تبیان، دستیار زندگی

ماجراجویی آمریکا نسبت به مبانی دینی

رئیس مجلس گفت: عدم توفیق آمریکایی‌ها علیه ایران علی‌رغم همه فشار‌های اقتصادی، دلیل این است که ملت ایران میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاریجانی
امروز ۱۹ دی ماه سالروز قیام مردم قهرمان قم در سال ۵۶ است که پس از اهانت وقیحانه احدی از مسئولین ستم‌شاهی به ساحت مقدس امام (ره)، مردم انقلابی قم به منزل مراجع عظام رفتند و با شعار‌های انقلابی صحنه اجتماعی و سیاسی قم را به میدان مبارزه با رژیم سفاک پهلوی بدل کردند.

وی افزود: همین حضور آگاهانه مبدأ انقلاب شکوهمند اسلامی شد این حرکت آگاهی بخش به بیداری در سایر استان‌ها منجر شد که چهلم شهدای قم در تبریز و سایر شهر‌ها جوشش جدید انقلابی را به وجود آورد.

لاریجانی تصریح کرد: در کالبد شکافی این قیام و سایر سابقه تاریخی قیام‌های یکصد ساله اخیر در ایران می‌توان به این امر دست یافت که بطن فرهنگ ملت ایران تفکر دینی و تعلق به میراث گرانقدر اهل بیت عصمت و طهارت است و هرگونه اصلاحات سیاسی و اجتماعی اگر بر ستون‌های تفکر دینی استوار شود چه از نوع ایجابی و چه سلبی به دلیل باور‌های عمومی و اجتماعی موفق خواهد بود، در غیر این صورت نمی‌تواند در توده‌ها حرکت‌آفرین باشد.

وی ادامه داد: این نکته اساسی همیشه مورد توجه مصلحین واقعی در تاریخ ایران بوده است، اما سلاطین جرم به دلیل عدم لیاقت و نداشتن درک درست جامعه شناختی گاه با این مبنی مبارزه کردند و چه رضا خان و چه محمدرضا پهلوی این درک را نداشتند و به جای آن تکیه بر آمریکا و انگلیس زدند و به خود و کشور صدمات جبران‌ناپذیر زدند.

رئیس مجلس تاکید کرد: برخی گروه‌های سیاسی به ویژه مارکسیست‌ها با گرده برداری از سایر قیام‌ها که متناسب با شرایط کشور‌های دیگر بود مسیری را طی کردند که توفیقی نیافتند، امام خمینی (ره)، شهید مدرس، آیت الله کاشانی، علمای صدر مشروطه و سیدجمال الدین اسدآبادی از مصلحان واقعی بودند که با شناخت درست از صحنه اجتماعی ایران بنای حرکت خود را بر تفکر دینی و البته روشن بینانه قرار دادند که نتیجه آن انقلابی شکوهمند شد.

وی افزود: این درس بزرگی است که اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد نمی‌تواند جریانی موفق باشد، در ایران عرفی کردن همه حقایق چه در عرصه معرفت و چه سیاست نه وجه عقلی دارد و نه تجربه، توفیقی برای آن صبر کرده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این موضوع که رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش در مورد تهاجم فرهنگی اصرار داشتند به همین دلیل است که پایه تغییرات و اصلاحات واقعی و حرکت به جلو چه در حدوث و چه در بقای انقلاب منوط به رونق بخشی به تفکر دینی و غنا یافتن در این عرصه است.

لاریجانی بیان کرد: امروز نیز آمریکا ممکن است فضای مبارزه امنیتی و سیاسی را علیه ایران مطرح کند، اما اصل ماجرا این است که آنها مبانی دینی ما را نشانه گرفته‌اند و عدم توفیق آنان علی رغم همه فشار‌های اقتصادی به همین جهت است که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارند میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارد و تحمل سختی‌ها را سنگر صیانت از آیین خود می‌پندارد.

وی افزود: یاد شهدای بلند مقدار قیام ۱۹ دی قم را گرامی می‌داریم و به ساحت بلند مرتبه آن‌ها درود می‌فرستیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان