تبیان، دستیار زندگی

مدیریت مُدگرایی کودکان با تبیان

بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به ارائه راهکارهای مدیریت تمایل کودکان به مُدگرایی پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدگرایی کودکان
 به گزارش روابط عمومی، هدی سادات پاک نهاد در بخشی از متن این مقاله آورده است: «علاقه به مدگرایی این روزها در بین کودکان به وضوح دیده می‌شود، چنانچه آنها تمایل دارند حداقل برخی از آخرین مدها- گوش دادن به سبک موسیقی های جدید، کوتاه کردن مو، سوراخ کردن قسمت‌های مختلف گوش، آرایش کردن، پوشیدن شلوارهای پاره و... را برای یک بار هم که شده امتحان کنند.
کودکان علاقه دارند خود را شبیه بزرگسالان درآورند حتی ممکن است این جمله را از کودکتان شنیده باشید که "فلان لباس از مد افتاده، هزار بار این لباس را پوشیده‌ام و همه آن را دیده‌اند و..."، یا اگر دقت کنید کودکان با دیدن هر وسیله بازی در دست کودکان هم سن و سالشان آن را می‌خواهند و این نشان از الگو پذیری کودکان دارد.
تفاوت مدگرایی در بزرگسالان با کودکان در این است که بزرگسالان فرق بین زشت و زیبا، ماندگاری و غیر ماندگاری مد روز را می‌دانند و بر اساس آنها به تقلید می‌پردازند اما تنها ملاک کودکان برای تقلید از مد، الگوپذیری و شبیه شدن است. کودکان تنها به زیبایی یک چیزی نگاه می‌کنند و به ارزش آن فکر نمی‌کنند. اغلب دیده‌اید که والدین در رابطه با مدگرایی کودکان دچار تنش می‌شوند و در مواجهه با آن نظر مخالفی از خود نشان می‌دهند که"تو نباید آرایش کنی، این موسیقی‌ها رو نباید گوش کنی، تو خیلی بچه ای هنوز نباید گوشتو دو سه تا سوراخ کنی و..."؛ در واقع تقلید ازبرخی مدها که از نظر والدین احمقانه یا به درد نخور است به نظر کودک و یا نوجوان مهم و مد روز است به همین دلیل وقتی کودکان و نوجوانان با مخالفت والدین مواجهه می‌شوند حالت تدافعی به خودشان می‌گیرند.»
«چگونه تمایل کودکان به مدگرایی را مدیریت کنیم؟» یکی از مقالات منتشر شده توسط بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می باشد.