تبیان، دستیار زندگی

تولید یک آلبوم پس از ۱۱ سال مهاجرت

نشست خبری گروه موسیقی «سماع» به سرپرستی محمدجواد ضرابیان روز سه‌شنبه ۱۸ دی ماه با حضور دست اندرکاران این اجرای زنده در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری گروه موسیقی «سماع»

دست‌اندرکاران گروه موسیقی «سماع» به سرپرستی محمدجواد ضرابیان روز سه‌شنبه ۱۸ دی ماه طی یک نشست خبری در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری، به تشریح تازه‌ترین برنامه‌های خود برای رونمایی از آلبوم و اجرای کنسرت پرداختند.

محمدجواد ضرابیان سرپرست گروه موسیقی «سماع» که کمتر از  چهارماه است به کشور بازگشته است، در ابتدای این نشست خبری با اشاره به روند تولید آلبوم تازه این گروه اظهار کرد: این اثر مشتمل بر آنسامبل سازهای موسیقی ایرانی است که قطعات آن از دستگاه شور آغاز می‌شود و به دستگاه همایون نیز ادامه پیدا می‌کند. این کار یک اثر پیوسته است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.


همایون شجریان، اشکان کمانگری و دیگران


این آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان در ادامه این نشست رسانه‌ای تصریح کرد: ما یک تیم هستیم که هیج هنرمندی بر دیگری ارجحیت ندارد. بنابراین دوست ندارم در این چارچوب روی من تمرکز کنید.

ضرابیان درباره نحوه همکاری خود با همایون شجریان در سال‌های گذشته و انتخاب اشکان کمانگری برای تولید آلبوم جدید گروه سماع گفت: درست است که همایون شجریان با آلبوم «نسیم وصل» معرفی شد اما  نمی‌توانم بگویم او با اثر من معروف شد. چون وی قابلیت‌های زیادی در حوزه خوانندگی دارد که واقعا در معرفی خودش به او کمک کرد. در مورد اشکان کمانگری هم باید بگویم که هنوز نمی‌توانم درباره نحوه استقبال مخاطبان از صدای او چیزی را عنوان کرد. اما فقط می‌توانم بگویم چون کارهای من دلی است و صدای اشکان هم دارای قابلیت‌های زیادی است می‌توانم به استقبال مخاطبان از این اثر موسیقایی امیدوار باشم.

وی درباره جزییات دیگر آلبوم هم بیان کرد: ما هنوز زمان خاصی را برای تولید آلبوم نمی‌توانیم اعلام کنیم. اما با توجه به اینکه من سفری در پیش دارم ضرورت دارد که کارهای مربوط به ضبط هرچه زودتر انجام پذیرد. درباره کنسرت‌ها هم باید بگویم که هنوز جزییات دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما به طور حتم بعد از تولید و انتشار جزییات بیشتری را به شما عزیزان اعلام می‌کنم.

ضرابیان درباره نحوه همکاری خود با اشکان کمانگری و مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: همیشه دوستان جوان هنرمند در عرصه موسیقی کارهای خود را به من ارائه می‌کردند و وقتی من صدای اشکان کمانگری را شنیدم بسیار لذت بردم. البته قرارداد اصلی من با آقای اشکان کمانگری است و اینکه حالا حوزه هنری هم در کار است باید از آقای کمانگری بپرسید که بخش اجرایی کار به عهده اوست.

قدردانی از مرکز موسیقی حوزه هنری


شهرام میرجلالی نوازنده عود هم در این نشست گفت: ما گروهی بودیم که از هر فرصتی استفاده کردیم تا بتوانیم هنر خود را به مخاطب ارائه دهیم. این گروه نه وابسته به سازمانی است و نه خود را زیر مجموعه جایی می‌داند. اما بسیار خوشحالیم که در این مدت توانستیم کارهایی را ارائه دهیم. البته لازم است در اینجا قدردانی از حوزه هنری داشته باشم که در برخی موارد کارهای بیشتری از وزارت ارشاد را انجام می‌دهند. این گروه از سال ۶۶ فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز نیز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. ما امروز بسیار خوشحالیم که توانسته‌ایم بعد از سال‌ها یک اثر موسیقایی در حوزه موسیقی دستگاهی ایران را به مخاطب ارائه دهیم.

وی ادامه داد: ما در این اثر از موسیقی نواحی نیز استفاده کردیم که توانسته در هم جواری با موسیقی ردیف دستگاهی ایران شرایط جالبی را برای شنونده موسیقی ایرانی فراهم کند. این آلبوم در حوزه شعر نیز دارای تنوعات فراوانی است که خواننده باید تلاش زیادی در جهت خوانش آن انجام دهد. ما تلاش کردیم در این آلبوم شرایط به گونه ای طراحی شود که به موسیقی این مملکت خدشه ای وارد نکند. ما فراموش کردیم که دوای روح ما چیست و موسیقی می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به ما کند. من خوشحالم که هنرمندی مانند محمد جواد ضرابیان این موضوعات را به خوبی درک کرده و با شناختی که از موسیقی اجتماعی دارد می‌تواند آثار ماندگاری را در حوزه موسیقی ایرانی ثبت و ضبط کند. او دارای ویژگی‌هایی است که متاسفانه شرم و حیای او چندان به مخاطب اجازه معرفی نداده است. امیدوارم تا زمانی که او در ایران حضور دارد و می‌دانم چندان هم اهل کنسرت و هیاهوهای رسانه‌ای است بتوانیم از حضورش بهره‌مند شویم.

