تبیان، دستیار زندگی

پاسخ چند نماینده مجلس به پرسش «تبیان» درباره قیمت‌ها؛

خودمان خرید نمی‌کنیم؛ اما از قیمت‌ها مطلع هستیم

روند فزاینده قیمت کالاهای اساسی طی ماه‌های گذشته، عموم مردم را تحت فشار اقتصادی قرار داده و دولت به توزیع سبد کالا به ارزش 100 تا 300 هزار تومان، آن هم تنها یک‌بار در سال بسنده کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت گوشت
از ابتدای سال جاری و با افزایش قیمت دلار و طلا، اکثر کالاها و خدمات با افزایش بها همراه شدند. البته شاید به زعم بسیاری، باتوجه به واردات حجم گسترده‌ای از مواد اولیه انواع کالاها، تا حدودی طبیعی به‌نظر برسد، اما ادامه سیر صعودی قیمت‌ها، پس از کنترل و کاهش بهای دلار نامتعارف است. این افزایش قیمت‌‌ها و عدم نظارت بر این روند، زندگی اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه قشر کم‌درآمد را با مشکلات فراوانی همراه کرده که انتظار می‌رفت طی ماه‌های گذشته، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه‌ای برای رفع این مسئله داشته باشند اما ظاهرا بسیاری از نمایندگان مجلس، بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم خرید مستقیم کالاهای اساسی (خرید از سوی دیگر افراد خانواده) آنچنان که باید و شاید در جریان افزایش بیش از حد قیمت‌ها نیستند. به همین خاطر از چند نماینده، درباره آخرین وضعیت قیمت‌ها سوالاتی پرسیدیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پروانه سلحشوری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به سوالی درباره اطلاع از افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی گفت: «هفته گذشته برای خرید کیسه زباله به فروشگاهی رفتم و با افزایش 3 برابری قیمت مواجه شدم. تخم مرغ را هم شانه‌ای 20 هزار تومان خریدم. البته معمولا خریدهای منزل را فرزندانم انجام می‌دهند و از همه قیمت‌ها خبر ندارم، ولی آخرین خبری که از قیمت مرغ دارم، بین 12 تا 14 هزار تومان است. در خبرها خواندم که قیمت رب گوجه فرنگی به کیلویی 18 هزار تومان رسیده و ماست 2 کیلویی 15 هزار تومان شده است.»

جبار کوچکی نژاد: لازم است، دولت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با هم هماهنگ شده و با راه‌اندازی یک سیستم یک‌پارچه به کنترل قیمت‌ها بپردازند.



سلحشوری با اشاره به تمهیدات دولت در راستای کمک به معیشت خانواده‌ها گفت: «بحث بسته‌های حمایتی که دولت مطرح کرد، طرح مفیدی است که باید جدی‌تر گرفته شود تا ضمن حمایت از تولیدات داخلی، سبد خانوار پربارتر شود. تعدادی زیادی از مردم هستند که نه جزو کارگرها به حساب می‌آیند و نه کارمندان. افرادی که شغل مشخصی ندارند و بهزیستی هم کمک مطلوبی به آن‌ها نمی‌کند. نمایندگان در طول روز، مراجعه کنندگان بسیاری از این دست افراد دارند که گاه تحمل شنیدن مشکلات آن‌ها هم دشوار می‌شود. ما مشکلات مردم را می‌دانیم و برای حل آن‌ها تلاش می‌کنیم، به‌طور مثال در اوج افزایش قیمت‌های اخیر، بسیاری از نمایندگان اعتراض کردند و یکی از راهکارهای کاربردی مطرح شده، مطالبه محوری بود که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت عمومی داشت و متاسفانه هنوز به نتیجه‌ روشنی نرسیده.»

