تبیان، دستیار زندگی

آغاز آینه‌کاری گنبد اولیه حرم امام حسین (ع) برای نصب گنبد جدید

گنبد جدید حرم امام حسین (ع) قرار است تا پایان سال جاری بر روی گنبد قدیمی نصب شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عتبات
بر همین اساس با توجه به وزن بالای گنبدها و قدیمی بودن ستون‌های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع)، ابتدا عملیات لاغرسازی و مقاوم سازی چهار ستون اطراف گنبد حرم مطهر حسینی به همت مهندسان ایرانی صورت گرفت.

با اتمام روند مقاوم سازی و لاغرسازی ستون های اطراف حرم، عملیات برای نصب گنبد جدید سرعت گرفت و برای این منظور سقف حرم مطهر در زیر قبه امام حسین (ع) که از چندین ماه گذشته بسته شده بود، به همت هنرمندان در حال تعمیر و آینه کاری است تا پس از اتمام زیباسازی این بخش، از آن رونمایی شود.به همین منظور گنبد قدیمی یا همان گنبد نخستین با بتن و اقدامات دیگر مقاوم سازی شده است تا آینه کاری بر روی آن آغاز شود.

حرم امام حسین (ع) اکنون دارای دو گنبد است که گنبد اولیه از بتن ساخته شده و برای زائران قابل مشاهده نیست و زائران تنها گنبد طلای حرم سالار شهیدان را مشاهده می‌کنند. با توجه به اهمیت زیباسازی بخش‌های مختلف حرم امام حسین (ع) عتبه حسینیه و ستاد بازسازی عتبات چندی پیش تصمیم به آینه کاری گنبد داخلی حرم امام حسین (ع) کردند تا اقدامات برای نصب گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) سرعت گرفته و زودتر بر روی گنبدهای قدیمی نصب شود و به این ترتیب حرم امام حسین (ع) دارای سه گنبد شود.

گنبد جدید حرم امام حسین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت مردم کرمان ساخته شده است که هم‌اکنون این گنبد در حال مونتاژ و رفع نواقص است که پس از اتمام قطعات آن باز شده و به کربلا منتقل خواهد شد تا مجدد در این شهر مونتاژ و نصب شود.

گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) ۲۱ و نیم متر و قطر آن حدود ۱۷ متر است؛ به این ترتیب ارتفاع گنبد جدید نسبت به گنبد کنونی، حدود هفت متر و قطر آن نیز یک و نیم برابر بیشتر می‌شود تا نمای بهتری از گنبد از فواصل مختلف قابل رویت باشد. همچنین وزن گنبد قدیمی و جدید یک هزار و ۲۰۰ تن پیش‌بینی شده است، به همین دلیل عملیات مقاوم سازی ستون‌ها در مرحله نخست به همت مهندسان کشورمان انجام شد.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.