تبیان، دستیار زندگی

بیست و دوم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و دوم دی 1397 هجری خورشیدی، پنجم جمادی الاول 1440 هجری قمری، دوازدهم ژانویه 2019 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
22 دی 1388
مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران و دانشمند هسته ای ایران در 50 سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزل خویش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور به شهادت رسید. تخصص اصلی وی در زمینه ذرات بنیادی، انرژی های بالا و کیهان شناسی بوده و ده ها مقاله ISI از او منتشر شده است.

22 دی 1370
همزمان با گشایش سفارت ایران در تاجیکستان، دولت این کشور خط فارسی را به عنوان رسم الخط رسمی خود معرفی کرد.

22 دی 1366
نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات ظفر 5 را با رمز «یا زهرا(س)» در سه محور استان های دهوک، کرکوک و دیاله عراق آغاز کرد. تصرف کامل شهر دیرلوک عراق، قطع راه های ارتباطی، انهدام پایگاه ها، تجهیزات و اسارت 348 تن از عراقی ها از دستاوردهای این عملیات است.

22 دی 1357
شورای انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) با هدف پاسداری از دستاوردهای مبارزه های آزادی خواهانه، استقلال طلبانه و جنبش های مجاهدانه ملت ایران و اجرای اهداف انقلاب تشکیل شد.

22 دی 1356
آیات عظام سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری یزدی با انتشار اعلامیه‏هایی، چاپ مقاله توهین‏ آمیز در روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی(ره) و واقعه 19 دی ماه قم به وسیله عوامل رژیم پهلوی را محکوم کردند.

22 دی 1353
آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر انقلاب با حمله سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و ماموران شهربانی به منزلشان، در مشهد دستگیر شدند و بسیاری از یادداشت ها و نوشته های ایشان ضبط شد.

22 دی 1340
پس از استقلال کویت از انگلیس، ایران از نخستین کشورهایی بود که آن را به رسمیت شناخت و در این روز با گشایش سفارت خود در این کشور به صورت رسمی، روابط سیاسی ایران و کویت آغاز شد.

22 دی 1320
محمدعلی فرزین وزیر دربار دوره پهلوی در 63 سالگی در تهران درگذشت.

22 دی 1313
وزارت داخله بخشنامه ای درباره لزوم کسب مجوز برای تاسیس کارخانه صادر کرد و در آن اعلام شد که فردی حق ندارد بدون اجازه از اداره کل صناعت و فلاحت، کارخانه ای که با موتور یا نیروی بخار کار می کند، تاسیس نماید و مسئولان باید بر اجرای این بخشنامه نظارت داشته باشند.

22 دی 1303
کمیسیون وضع لغات فارسی به جای واژه های بیگانه که با حضور نمایندگانی از مجلس شورای ملی و اداره نظمیه در وزارت داخله تشکیل شده بود، چندین کلمه را همچون آژان، کمیساریا، رییس، کمیسر و... تبدیل به واژه های فارسی کرد.

22 دی 1284
سرانجام پافشاری و مبارزه های مردم مسلمان ایران به رهبری روحانیت، برای به دست آوردن حق تصمیم‏ گیری در امور خویش و برقراری حکومت مشروطه به بار نشست و فرمان تشکیل عدالت خانه به وسیله مظفرالدین شاه قاجار صادر شد.