تبیان، دستیار زندگی

عالیجنابان تبلیغات

دروغ خلاقانه شاخ‌های اینستاگرامی

تکنیکی اخیرا توسط شاخه‌ای از اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود که در دهه 80 میلادی، پیشگان سینما با آن پول‌های هنگفتی کسب می‌کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینستاگرام
در عصر کنونی انواع تبلیغات، دنیای ما را احاطه کرده‌اند، تاجایی که می‌توان ادعا کرد به موازات استفاده از رسانه های نوین، مواجه با تبلیغات نیز اجتناب ناپذیر شده است. در واقع ما در یک اتمسفر شدیداً تبلیغاتی تنفس می‌کنیم و برای اینکه کمترین آسیب را در حوزه روانی، فرهنگی و اقتصادی متحمل شویم نیاز است تا با تکنیک‌ها و روش‌های تبلیغ و اقناع بیشتر آشنا شویم.

برای تبلیغ و اقناع تکنیک‌های زیادی وجود دارند؛ بزرگ نمایی کردن، نقل قول، تداعی معنی، ترس، طنز، تکرار، هراهی با جماعت، ظاهر زیبا، تطمیع، ادعای آشکار، شدت، نماد، مقایسه، تملق، مثبت با منفی از فنونی هستند که تبلیغات از طریق آنها سعی در اقناع شما دارند.(1)

روش جدید اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی، استفاده معکوس از تکنیک نقل قول است، یعنی به جای آنکه فرد، محل رجوع برند برای تبلیغ و اعتلای عنوان تجاری باشد، سعی دارد با تکیه به یک برند خاص، برای خود کسب اعتبار و محبوبیت کند.



در این میان اما استفاده از تکنیک نقل‌قول که آن را با عناوین دیگری مانند "برچسب طلایی" و " گواهی‌دادن ستارگان" نیز معرفی می‌کنند بیش از گذشته رواج پیدا کرده است. در این تکنیک، یک پیام را با استفاده از شخص مورد اعتماد جامعه هدف، منتشر و آمار پذیرش آن را به حداکثر ممکن می‌رسانند.

بر اساس آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت‌های کانون‌های تبلیغاتی در سال 1358، استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی‌رتبه و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی‌هایی که هدف آن‌ها ارائه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه است ممنوع اعلام شده بود اما در سال 93 حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وقت، از بازنگری در این قانون و جواز حضور چهره‌ها در تبلیغات مرتبط با صنایع و تولیدات داخلی خبر داد که نتیجه آن رشد استفاده از این تکنیک در تبلیغات بود.

اینفلوئنسرمارکتینگ در صدر

اینفلوئنسرمارکتینگ (بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار) یکی از روش‌های پر استفاده در صنعت تبلیغات است. در این نوع بازاریابی، از مشاهیر، نخبگان، سلبریتی‌ها و افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. ریسک این نوع از تبلیغ، در وفاداری فرد نسبت به برند و رعایت اخلاق در راستای حفظ وجه مثبت برند است، البته مزایایی از جمله افزایش چند برابری سود تبلیغ نسبت به روش‌های سنتی، افزایش حوزه نفوذ باانرژی کمتر و افزایش آمار مشتریان را نیز به‌همراه دارد.

در پس این ریسک و فرصت برای یک برند و استفاده از تکنیک «برچسب طلایی»، باید مراقب فرا متن‌ها باشیم. نداشتن تخصص و صلاحیت در ابراز نظر و عدم شناخت کافی نسبت به کالاها، موردی است که احتمالاً سلبریتی‌ها آن را نادیده می‌گیرند. بیش از هر چیز گویا این پول است که تعیین می کند  در کدام کمپین تبلیغاتی حضور پیدا کنند، به‌طور مثال نادر سلیمانی چندی پیش در تله یک گزارش خبری افتاد. او در یک استعلام برای حضور در جشن افتتاحیه یک شرکت تولیدی در مشهد، اعلام کرد: "اگر در این جشن شرکت کنم فقط به عنوان یک دوست در کنار شما هستم، نه به عنوان کسی که پول گرفته تا کار تبلیغاتی انجام دهد!" با این حال برای حضور 15 دقیقه‌ای خود در این افتتاحیه، حدودا 15 میلیون تومان هزینه پیشنهاد کرده بود.(2)


بدعت شاخ‌های اینستاگرامی

گزینه پر رونق در حوزه اینفلوئنسرمارکتینگ، استفاده از افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی یا همان شاخ‌های اینستاگرامی است. تبلیغاتی که باتوجه به ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی، تأثیر قابل توجهی بر مخاطب گذاشته و هزینه کمتری نسبت به استفاده از سلبریتی‌ها دارد. با این حال با توجه به استفاده از این قشر، بیش از گذشته در مظان اتهام عدم رعایت صداقت و تخصص در تبلیغ برند و کالا قرار دارد اما این‌همه قضیه نیست!

روش جدید اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی، استفاده معکوس از تکنیک نقل قول است، یعنی به جای آنکه فرد، محل رجوع برند برای تبلیغ و اعتلای عنوان تجاری باشد، سعی دارد با تکیه به یک برند خاص، برای خود کسب اعتبار و محبوبیت کند.

گزینه پر رونق در حوزه اینفلوئنسرمارکتینگ، استفاده از افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی یا همان شاخ‌های اینستاگرامی است. تبلیغاتی که باتوجه به ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی، تأثیر قابل توجهی بر مخاطب گذاشته و هزینه کمتری نسبت به استفاده از سلبریتی‌ها دارد.



«کاشت، داشت، برداشت»، آن‌ها با این روش خود را معتبر و دارای جایگاه مهم اعلام کرده (برای خود اعتبار و احترام می‌کارند) با برجسته‌سازی و بزرگنمایی این موضوع، بر محبوبیت خود می‌افزایند (داشت) و درنهایت، به دنبال استفاده از این فرایند و تکنولوژی، با اعتبار سازی انجام گرفته محل رجوع تبلیغات شده و درآمدزایی خواهند کرد (برداشت) به همین سادگی؛ البته این روشی جدید در جهان نیست؛ در قرن 18 میلادی استفاده از چهره‌ها در تبلیغات شروع شده و مشهور بوده است که «بازیگرها در فیلم‌ها بازی می‌کنند تا پیشنهادهای تبلیغاتی بیشتری داشته باشد!»

از این به بعد نسبت به آنچه توسط سلبریتی‌ها به‌ویژه شاخ‌های اینستاگرامی تبلیغ می‌شود با دقت و تأمل بیشتر دست به انتخاب زده تا هم کیف پول خود را مدیریت کرده و هم سبد مصرف خود را سالم! نگه دارید.


پی‌نوشت:
1- حسینی، سید بشیر، لایک ممنوع، کانون اندیشه جوان
2- "حامد همایون ۴۰ میلیون، رضا شفیعی جم ۲۰ میلیون تومان !"، روزنامه خراسان