یک احساس شورانگیز بعد از ۲۳ سال فعالیت


سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه هم در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای توضیح داد: بعد از ۲۳ سال که از حضورم در گروه سماع می‌گذرد احساس شورانگیزی دارم که بار دیگر می‌تواند در تولید یک اثر موسیقایی و برنامه‌های زنده حضور داشته باشم. من از زمانی که استاد ضرابیان مشغول فعالیت در این آلبوم و آثار دیگر بود، من افتخار همراهی با ایشان را داشتم و می‌توانم بگویم در این مدت خیلی چیزهای فراوانی را از این هنرمند در حوزه آهنگسازی یاد گرفتم. این ۱۱ سالی که استاد در ایران حضور نداشتند اما واقعا جای خالی وی به شدت احساس می‌شد و حالا خوشحالم که مجموعه جدیدمان را می‌توانیم با صدای اشکان کمانگری ضبط کنیم و مخاطبان نیز می‌توانند دوباره با آثار پرطرفدار استاد ضرابیان آشنا شوند.

وی درباره محتوای آلبوم هم گفت: این کار مشتمل بر هشت تصنیف است که فعلا پنج اثر آن به اتمام رسیده است و سه اثر دیگر نیز باقی مانده که امیدوارم بتوانیم شرایط را به نحوی برنامه ریزی کنیم که تا پایان سال شاهد رونمایی آلبوم باشیم.

بهروز الوندی نوازنده نی و از اعضای قدیمی گروه «سماع» نیز در این برنامه بیان کرد: در دهه شصت که گروه «سماع» با همت استاد ضرابیان تاسیس شد ما دارای افرادی در گروه بودیم که حس همدلی مهم ترین شاخص آن بود. ما بسیار خوشحالیم که اکنون نسلی ما را می‌شناسند که همه نسل‌ها با آثار استاد ضرابیان ارتباط خوبی گرفته است و حتی هنرمندان کم سن و سال نیز با کارهای این هنرمند خو گرفته اند. یکی از همین آثار می‌توانیم به آلبوم «شوق دوست» و «نسیم وصل» اشاره کنیم که شما دیدید با چه استقبالی روبه رو شد. ما گروه بی حاشیه ای بودیم و هستیم و شاید باور نکنید که ما بعد از ۳۰ سال این نشست را برگزار کردیم تا بتوانیم به معرفی کارهایمان بپردازیم. شما بدانید ما هیچ گاه به دنبال منافع مادی نبوده و نیستیم زیرا وقتی استاد ضرابیان اینجاست و بعد از مدت‌ها به ایران آمده  این باعث افتخار است که عاشقانه گروهمان را دوست بداریم و در کنار این هنرمند به فعالیت مشغول باشیم.

توضیحات آقای خواننده و انگیزه‌های حضورش برای تولید آلبوم


اشکان کمانگری خواننده هم در نشست خبری گروه «سماع» عنوان کرد: من از همان دوران نوجوانی دنباله‌روی آثار استاد ضرابیان بودم و امروز بسیار خوشحالم که این افتخار بزرگ نصیب من شده و من می‌توانم در کنار استادان بزرگ موسیقی ایران در تولید این آلبوم حضور داشته باشم.

وی درباره دغدغه‌های گروه برای تولید البوم گفت: سال‌هاست که گروه سماع اثری را در قالب آلبوم به بازار موسیقی ارائه نداده است. اما با عنایت به اینکه سال‌ها این گروه کاری را در بازار منتشر نکرده و ما فکر می‌کنیم که موسیقی و اهالی موسیقی ایرانی باید امانت داری را به جا اورده و موسیقی درست را به مخاطب ارائه دهد بنابراین بهترین پیشنهاد می‌تواند تولید یک البوم موسیقی باشد که در حوزه موسیقی دستگاهی ایران مورد توجه قرار گیرد. به هر صورت خیلی خوشحالیم که این انگیزه با استقبال استاد ضرابیان هم مواجه شد و ما می‌توانیم اثری را در این حوزه با همراهی گروه سماع تولید کنیم.

این خواننده موسیقی ایرانی که در تولید اثر نیز مشارکت دارد، با اشاره به حضور حوزه هنری در تولید و نشر آلبوم گروه «سماع» بیان کرد: من آثار زیادی طی این سال‌ها را تولید و ضبط کرده ام که متاسفانه تاکنون بسیاری از آنها به دلیل برخی از موانعی که در حوزه وزارت ارشاد وجود دارد، امکان انتشار پیدا نگرده است. اما در ماه‌های اخیر مرکز موسیقی حوزه هنری پیشنهاد من را برای تولید البوم گروه سماع با استقبال پذیرفت که این موضوع را باید به فال نیک گرفت که یک مجموعه فرهنگی در کنار ما حضور پیدا کرده است.

منبع:مهر