تبیان، دستیار زندگی

تحلیل نقش بازیگران مطرح جشنواره بر اساس نشانه های ظاهری

پشت چهره ستاره های فجر 37 چه خبر است؟

امسال پنج ستاره سینما با فیلم‌های مختلفی در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و در نقش‌های متفاوتی حاضر شده‌اند، با تمرکز بر روی عکس‌های منتشر شده از هر فیلم و بر اساس آن‌ها تیپ نقش‌های بازیگران را تحلیل کردیم، در حقیقت زاویه نگاه این گزارش تیپ‌شناسی نقش‌هایی است که ستاره‌ها بازی کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازیگران
این بررسی بیشتر مربوط است به شمایل ظاهری کاراکترهایی که هر بازیگر بازی کرده؛ به نسبت میان تیپ و نقش هم اشاره شده که حاصلش شمایی است کلی از دورخیز ستاره‌ها برای جشنواره پیش رو.

بهرام رادان

بهرام رادان امسال سه فیلم در راه جشنواره فجر دارد که هنوز مشخص نیست از بین آن‌ها کدامیک به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کند. البته تاکنون حضور «سونامی» ساخته میلاد صدر عاملی در بخش مسابقه فیلم‌های اول نوعی نگاه مشخص شده و احتمال حضور فیلم «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی هم تقریبا قطعی است. «ایده اصلی» دیگر فیلم رادان است که وضعیت آن برای حضور در جشنواره فجر مشخص نیست. رادان در این سه فیلم، سه گریم متفاوت دارد.

آشفتگی / سیبیل و ریش کاپیتانی: رادان در پستی که بعد از تماشای نسخه اولیه «آشفتگی» در اینستاگرام به اشتراک گذاشت، از این فیلم به عنوان اثری بدیع و خلاقانه یاد کرد. طبق عکس‌های منتشر شده از فیلم، رادان در «آشفتگی» با دو گریم متفاوت ظاهر شده است. در یکی موهایش تقریبا کوتاه است که به سمت بالا شانه شده، سبیل آنکارد شده دارد و ریش‌هایش را هم از ته تراشیده است. پوشش لباسش در این گریم رسمی است. یعنی کت و شلوارپوش حرفه‌ای است، اما در یک عکس دیگر رادان را در «آشفتگی» با گریمی متفاوت‌تر می‌بینیم. لباس اسپورت و حجم موی معمولی، اما آشفته. ریش و سبیل دارد، منتها ریشش مدل‌دار است. اصطلاحا به آن می‌گویند ریش کاپیتانی.

سونامی / صورت تکیده با ته ریش: رادان در فیلم «سونامی» نقش یک تکواندو کار که عضو تیم ملی است را بازی می کند. با توجه به مختصات نقش صورتش تکیده و خسته است. ته ریش سه چهار روزه دارد و موهایش هم آرایشی کاملا معمولی دارد. در ضمن در برخی از بخش‌های فیلم طبق عکس‌های منتشر شده او را با صورت زخمی و ورم کرده می‌بینیم که گویا به خاطر اتفاقاتی است که در حین مبارزه و یا تمرین برایش افتاده است.

ایده اصلی / نزدیک به تیپ همیشگی: رادان در فیلم آزیتا موگویی، نزدیک به تیپی است که در این سال‌ها او را زیاد دیده‌ایم. آرایش مو طبق مد روز و ریش و سبیلی کامل. او در این فیلم در واقع گریم منحصر بفردی ندارد. گریمش کاملا منطبق با کاراکتری است که بازی می‌کند.

نوید محمدزاده

نوید محمدزاده هم در جشنواره فیلم فجر امسال دو فیلم «متری شش و نیم» و «سرخپوست» دارد، که هر دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور دارند. نوید در این دو فیلم با دو گریم متفاوت ظاهر شده است. البته که دو کاراکتری که او در این فیلم‌ها بازی کرده متعلق به دو دهه مختلف هستند یکی برای دهه ۹۰ و دیگری دهه ۴۰.

