تبیان، دستیار زندگی

تشخیص زودهنگام یک سرطان

اولین نشانه‌های سرطان گلو

در شرایطی که سرطان گلو می‌تواند هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آن‌هایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان گلو
توجه به نشانه‌های اولیه سرطان گلو، همانند دیگر انواع سرطان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا تشخیص زودهنگام می‌تواند احتمال موفقیت درمان را هرچه بیشتر افزایش دهد.
سرطان گلو سلامت حلق، حنجره، مری، یا لوزه‌ها را در نتیجه رشد سلولی غیرطبیعی در معرض خطر قرار می‌دهد.
در شرایطی که سرطان گلو می‌تواند هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد، افراد سیگاری یا آن‌هایی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در حال حاضر، سرطان گلو به عنوان یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان در نظر گرفته می‌شود زیرا از علائم آشکار چندانی برای تشخیص زودهنگام برخوردار نیست و علائم ممکن است با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند. از این رو، در ادامه با برخی از سیگنال‌های هشداردهنده اولیه که می‌توانند برای تشخیص زودهنگام این بیماری مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر آشنا می‌شویم.

گرفتگی صدا یا تغییرات عجیب در صدا

رشد سلولی غیرطبیعی در گلو می‌تواند در تارهای صوتی آغاز شود. بر همین اساس، یکی از نخستین نشانه‌های سرطان گلو تغییر مشهود در تن صدای فرد است.
گرفتگی طولانی مدت صدا برای بیش از سه هفته یا تغییر ناگهانی در صدا دلایل کافی برای مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط هستند. گاهی اوقات، ممکن است یک عفونت یا مشکلات مرتبط با سیگار کشیدن زمینه‌ساز این شرایط شده باشند، اما امکان بروز مسئله‌ای جدی‌تر مانند سرطان نیز وجود دارد.

اگر با بوی بد دهان مواجه هستید و با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی‌شود، این می‌تواند نشانه‌ای از بروز مسئله‌ای جدی‌تر باشد. اگرچه نباید خیلی سریع نتیجه‌گیری کرده و نگران سرطان شوید، اما نباید آن را نیز نادیده بگیرید


احساس درد در گلو

در نظر گرفتن یک گلودرد ساده به عنوان نشانه یا علامتی از سرطان دشوار است. اغلب، این ناراحتی به واسطه یک عفونت ناشی از بیماری تنفسی شکل می‌گیرد.
با این وجود، گلودرد پایدار یا آنچه متناوب به نظر می‌رسد باید زنگ خطر را به صدا درآورده و در پی شناسایی دلیل این شرایط باشید.
ظهور تومورها در منطقه گلو می‌تواند موجب عود این نشانه شود. همچنین، ممکن است هنگام بلع یا فریاد زدن درد تشدید شود.

بوی بد دهان

اگر با بوی بد دهان مواجه هستید و با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی‌شود، این می‌تواند نشانه‌ای از بروز مسئله‌ای جدی‌تر باشد. اگرچه نباید خیلی سریع نتیجه‌گیری کرده و نگران سرطان شوید، اما نباید آن را نیز نادیده بگیرید.
بیماران مبتلا به سرطان گلو به طور معمول با دشواری در کنترل بوی بد دهان و نفس خود مواجه هستند. این شرایط حتی پس از مسواک زدن یا استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همچنان پایدار باقی می‌ماند.

دشواری در تنفس

دشواری در تنفس که به نام تنگی نفس (Dyspnea) نیز شناخته می‌شود می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه سرطان گلو باشد. این شرایط ممکن است به بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی اشاره داشته باشد.
دشواری در تنفس می‌تواند به واسطه یک عفونت شدید شکل گرفته باشد، اما می‌تواند نشانه‌ای از وجود تومورها نیز باشد.

تورم در گردن

تورم گردن می‌تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. سرطان گلو یکی از دلایل نگران کننده تورم گردن است زیرا تومور می‌تواند به غدد لنفاوی اطراف گلو گسترش یابد.
این نشانه دلیل خوبی برای مراجعه فوری به پزشک است زیرا می‌تواند نشانه‌ای از وخیم‌تر شدن شرایط سرطان باشد.

نیاز مداوم به سرفه

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی یا آلرژی‌ها به طور معمول با سرفه مکرر در نتیجه واکنش سیستم ایمنی به وجود عامل خارجی مواجه هستند.
زمانی که مشکلی در گلو وجود دارد، این شرایط می‌تواند حالت مزمن به خود بگیرد.
در ابتدا، ممکن است سرفه‌ای خشک به نظر برسد که با سوزش و تحریک همراه است. سپس، زمانی که تومور رشد می‌کند، این شرایط می‌تواند موجب بروز زخم یا خونریزی شود.

تنفس پر سر و صدا

زمانی که در مراحل اولیه به تومور رسیدگی نشود، سلول‌های سرطانی به تقسیم شدن ادامه داده و موجب درد شدید در اطراف بافت‌ها می‌شوند. در نتیجه، تکثیر سلول‌های سرطانی می‌تواند موجب بروز یک انسداد در دستگاه تنفسی شود که ایجاد صدا هنگام تنفس را به همراه دارد.
این سر و صدا به نام سوت تنفسی حنجره‌ای شناخته می‌شود و تنگی فضای بین تارهای صوتی دلیل شکل‌گیری آن است.
در صورت عدم درمان زودهنگام، سرطان می‌تواند موجب انسداد کامل و در نتیجه خفگی و مرگ شود.


دشواری در بلع

بیشتر بیماران مبتلا به سرطان گلو به واسطه دشواری در بلع با کاهش وزن چشمگیر مواجه می‌شوند.
ظهور تومور موجب باریک شدن دهانه مری شده و گیر کردن غذا در این اندام را به همراه دارد. این شرایط به نوبه خود موجب ضعف ماهیچه‌ای و افزایش عود بازگشت اسید معده به مری می‌شود. پس از شناسایی این علائم، مراجعه فوری به پزشک اهمیت دارد.
پزشک پس از معاینه و ارزیابی علائم شما، ممکن است آزمایش آندوسکوپی یا آزمایش‌های دیگر برای تأیید تشخیص را تجویز کند. از این رو، نشانه‌ها و علائم اولیه سرطان گلو را نادیده نگرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. این اقدام می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی را مشخص کند.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.