقه و عقیده‌ای دعوت می‌کنم که این فیلم را ببینید.

فانوس این بخش به مستند «روزی روزگاری ترامپ» به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی اهدا شد.
جشنواره مردمی فیلم عمار


آقای روحانی توبه عملی کنید!


محسن مقصودی که به نمایندگی از تیم تولید برنامه «ثریا» جایزه مستند «روزی روزگاری ترامپ» را دریافت کرد، در این بخش گفت: امروز دیدم مسئولان مجدد از دستاوردهای برجام صحبت کردند؛ نمی‌دانم این دوربین مخفی است یا شوخی مسئولان! من نمی‌دانم مردم از زندگی مردم خبر دارند یا نه؟ از اجاره‌بها خبر دارند یا نه؟ آیا از وضعیت کارگران خبر دارند؟ چطور با این اعتماد به نفس از دستاوردهای برجام می‌گویند.

وی ادامه داد: شمایی که اعتماد کردید به کدخدا و امروز هم امید به لبخند اروپایی‌ها بسته‌اید، باید توبه عملی کنید. بازگشت به مردم در حرف محقق نمی‌شود. باید عملا به سمت مردم بازگردید. این مردم دست رد به سینه شما نمی‌زندند. آقای روحانی توبه عملی کنید و به سمت مردم برگردید. با تکیه بر همین جوانان و مردم می‌توانید این مشکلات را مرتفع کنید.

مقصودی در پایان گفت:‌این فانوس را از طرف همه بچه‌های برنامه «ثریا» به ابوالقاسم طالبی اهدا می‌کنم که با قلاده‌های طلا علمدار مبارزه با جریان نفوذ در ایران است.

در بخش مستند جبهه فرهنگی دو لوح افتخار به مستندهای «عطر سیب» به کارگردانی داوود جلیلی و «متولد آذر» به کارگردانی سیدرضا حسینی اهدا شد.

هیأت داوران در این بخش فانوسی اهدا نکردند.

در بخش نقد درون‌گفتمانی دو لوح افتخار به مستندهای «خوره» به کارگردانی محمدرضا امامقلی و «فروشنده ۲» به تهیه‌کنندگی محسن حاج‌کرمی اهدا شد.

امامقلی جایزه خود را به خانواده شهدای مدافع حرم و کارگران شهر قزوین اهدا کرد.

هیأت داوران فانوس این بخش را به «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی اهدا کردند.

محمود شهبازی در این بخش دوربین شهید قوچانی‌ را نیز به‌عنوان جایزه ویژه مردمی از دستان مادر این شهید دریافت کرد.

کنایه‌های یک مادر شهید به رئیس جمهور


مادر شهید قوچانی که دوربین شخصی این شهید را به کارگردان برگزیده این بخش از جشنواره عمار اهدا کرد در سخنانی خطاب به مستندسازان گفت: پیام ما را به مسئولان برسانید. همان مسئولانی که زمانی به ما دسته کلید نشان دادند که همه قفل‌ها را کنند اما متأسفانه درهای باز هم در این دوران بسته شد! آن‌ها که باز بود هم قفل شد.

این مادر شهید ادامه داد: تا زمانی که زنده هستیم از خدا می‌خواهیم ما را در پناه خود نگاه دارد تا مثل کوه پشت سر رهبر عزیزمان باشیم.


بخش دوم اهدای جوایز


در بخش بیداری اسلامی و جهانی لوح افتخار به مستند «عماد» به کارگردانی ایمان گودرزی اهدا شد و فانوس به مستند «فرزند امام» به کارگردانی سیدمحتشم علی نقوی رسید. فانوس این بخش توسط رضا سلمانی از مدافعان حرم به کارگردان مستند «فرزند امام» اهدا شد.

