تبیان، دستیار زندگی

اقتباسی از "اعتراف" اینگمار برگمان در تماشاخانه مشایخی

علیرضا نراقی عنوان کرد: این نمایش متفاوت از اثر اینگمار برگمان است اما مایه‌ها و شخصیت‌های داستانی "اعتراف" در آن وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش

نمایش "اعتراف یک برگمان خوانی" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا نراقی از اول بهمن‌ماه ساعت 18 در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه خواهد آمد و بازیگران این اثر نمایشی لیلا بارگاهی و کوشیار مشایی هستند.

علیرضا نراقی  درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه "اعتراف یک برگمان خوانی" اقتباسی از داستان کوتاه "اعتراف" نوشته اینگمار برگمان است که این داستان چند سال پیش توسط مصطفی احمدی ترجمه و توسط انتشارات نیلا به چاپ رسیده است.

او درباره جذابیت‌های این اثر از برگمان به منظور اقتباس و اجرای نمایشی از آن، خاطرنشان کرد: نخست و به صورت کلی برگمان از فیلمسازان مورد علاقه‌ام است و دوم اینکه همواره درگیر مضامین اصلی در فیلم‌های این فیلمساز بوده‌ام که بسیار برایم جذاب بوده و زمینه‌ای ایجاد کرده که روی این مضامین و شکل نزدیک شدن برگمان به شخصیت‌های آثارش بیشتر کار کنم.  

این منتقد عرصه تئاتر و سینما در ادامه افزود: بنابراین شروع به نوشتن این نمایشنامه کردم هر چند که این نمایش متفاوت از اثر برگمان است اما مایه‌ها و شخصیت‌های داستانی "اعتراف" در آن وجود دارد.

او ضمن بیان اینکه تمرینات این نمایش 5 ماه به طول انجامید، درخصوص فضای اجرایی نمایش "اعتراف یک برگمان خوانی" عنوان کرد: از آنجا که مضمون این اثر بیشتر درباره مسئله ایمان و شک است و اتفاقات آن در یک کشیش‌نشین که منطقه‌ای مذهبی‌نشین در اروپاست، می‌گذرد و به صورت مشخص منطقه جغرافیایی این نمایش سوئد است، سعی کرده‌ایم به لحاظ اجرایی آن فضا را بازآفرینی کنیم. براین‌اساس فرم و فضاسازی این نمایش مبتنی بر سکوت و گفت‌وگو است در حالی‌که فضای دینی در این نمایش بازآفرینی شده است.

علیرضا نراقی همچنین اضافه کرد: هر چند که بیشتر نمایشنامه مبتنی بر دیالوگ است اما تلاش ما بر این بوده تا بر دو عنصر سکوت و سکون تمرکز کنیم. یک سری از مقالات و نوشته‌های اینگمار برگمان را نیز به صورتی وارد نمایش کرده‌ایم و شکلی از خوانش از این نوشته‌ها در این اثر اتفاق می‌افتد. مخاطب در این نمایش با مسائل اصلی مدنظر اینگمار برگمان همچون شک، ایمان و روابط زن و مرد روبرو است.

او درباره طراحی صحنه این نمایش که خود آن را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: طراحی صحنه بیشتر به سمت فضایی انتزاعی رفته و مخاطب با بازسازی فضای کلیسایی و کشیش‌نشین روبرو خواهد بود. طراحی فضا در این نمایش چندین کارکرد دارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: بهار میرزهره، طراح پوستر و بروشور: گلناز اخوان و طراح صحنه: علیرضا نراقی.


منبع: هنر آنلاین