متری شش و نیم / یک آرایش معمولی: دومین همکاری نوید محمدزاده با سعید روستایی بعد از موفقیت فیلم «ابد و یک روز». او در این فیلم تجربه متفاوتی را از سرگذرانده و کاراکترش کاملا با آنچه که در فیلم قبلی دیدیم فرق دارد. فیلم در سکوت کامل خبری تولید شد و طی مدت فیلمبرداری و بعد از آن فقط دو فریم عکس از آن منتشر شد. یک فریم که بازیگران در لانگ شات هستند و نوید محمدزاده که در ماشین نشسته چهره‌اش اصلا مشخص نیست، اما در فریم بعدی که با موضوع بازی فرهاد اصلانی در این فیلم منتشر شد، او را در سایه روشن در حال درگیری با اصلانی می‌بینیم. طبق این فریم، نوید گریم ویژه و متفاوتی ندارد. آرایش موهایش، نزدیک به آرایش موهای خودش است. ته ریش بسیار کوتاهی دارد. در مجموع طراحی خاصی به لحاظ آرایش مو و صورت ندارد.

سرخپوست / تیپ کلاسیک یک نظامی: این شاید متفاوت‌ترین نقش نوید محمدزاده در این سال‌ها باشد. او نقش کاراکتری را بازی می‌کند که متعلق به دهه ۴۰ شمسی است. «سرخپوست» هم مثل «متری شش و نیم» در سکوت مطلق خبری تولید شد. هیچ عکسی از فیلم منتشر نشد و فقط این اواخر، با انتشار موشنی از گریم نوید محمدزاده در این فیلم رونمایی شد. موهای جوگندمی دارد که البته کناره‌ها کاملا به سفیدی می‌زند، مثل مردهای چهل، چهل و پنج ساله آن سال‌ها موهایش را رو به بالا آب و شانه کرده و ریش‌هایش هم کاملا تراشیده است. سبیل آنکارد اما تقریبا پر پشتی دارد که انتهای سبیل‌ها هم کاملا به سفیدی می‌زند. زیرچشم‌ها ها رد چند چروک ریز که نشان از بالا بودن سن این کارکتر دارد، طراحی شده است.

پیمان معادی

پیمان معادی، امسال دو فیلم برای جشنواره آماده دارد. یکی «متری شش و نیم» که به مانند نوید دومین همکاریش با سعید روستایی است و دیگری «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان است. در این فیلم پیمان معادی علاوه بر بازی، تهیه پروژه را هم برعهده داشته است.

متری شش و نیم / ریش و سبیل پرپشت: گفتنی‌ها را درباره «متری شش و نیم» به تفصیل در بخش مربوط به نوید محمدزاده گفتیم. فقط یک نکته اضافه‌تر اینکه پیمان هم مثل نوید کاراکتری کاملا متفاوت نسبت به « ابد و یک روز» در این فیلم دارد. در نخستین عکسی که از فیلم منتشر شده، معادی را در نمایی دور در حال پیاده شدن از یک ماشین می‌بینیم که بی‌سیم به دست است. در همان نمای دور، ریش و سبیل پرپشت او کاملا مشخص است. با توجه به آرایش ریش و سبیل و بی‌سیمی که در دست دارد، معلوم می‌شود که نقش پلیس فیلم را بازی می‌کند. آریش موی او هم معمولی است. حجمی متوسط دارد و رو به بالا روی سرش خوابانده شده است.