علی نقوی کارگردان پاکستانی مستند «فرزند امام» که با دو فرزندش روی سن حاضر شده بود گفت: این فیلم به خواست خدا تولید شد چراکه از سمت سازمان‌های بسیاری ساخت آن رد شده بود. به مدد خود شهید این مستند به سرانجام رسید. این اولین فیلم از پاکستان پس از فیلم «مهارنشده» است که در دومین دوره جشنواره عمار حاضر بود. این نشان‌دهنده یک فاصله است و خواهش می‌کنم از مسئولان و سازمان‌های انقلابی و بسیجی که در این حوزه هم فعالیت بیشتری داشته باشند. امیدوارم این فیلم را ببینید.

در ادامه برنامه و در بخش مستند مدافعان حرم دو لوح افتخار به مستندهای «کرار» به کارگردانی محسن عقیلی و «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار اهدا شد.

فانوس پراستقبال‌ترین فیلم دوره نهم جشنواره عمار هم به فیلم «عابدان کهنز» تعلق گرفت.

مجید رستگار فانوس خود را به حاج‌آقا بهرامی سوژه اصلی مستند خود اهدا کرد. حاج‌آقا بهرامی هم این جایزه را به پدرومادر شهید مدافع حرم سجاد عفتی اهدا رد.

 محسن عقیلی هم پس از دریافت لوح افتخار خود گفت: زمانی حاج باقر قالیباف می‌گفت، آن‌هایی که در جبهه‌ها دوربین به دست می‌گرفتند را آن روز مسخره می‌کردیم و می‌گفتیم شما ترسیده‌اید که تفنگ را زمین گذاشتید و دوربین دست گرفته‌اید، اما امروز پشیمان شده‌ایم! ‌ می‌خواهم بگویم آقایانی که اجازه ندادید مستندسازان مستقل به سوریه بروند و فیلم بسازند، روز پشیمانی شما بسیار نزدیک است.

فانوس بخش مدافعان حرم به «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی اهدا شد.

در بخش «جنگ اقتصادی» دو لوح افتخار به مستندهای «خاویار قم» ساخته محمدجواد رحیمی و «جوجه‌های انگلیسی» محمدهادی اینانلو اهدا شد.

فانوس این بخش هم به مستند «به نام پدر» به کارگردانی محمدتقی رحمتی تعلق گرفت.

رحمتی پس از دریافت جایزه خود گفت: لازم است امروز یک بحث جدی زنده شود. امروز فهمیده‌ایم که باید اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم و آن را زنده نگه داریم. کاری هم به چپ و راست ندارم. بنده به عنوان یک مستندساز اقتصادی به این نتیجه رسیده‌ام که هیچ راهکاری جز اقتصاد مقاومتی نداریم. اولین گام هم در زمینه صنایع غذایی است. جدایی صنایع غذایی از ارز ضروری است. نکته دوم هم جدایی صنایع نفتی از ارزهای خارجی است. با یک مدیریت باکفایت ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده می‌توانیم جشن این استقلال را بگیریم و به کشورهای جهان اول برسیم.

محمدهادی اینانلو هم پس از دریافت جایزه‌اش گفت: در جنگ اقتصادی آزاردهنده‌ترین چیز نفوذی‌ها و ستون پنجم‌ها هستند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به نام انقلاب افتتاح شده‌اند اما خود را نمایندگی فلان شرکت انگلیسی می‌دانند! ‌ کار به جایی کشیده است که یک واردکننده می‌تواند یک برنامه زنده را از آنتن پایین بکشد. امیدواریم بتوانیم دست این‌ها را قطع کنیم.

در بخش «ملت قهرمان» لوح افتخار به «جلیل و خلیل» ساخته روح‌الله اکبری اهدا شد و فانوس این بخش به «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی‌منصور رسید.
مادر شهیدان فرجوانی


اهدای نشان «استقلال» به مادر شهیدان فرجوانی


در بخش بعدی این مراسم لوح و نشان استقلال نهمین جشنواره فیلم عمار به عصمت احمدیان مادر شهیدان فرجوانی و از فعالان میدان اقتصاد مقاومتی اهدا شد.

