تبیان، دستیار زندگی

غار ثور

پیامبر اسلام (ص) در هجرت به سمت مدینه، مدتی را به غار ثور که در حوالی مکه بود پناه آورد، تا از مشرکان مکه که در جست و جوی او بودند، رهایی یابد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غار ثور
مردان شمشیر به دست از نیمه شب تا طلوع سپیده خانه ی پیامبر را محاصره کرده بودند. عاقبت با هم به داخل یورش بردند. اما بر خلاف انتظارشان علی (ع) را در بستر پیامبر مشاهده کردند و خود را با شمشیر برهنه ی آن دلاور روبرو دیدند. آنها چاره ای جز عقب نشینی نداشتند. خبر ناپدید شدن رسول خدا (ص) به سران کفر پیشه ی قریش رسید. آن ها برای کسی که او را دستگیر کند یا بکشد، صد شتر جایزه قرار دادند.

یکی از کسانی که برای پیدا کردن و کشتن پیامبر تلاش زیادی داشت، خالدبن ولید بود. او که پدرش نیز از دشمنان سرسخت پیامبر بود با گروهی از یارانش تمام نقاط مکه و اطراف آن را جستجو کرد. رسول خدا (ص) با خارج شدن از مکه در غاری که آن را ثور کی گفتند، مخفی شدن بود.

کفار قریش در تعقیب پیامبر تا جلوی در غار ثور آمدند. اما پیش از رسیدن آن ها، به دستور خداوند عالم عنکبوتی روی در غار تار تنید و دو پرنده در جلوی آن تخم گذاشتند. آنها با دیدن تار عنکبوت و لانه ی پرندگان گفتند: اگر او وارد این غار شده بود تارهای عنکبوت پاره می شد و این پرنده ها از آشیانه خود فرار می کردند. پس در این غار کسی نیست. بدین گونه خداوند پیام آور خود را در غار ثور از گزند کافران حفظ نمود.

تاریخ طبری، ج 2، ص 104
مجمع البیان، ج 5، ص 57 و 58

مطالب مرتبط:
شکایت کنندگان گمراه
اعلان رسالت و امامت
نخستین مرد مسلمان

کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: فهیمه امرالله- منبع: کتاب خورشید عالم تاب (میزبان آفتاب)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.