تبیان، دستیار زندگی

شهید کاظمی بهترین طراح عملیات و یکی از محبوب‌ترین فرماندهان لشکر در جنگ

سرلشکر رشید می‌گوید: احمدکاظمی بهترین طراح عملیات بود و با طرحی که می‌داد، زمینه در هم شکستن دشمن را برپایه اطلاعات صحیح از دشمن فراهم می‌ساخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 شهید حاج احمد کاظمی‌

 سردار شهید حاج احمد کاظمی‌ در 19 دی ماه 1384 مقارن با روز عرفه به همراه با 10 نفر از همرزمانش در پرواز 232 جت فالکن تهران به مقصد ارومیه آسمانی شد و به دوستان شهیدش پیوست. پیکر شهید کاظمی‌همراه با سردار شهید غلامرضا یزدانی و سردار شهید نبی‌الله شاهمرادی در قطعه شهدای عملیات کربلای 5 در گلستان شهدای اصفهان و در جوار شهید حاج حسین خرازی به یادها سپرده شد.

سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص)، توصیف گویایی از شهید احمد کاظمی دارد که در کتاب شهید احمد کاظمی منتشر شده در مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه پاسداران نقل شده است. بخشی از این متن در ادامه می‌آید:

برای اولین‌بار احمد را در محور فیاضیه دیدم. فیاضیه در مثلث بین رودخانه کارون، رودخانه بهمنشیر و جاده اهواز-آبادان قرار دارد. عراقی‌ها که برای تصرف آبادان از رودخانه بهمنشیر عبور کرده بودند، پس از شکست در عملیات، عبور از رودخانه بهمنشیر و تصرف آبادان در شمال بهمنشیر ایستاده بودند و این سرپل را در شرق رودخانه کارون او یک سال تمام در اختیار داشتند.

احمد در شمال بهمنشیر و چسبیده به کارون رو به شمال و در مقابل عراقی‌ها خط دفاعی درست کرده بود و دفاع می‌کرد. در اواخر سال 59 بود. ماه ششم جنگ که از اهواز از پایگاه منتظران شهادت به آبادان رفتم. به دلیل محاصره آبادان با استفاده از لین از ماهشهر از راه دریا رفتم و در چوئبده پیاده شدم و بعد از سرکشی به ایستگاه 7 و 12 آبادان و دیدار با مرتضی قربانی و جعفر اسدی و برادران باکری که خمپاره داشتند به محور فیاضیه رفتم و برای اولین‌بار احمد را دیدم. 22 سال سن داشت. بسیار جوان، زیبا، شجاع، با روحیه و پرنشاط بود و خطی داشت در حدود یک کیلومتر با سنگرهای مرتب.

برای حمله به عراقی‌ها در نقاطی تونل هم ایجاد کرده بود ولی مخفی گذاشته بود. در سنگر با یک شربت ساده از ما پذیرایی کرد. موقعیت دشمن را توضیح داد. نقاط قوت و ضعف دشمن را به خوبی می‌شناخت و اعلام آمادگی کرد تا هر زمان که لازم باشد به دشمن حمله کند. قبلاً احمد در حاشیه شرقی کارون در شمال دارخوین در نقطه‌ای به نام نثاره جنوب فارسیات مستقر شده بود که بعد از شکست ارتش در عملیات، در جنوب کرخه کور(که قرار بود از فارسیات نیز به سمت پادگان حمید از کاروان صورت بگیرد و صورت نگرفته بود) دستور داده شد که جعفر اسدی و احمد به جبهه آبادان بروند.

اکنون ملت ایران با شهادت شهید کاظمی یک فرمانده کامل و فداکار و تمام عیار را از دست داده است. از مبتکرترین، خلاق‌ترین و محبوب‌ترین فرماندهان لشکرهای سپاه در جنگ بود. شهید کاظمی یکی از فرماندهان برجسته و بزرگ سپاه بود که سی سال تجربه تدبیر و اقتدار در اندیشه و عمل را پشت سر نهاده بود. برای آشنایی با این عزیز از دست رفته با توجه به شناختی که از ایشان دارم به نکاتی اشاره می‌کنم:

معمولاً فرمانده لشکرهای ما در جنگ علاوه بر قدرت فرماندهی و کنترل و هدایت و تلاش برای غلبه و پیروزی بر دشمن، هر کدام به دلیل تخصصی که دارند و رشدی که کرده‌اند در یکی از ابعاد نظامی و در یک رشته به خصوصی بیشتر مسلط و متخصص هستند. مثلاً یک فرمانده لشکر در رسته پیاده خیلی ورزیده است. فرمانده لشکر دیگری در امر زرهی بسیار مسلط است و دیگری بر توپخانه. ولی احمد کاظمی در خیلی از تخصص‌های مورد نیاز جبهه و رسته‌ها مهارت داشت. مانند لجستیک، پیاده زرهی و مکانیزه آبی-خاکی، اطلاعات، شناسایی و ادوات. در تیپ زرهی فرماندهی کرد و با آن خیلی خوب دشمن را کوبید. در امر لجستیک واقعا تسلط داشت و بی‌نظیر بود. وقتی که تصمیم می‌گرفت به شناسایی و کسب اطلاعات از دشمن برود، شناسایی را به بهترین شکل انجام می‌داد و به بهترین وجهی وضعیت موجود دشمن و چشم انداز آینده را تجزیه و تحلیل می‌کرد و تحرکات آینده دشمن را پیش‌بینی می‌کرد.

احمد بهترین طراح عملیات بود و با طرحی که می‌داد زمینه در هم شکستن دشمن را برپایه اطلاعات صحیح از دشمن فراهم می‌ساخت. احمد کاظمی دور بچه‌های لشکر بسیجی‌ها، سپاهی‌ها و جهادیان می‌چرخید. در تعمیر و نگهداری تجهیزات، ابزارها، سلاح‌ها و توزیع عادلانه امکانات و تدارکات به موقع، بی‌نظیر بود. روی همه این موضوعات و نحوه به‌کارگیری نیروی انسانی و ابزار، محاسبه‌های دقیق می‌کرد و به خوبی از امکانات و ابزار در خدمت نیروها علیه دشمن استفاده می‌کرد. در لشکر 8 نجف کافی بود که به سه مکان سرکشی کنید تا به این مهم پی ببرید. آشپزخانه که بسیار تمیز و مرتب و بهداشتی بود. اسلحه خانه که بسیار مرتب و منظم بود و از سلاح‌ها به خوبی نگهداری می‌شد.

سادگی، خلوص، تواضع و فروتنی او باعث شده بود که در قلب رزمندگان و بسیجی‌ها جا داشته باشد. به همه جا سرکشی می‌کرد و با رده‌های پایین لشکر از مسئول تعمیرگاه گرفته تا مسئول حمام اسلحه‌خانه بسیجی‌ها، نشست و برخاست داشت. احمد با هر کسی برخورد می‌کرد، شیفته مرام، اخلاق، ادب، حجب و حیای او می‌شدند. روحیات بسیجی رفتار و سخنانش امکان ارتباط با نیروهای بسیجی را به خوبی برایش فراهم می‌ساخت و به خوبی بر نیروهای مردمی فرماندهی می‌کرد.

کوبیدن دشمن برای تحمیل اراده خود بر دشمن و متقاعد کردن دشمن به اینکه در برابر این فرمانده توانمند و نابغه در میدان جنگ نمی‌توان تاب مقاومت آورد، از احمد کاظمی برمی‌آمد و بس. احمد کاظمی اسطوره‌ای بود که دیگر ممکن نیست آثاری نظیر او به وجود آید. شهید کاظمی و لشکر 8 نجف قهر الهی بودند که بر سر دشمن بعثی فرود می‌آمدند و خداوند احمد کاظمی و لشکر 8 نجف را برای کیفر دادن به سربازان متجاوز به ایران اسلامی نازل کرد. احمد با صداقت، خلوص، شجاعت و تدبیری بی‌مانند، خویشتن را در خدمت به ولایت و ایران اسلامی مستحیل و ذوب کرد و 28 سال خستگی ناپذیر و بی‌وقفه در قالب یک فرمانده مجاهد و عارف کوشید. عشق و خدمت به ولایت و نظام اسلامی بر روح او مسلط بود. فعالیت‌های فکری، هوش، تحرک فوق‌العاده و فعالیت دائم برای کوبیدن دشمن در هر نقطه مکانی از خطوط برجسته احمد کاظمی بود.

منبع: تسنیم