محمدعلی وکیلی نماینده تهران نیز در پاسخ به اطلاع از آخرین قیمت‌های کالاهای اساسی گفت: «از آن‌جایی که خودم خریدهای منزل را انجام نمی‌دهم، تنها از برخی قیمت‌ها اطلاع دارم، مثلا تخم مرغ شانه‌ای 20 الی 30 هزار تومان، مرغ 12 هزار و گوشت قرمز حدود 50 تا 60 هزار تومان است. ما منکر گرانی نیستیم و باید راه چاره‌ای برای کاهش قیمت‌ها پیدا کنیم و به‌نظرم بهترین راه، احیای چرخه‌های تولید داخلی است تا ضمن کاهش بی‌کاری، از واردات بی‌رویه و تاثیر نرخ دلار بر کالاها جلوگیری کنیم. وقتی واردات صورت می‌گیرد، باید از طریق وزارتخانه‌ها مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد، تا دلالان فرصت افزایش بها را پیدا نکنند و کالاها با قیمت واقعی ارائه شود.»

وقتی از دکتر عامر کعبی نماینده حوزه انتخابیه آبادان جویای آخرین قیمت برخی کالاها شدیم گفت: «از قیمت تخم‌مرغ و مرغ تقریبا بی‌خبرم اما فکر می‌کنم قیمت مرغ کیلویی 14 هزار تومان و قیمت گوشت کیلویی 70 هزار تومان باشد. البته ممکن است برخی امثال من، مستقیم خرید نکنند اما تا حدودی از قیمت‌ها باخبریم. مردم مشکلات معیشتی بسیاری دارند و نمایندگان تلاش می‌کنند تا راهکار مطلوبی برای توزیع بسته‌های حمایتی دولت ارائه دهند و مردم در زمان مناسب این بسته‌ها را دریافت کنند.»

احمد امیرآبادی فراهانی دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم و نماینده قم نیز با تاکید بر ثاثیر نرخ دلار بر قیمت بسیاری از کالاها گفت: «تا حدودی از قیمت اقلام اساسی اطلاع دارم مثلا، گوشتی که با دلار دولتی قیمت‌گذاری می‌شود باید 32 هزار تومان به فروش برسد اما اکنون شاهد افزایش روزافزون بهای گوشت، حتی تا 80 هزار تومان هستیم. روزانه در تهران، بیش از 100 تن گوشت توزیع می‌شود و این نشان می‌دهد که با کمبود در این بازار مواجه نیستیم، پس دلیل قانع کننده‌ای برای این افزایش قیمت نداریم و تذکرات فراوانی هم به دولت داده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده. قیمت مرغ هم 14 یا 15 هزار تومان است قیمت لبنیات هم در حال افزایش است. قیمت برنج ایرانی، 16 هزار تومان در بازار است که مورد نقد بسیاری از نمایندگان بوده و خودم در مجلس راهکارهایی را مطرح کرده‌ام که دست رانت‌خواران کوتاه شود و دلالان این بازار شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.»

اما جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، قیمت خرید در شهر محل سکونت خود را بیان و تاکید کرد: «قیمت‌ها در تهران به مراتب بالاتر از قیمت‌هایی است که در شهرستان‌ها مشاهده می‌شود. از آن جایی که بسیاری از خریدهای خانواده را خودم در رشت انجام می‌دهم، اخیرا مرغ را کیلویی 14 هزار تومان، گوشت قرمز را 45 هزار تومان، و برنج را 10 هزار تومان خریده‌ام.»

وی با انتقاد از عدم نظارت کافی برای کنترل قیمت‌ها گفت: «در اواسط سال جاری، دلار با شیب تند افزایش قیمت مواجه شد و بازار دچار شوک قیمتی شد. افزایش قیمت‌ها، فشار بسیاری را بر مردم وارد کرد که متاسفانه هنوز دولت نتوانسته از عهده مهار آن برآید. به‌نظرم لازم است، دولت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با هم هماهنگ شده و با راه‌اندازی یک سیستم یک‌پارچه به کنترل قیمت‌ها بپردازند.»