ناگهان درخت / سبیل و موهای چتری: پیمان معادی در دومین فیلم صفی یزدانیان، عهده‌دار نقش اصلی است. او گریم بامزه‌ای هم در این فیلم دارد. گریمی که کاملا چهره‌اش را متفاوت کرده است. برای این کاراکتر سبیلی طراحی شده که زیاد پرپشت نیست و نوک سبیل‌ها به سمت پایین داده شده و اصطلاحا دسته دوچرخه‌ای است. آرایش موهای این کارکتر هم در متفاوت شدن چهره معادی کاملا تاثیرگذار است. حجم موها کوتاه و به سمت پایین خوابیده است و چتری‌های مو روی پیشانی را پوشانده است. پوشش ظاهری این کاراکتر هم نزدیک به تیپ جوان‌های چپ دهه شصت است. البته کاراکتری که معادی در فیلم بازی می‌کند را در دو مقطع سنی می‌بینیم. در جوانی با همان تیپی که شرح آن رفت و در میانسالی با تیپی متفاوت. در این مقطع دیگر از سبیل و موهای مشکی خبری نیست. آرایش موهای او کاملا تغییر کرده، موها به سپیدی می‌زند و روبه بالا شانه شده، سبیل‌ها هم کاملا کوتاه شده‌اند و همراه با یک ته ریش چند روزه آرایش صورت این کاراکتر را در میانسالی شکل داده‌اند. محاسنی که البته گرد سفیدی هم روی آن نشسته است.

حامد بهداد

حامد بهداد هم جزو ستاره‌های دو فیلمه جشنواره امسال است. یک فیلمش با عنوان «جان دار» به بخش مسابقه فیلم‌های اول راه یافته، دیگر فیلم او، «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی است که این فیلم هم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود.

جان دار / موهای تنک و تیپ کارگری:عکس‌های منتشر شده از حامد بهداد نشان می‌دهد که او کاراکتری از طبقه کارگر را بازی کرده است. تیپ ظاهری او به لحاظ پوشش لباسی کاملا طبقه اجتماعی او که از اقشار متوسط رو به پایین جامعه است را نشان می‌دهد. مهمترین اتفاقی که در گریم حامد بهداد در این فیلم افتاده، آرایش موهای اوست. موهایی که جلوی آن کمی تنک شده و تا حدی هم به کچلی می‌زند. آرایش صورت هم، ته ریش و سیبیلی است که نشان می‌دهد به خاطر تنبلی زده نشده تا کمی شلختگی و عدم رسیدگی این کاراکتر به سر و وضعش را بیشتر نمایان کند.

قصر شیرین / باز هم سیبیل: عکس‌های کمی از «قصر شیرین» منتشر شده، اما در همان چند فریم، از گریم بهداد رونمایی شده است. بهداد در این فیلم هم جوانی از طبقه پایین جامعه را بازی کرده و تیپ و ظاهرش هم متناسب با جوان‌های همین قشر است. شلوار جین گشاد و پیراهن داخل شلوار با کمربندی که سگگ بزرگی دارد. آرایش موهای او کاملا معمولی است. بغل و پشت موها اندازه‌اش به اندازه موهای جلو است و بدون هیچ حالتی موها به جلو خوابیده است. ریش بسیار کوتاه و در حد ته ریش با سبیلی معمولی، که قسمت‌هایی بالای لب کاملا کوتاه شده‌اند و روی لب بالا را نگرفته‌اند.

هومن سیدی

هومن سیدی امسال به عنوان بازیگر در جشنواره حاضر است. او سال قبل در مقام کارگردان «مغزهای کوچک زنگ زده» را داشت که کلی جایزه برد. سیدی در جشنواره سی و ششم با فیلم «طلا» حاضر است . البته قرار بود امسال در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار هم بازی داشته باشد، که در آخرین روزهای پیش تولید از بازی در این فیلم انصراف داد و هوتن شکیبا جایگزینش شد. نقشی که سیدی برای آن انتخاب شده بود، نقش عبدالحمید ریگی بود، که قاعدتا اگر او از بازی در آن انصراف نمی‌داد او را با گریم و هیبتی متفاوت می‌دیدیم.

طلا / ریش و سبیل و موی به روز : هومن سیدی در «طلا» گریم منحصر بفردی ندارد، نقش یک جوان امروزی متعلق به طبقه متوسط را بازی می‌کند و  آرایش موهایش مطابق با مدل امروزی است. بغل‌ها کوتاه و روی مو بلندتر. ریش و سبیل کاملی دارد که البته ریش‌هایش را از زیر گونه خط انداخته تا چهره‌اش کمی متفاوت شود. از کاراکتر او به جز یکی دو فریم عکس چیزی به بیرون درز نکرده است.

منبع: همشهری