تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با یک شهر جذاب کشورمان

سفر به بندری که لنگه ندارد

بندرلنگه عروس بنادر جنوب است؛ با تاریخی پرهیاهو و طبیعتی بکر و دیدنی. اگر می‌خواهید سرمای زمستان را با گرمای بهاری عوض کنید، چمدانتان را برای سفر به این بندر تاریخی ببندید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بندر لنگه
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به بهانه سرما، پرونده سفرهای زمستانی را نبسته‌اید، برایتان یک پیشنهاد جذاب داریم؛سفر به یک بندر قدیمی و زیبا با آب و هوایی که این روزها معتدل و بهاری است؛ یک سفر دل‌انگیز از شهر و دیار سرد و برف‌گیرتان به منطقه‌ای گرم و آفتابی. این بار می‌خواهیم سری به یک بندر در جنوبی‌ترین نقطه ایران بزنیم و شمارا با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن آشنا کنیم؛بندر لنگه.

فرودگاه تاریخی

برای رسیدن به بندر لنگه گزینه های جاده، ریل و مسیر هوایی وجود دارد. اگر دستتان به جیبتان می‌رسد و سفر هوایی را انتخاب می کنید بدانید فرودگاه بندرلنگه دومین فرودگاهی است که در ایران ساخته‌شده است و تقریباً یک قرن قدمت دارد. در روز افتتاح این خط پروازی چهار فروند هواپیما در فرودگاه قدیم بندرلنگه در محله حسین‌آباد به زمین نشست که حامل وزیر انگلستان و هیات همراه بودند.

فاصله یک‌ساعته بندرلنگه تا بندرعباس، این اجازه را به شما می‌دهد که از خطوط ریلی جنوب هم برای رسیدن به این بندر استفاده کنید؛ یعنی با قطار به بندرعباس بروید و بقیه مسیر را با اتومبیل طی کنید.

خوش‌گذرانی در سایه خوش

اگر از راه زمینی و از سوی بندرعباس به بندرلنگه می‌روید، بدانید که در چند کیلومتری بندر می‌توانید یک استراحت خوش در «سایه خوش» داشته باشید. این بیابان بکر و دیدنی با کلوت ها و نخلستان‌های فراوان به‌علاوه یک ساحل زیبا در مجاورت روستایی به نام سایه خوش قرار دارد. چشمه آب گرم روستا در شکاف سنگ‌های آهکی و در دامان کوه را نیز به این زیبایی‌ها اضافه کنید. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، سایه خوش را از دست نخواهید داد و احتمالاً هم‌سفران باید برای رسیدن به شهر شمارا به‌زور از دامان طبیعت بکر سایه خوش جدا کنند.

خانه‌ها و بادگیرها

اگر تابه‌حال تصور می‌کردید که فقط شهر یزد بادگیر دارد، احتمالاً در هنگام ورود به بندرلنگه با دیدن بادگیرهای بلند و زیبا بر روی بناهای تاریخی و قدیمی این شهر تعجب خواهید کرد. آب‌وهوای گرم و مرطوب بندر باعث شده است بادگیر به‌عنوان یکی از اجزای مهم خانه‌های این منطقه و به‌عنوان ویژگی اصلی معماری خانه‌ها شناخته شود. ضمن اینکه خانه‌های تاریخی این شهر نیز در نوع خود منحصربه‌فرد است. خانه فکری که امروز به موزه مردم‌شناسی شهر هم تبدیل‌شده یکی از خانه‌های تاریخی و زیبای بندرلنگه است که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود.

 

حضور در بازار مساح این فرصت را به شما می‌دهد که به سراغ صنایع‌دستی این منطقه بروید. گلابتون دوزی، خوش دوزی، گلیم‌بافی، شک بافی و قلاب‌بافی مهم‌ترین تولیداتی است که اغلب توسط زنان هنرمند این خطه تولید می‌شود. لباس‌های محلی، روسری‌های زیبا و رنگارنگ و لوازم تزیینی را می‌توانید از این بازار تهیه کنید.


