تبیان، دستیار زندگی

دردسرها و لذت های سودای یک سیمرغ جذاب

در فاصله ۲۲ روز مانده به برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و بویژه پس از اعلام اسامی فیلمهای بخش سودای سیمرغ، گمانه زنی ها درباره برندگان و کاندیداها و نیز ماجرای نرسیدن و حذف برخی فیلمها برای خیلی از علاقه مندان به سینما جذاب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 فیلم «مصائب شیرین ۲

آنچه در پی می آید مروری بر اخبار و گمانه زنی ها درباره فجر امسال است.


ضعف فیلمنامه های فجر امسال


با وجود کنجکاوی هایی که نسبت به تماشای فیلمهای امسال وجود دارد و برخی اسمهایی که از آنان انتظاراتی وجود دارد، ظاهرا آثار امسال اغلب گرفتار ضعف و کاستی هایی در فیلمنامه هستند. این را می شود از لا به لای صحبتهای رضا مقصودی فیلمنامه‌نویس و کارگردان و یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر دریافت. او دیروز گفت:« کماکان یکی از عمده‌ترین مشکلات سینمای ایران، مشکل فیلمنامه است. این مشکل را در فیلم‌های حاضر در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فجر نیز می‌توان دید. البته برخی مضامین که در فیلمنامه‌ها دست‌مایه کار قرار گرفته‌اند، تازگی دارند و یکی دو فیلم هم هستند که فیلمنامه‌های خوبی دارند؛ اما به‌طور کلی، فیلم‌های موجود مشکل فیلمنامه دارند و به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به شرایط مطلوب، راهی طولانی در پیش است».
با این وجود شاید رقابت در بخش بهترین فیلمنامه خیلی گرم و نزدیک نباشد و هیات داوران چندان کار دشواری برای برگزیدن بهترین اثر نداشته باشند و رایشان هم چندان نباید محل اعتراض باشد. سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای «کامیون» و دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) رسید. دو فیلمنامه جذابی که شایسته دریافت جایزه بودند و وقتی بدانیم رقبایشان به عنوان دیگر کاندیداها «بمب، یک عاشقانه» (پیمان معادی)، «سرو زیر آب» (محمدعلی باشه آهنگر، حامد باشه آهنگر) و «شعله‌ور» (هادی مقدم‌دوست، حمید نعمت‌اله) بوده اند، باید بفهمیم چقدر کار هیات داوران دشوار بوده.
از میان شانس داران امسال در بخش بهترین فیلمنامه و با توجه به سابقه شان البته نباید از «طلا»ی پرویز شهبازی، «متری شیش و نیم سعید روستایی»، «ماجرای نیمروز۲؛ رد خون» (سعید روستایی) و حتی «ناگهان درخت» صفی یزدانیان به راحتی گذشت.

نرسیدن فیلم داود نژاد و یک نکته


پاسخ سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پیرو گفت‌وگوی علیرضا داودنژاد درباره فیلم «مصائب شیرین ۲» با ایسنا، حاوی نکته ای بود که اگر واقعیت داشته باشد، نشان از استقلال رای مدیران در این دوره جشنواره و عدم پذیرش سفارشها و احیانا تن ندادن به نفوذ نامها و درخواستهای خارج از ضابطه دارد. هر چند غیبت کارگردانی دوست داشتنی همچون علیرضا داود نژاد در جشنواره امسال می تواند اتفاقی ناخوشایند باشد و ندیدن «مصائب شیرین ۲» در نوع خود یک ضد حال استف اما اینکه مدیران جشنواره مثل برخی از دوره های قبل در مقابل نامها مستاصل نشده و تن به تماشای فیلمهای نیمه کاره نداده اند و از همه خواسته اند بدون توجه به میزان اعتبار و سابقه شان در مقابل ضوابط خود را یکسان ببینند، حرکت امیدوار کننده ای است. به شرط اینکه در دیگر بخشهای جشنواره نیز رعایت شود و بویژه در بخش داوریها از آن غفلت نشود. البته همه این حدسها زمانی قابل اتکا است که واقعا این رویه در فجر امسال رعایت شده باشد و فیلمها نصفه و نیمه مورد قضاوت قرار نگرفته باشند!
خواندن این بخش از توضیح سیمونیان جالب توجه است:« یقیناً جناب آقای داودنژاد که از فیلمسازان برجسته، ارزشمند و با کسوت سینمای ایران هستند اذعان خواهند داشت؛ برقراری نظم و ضرورت برنامه‌ریزی دقیق جشنواره (که همواره مورد تاکید و هشدار فیلمسازان و اهالی رسانه است) دست‌اندرکاران را موظف می‌سازد تا در مهلت‌ و موعد مقرر، پرونده هر بخش را به سرانجام برسانند.
دبیرخانه جشنواره با قطعیت تمام به جناب آقای داودنژاد اطمینان می‌دهد، هیچ تماسی، اضافه‌تر از آنچه با ایشان داشته‌ایم با هیچ فیلمسازی برقرار نشده است. ما هم معترفیم حضور فیلمسازانی نظیر ایشان بر غنای جشنواره می‌افزاید ولی متاسفیم که به دلیل اجرای ضوابط و مقررات جشنواره از لذت تماشای مصائب شیرین ۲ در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر محرومیم».
توضیحی که نشان از عزم متولیان برای رعایت عدالت دارد؛ حتی اگر به قیمت غیبت فیلمها و آدمهای شاخص تمام شود. شاید هم دلیل کنار کشیدن شماری از فیلمها همین موضع قاطع مدیران جشنواره امسال باشد!

فیلمی که رسیده، اما رای نیاورده!


یکی از اتفاقات قابل اعتنای اخبار فجر امسال، اظهار نظر صریح درباره فیلمهایی است که با وجود پتانسیل هایشان برای دیده شدن و جلب نظرف مورد عنایت هیات انتخاب قرار نگرفته اند.
«ژن خوک» ساخته سعید سهیلی، فیلمسازی که قبل از جشنواره اعلام کرده بود فیلمش را به خاطر حواشی به جشنواره فجر نمی دهد، اما گویا در نهایت ارائه شده، ولی دبیر جشنواره و اعضای هیات انتخاب اعلام کردند فیلم سعید سهیلی رای نیاورده!
این کارگردان البته پیشتر گفته بود: «فرم حضور در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرده ایم اما بعید می دانم به دلیل طولانی شدن فیلمبرداری، فیلم به جشنواره نمی رسد و از سوی دیگر نگران به وجود آمدن حاشیه برای «ژن خوک» هم هستم»!

فیلم الوند چرا در بخش رزرو؟


«آنجا همان ساعت» ساخته‌ سیروس الوند، «بی حسی موضعی» ساخته‌ حسین مهکام و «مدیترانه» ساخته‌ هادی حاجتمند سه فیلمی هستند که به عنوان رزرو انتخاب شده اند تا در صورتی که یکی از فیلمهای بخش سودای سیمرغ به هر دلیلی نرسید، جایگزین آن شوند.
نکته تعجب برانگیز اما آنجاست که اگر هیات انتخاب نسخه کامل و یا دست کم نسبتا کاملی از فیلمهای انتخاب شده دیده اند، پس چطور این سه فیلم که فیلمبرداری شان هم تمام شده جای هیچیک از آنها را نگرفته اند و باید بار عنوان فیلم رزروی را به دوش بکشند. اگر هم اینم سه فیلم آماده بوده اند و شایسته توجه، چه لزومی به رزرو شدن آنها بوده؟!

منبع: بانی فیلم