مادر شهیدان فرجوانی در سخنانی پیش از دریافت لوح و نشان از دست پدر شهید احمدی‌روشن گفت: انسان به‌دنیا می‌آید تا آینده‌ای برای خود بسازد. به امید زندگی زندگی می‌کند. زندگی هم پست و بالایی و تلخ و شیرین دارد. همه‌اش اما در مجموع شیرین است. اسماعیل و ابراهیم از ابتدا جزو یاران صاحب‌الزمان بودند.

این مادر شهید ادامه داد: اگر خاری در دست بچه‌ای برود، یک مادر اول از همه چشمش را می‌گیرد چون طاقتش را ندارد. جلو چشم من اما دست پسرم را با اره برقی بریدند و آخ نگفتم. رگ‌های بریده‌اش را دیدم و آخ نگفتم، اما اینجا می‌خواهم آخ بگویم؛ حتما می‌پرسید از چه؟

وی افزود: فریاد می‌زنم که آقایان وکلا، وزرا، مدیران، مسئولان، استانداران، ما همه این کارها را کردیم و تحمل کردیم تا شما امروز پشت میزهای خود راحت بنشینید. شما هم خواهشاً و عاجزانه کاری کنید تا ملت برای معیشت خود به این در و آن در نزنند. تشکر می‌کنم از بچه‌های عمار و امیدوارم در دنیا و آخرت سربلند و سرافراز باشند.  

پدر شهید احمدی روشن پس از اهدای این نشان به مادر شهیدان فرجوانی، با اشاره به سخنان انتقادی این مادر شهید خطاب به مسئولان گفت: از من به شما نصیحت که نرود میخ آهنین در سنگ!

تجلیل از خالق «پایتخت»


بخش بعدی آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» به آیین بزرگداشت سیروس مقدم کارگردان مجموعه پایتخت اختصاص داشت. در این بخش و پس از طرح گلایه‌هایی از سوی سیروس مقدم درباره کم‌لطفی مدیران سیما برای ساخت ادامه مجموعه «پایتخت» مجید زین‌العابدین مدیر شبکه اول سیما به صورت رسمی از این کارگردان برای ساخت فصل ششم این سریال دعوت به عمل آورد.

در این بخش با اهدای کاشی حرم رضوی(ع) از کارنامه سیروس مقدم تجلیل شد.


آخرین بخش اهدای جوایز


در آخرین بخش از آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، جوایز فیلم‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند داستانی اهدا شد.

«هر سال اربعین» به کارگردانی میلاد محمدی، «اسپری» به کارگردانی محسن مجیدپور و «داستان آینده» به کارگردانی میثم ملکی‌پور سه فیلمی بودند که لوح افتخار بخش داستانی کوتاه را از آن خود کردند.

فانوس‌های این بخش هم به دو فیلم کوتاه «آخر شعر» به کارگردانی رضا کشاورز و «هشتگ نفرست» به کارگردانی سامان قنائمی اهدا شد.

جوایز این بخش با حضور خانواده شهید موسوی گردیزی اهدا شد.

در بخش داستانی نیمه‌بلند هم لوح افتخار به «تقاص» به کارگردانی محسن امانی اهدا شد و لوح افتخار بازیگری در این بخش به بهار نوحیان بازیگر فیلم «مستوره» رسید.

فانوس بهترین کارگردانی در بخش داستانی نیمه بلند به یوسف جعفری  برای کارگردانی «اثر سوزن» اهدا شد و فانوس ویژه بخش داستانی نیمه‌بلند را هم «مستوره» به کارگردانی الهام هادی‌نژاد از آن خود کرد.

در بخش داستانی بلند لوح افتخار به «جایزه ویژه» به سیدعلی سیدی اهدا شد و هیأت داوران فانوس را به هیچ فیلمی اهدا نکردند.

نمایش فیلم «اثر سوزن» پایان بخش آیین اختتامیه نهمین جشنواره فیلم‌های مردمی عمار بود.

منبع: مهر