این عمارت قاجاری در مدخل ورودی شهر از سمت بندرعباس قرارگرفته است و اگر با وسیله نقلیه از بندرعباس به بندر لنگه می‌روید، می‌تواند اولین محلی باشد که از آن بازدید می‌کنید. خانه متعلق به عبدالواحد فکری از تاجران مشهور این شهر در زمان قاجاریه است. دو قسمت بیرونی و اندرونی با گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌های زیبا در زمان حیات صاحب‌خانه محلی برای پذیرایی از مهمانان و تجار آن زمان بوده است.5 بادگیر، 25 اتاق و حیاط هایی دیدنی، زیبایی های این بنا را دوچندان کرده است. بندرلنگه خانه‌های تاریخی دیگری هم دارد که هرکدام دارای سرگذشتی جذاب هستند؛ خانه بلوکی، خانه بستکی، خانه واحدی، خانه سعدی و خانه گلبتان از این جمله‌اند.

شهر برکه‌ها

علاوه بر بادگیرها که به‌نوعی شناسنامه معماری بندرلنگه است، برکه‌ها یا آب‌انبارهای این شهر هم جالب و در نوع خود دیدنی است. این آب‌انبارها محل ذخیره آب برای روزهای گرم و کم آب سال بوده است و البته معماری‌شان ازآنچه شما با آب‌انبارهای رایج در شهر و دیار خود دیده‌اید، تفاوت دارد. مصالح به‌کاررفته در ساخت این آب‌انبارها هم کاملاً بومی و محلی است و برای ساخت آن‌ها از ملات ساروج، سنگ‌های رودخانه‌ای و سنگ مرجانی که جزئی از طبیعت این منطقه است، استفاده‌شده. در قدیم آب این برکه‌های شیرین را مثل آنچه در فیلم‌ها دیده‌اید، با وسیله‌ای به نام کندر (کندر چوبی است که روی دوش گذاشته می‌شد و دو حلب آب در دو انتهای آن با طناب آویزان بود) به خانه‌ها حمل می‌کردند. در طول سفر خود بارها با این آب‌انبارها که روی آن‌ها گنبدهای سفیدرنگ قرار دارد، روبرو خواهید شد.

دیدن لنج ها را از دست ندهید

روزگاری که خبری از کشتی‌های بزرگ و شناورهای غول‌پیکر نبود، لنج های سنتی در بنادر و اسکله‌های جنوب ایران حکمرانی و خودنمایی می‌کردند. اگر گذرتان به بندرلنگه افتاد، دیدن این لنج های چوبی بزرگ و کوچک با تزیینات جالب را از دست ندهید. هنوز در گوشه و کنار اسکله‌های بندر می‌توانید لنج ها، ناخدا و ملوانان آن‌ها را ببینید. اگر فرصت داشتید، سری هم به کارگاه‌های لنج سازی بزنید و از نزدیک با ساخت یک لنج چوبی آشنا شوید. قطعاً تجربه جالبی خواهد بود.

بازار با طعم سوغات و غذای محلی

حالا وقت آن است تا سری هم به بازار پرجنب‌وجوش و جوش بندرلنگه بزنید. بازاری تاریخی که روزگاری جزو بزرگ‌ترین بازارهای جنوب به‌حساب می‌آمده است. قسمتی از سقف این بازار از چوب چندل، بوریا، دعان و چوب نخل ساخته‌شده است و زیبایی خاصی دارد. حضور در بازار مساح این فرصت را به شما می‌دهد که به سراغ صنایع‌دستی این منطقه بروید. گلابتون دوزی، خوش دوزی، گلیم‌بافی، شک بافی و قلاب‌بافی مهم‌ترین تولیداتی است که اغلب توسط زنان هنرمند این خطه تولید می‌شود. لباس‌های محلی، روسری‌های زیبا و رنگارنگ و لوازم تزیینی را می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

گشت‌وگذار در بندر زیبای لنگه حتماً گرسنه‌تان خواهد کرد. پس‌ غذاهای محلی را فراموش نکنید. ماهی و میگو جزو لاینفک است و برای طبخ آن ها از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر و خوشمزه‌ای  استفاده می‌شود.

نگران ماندن در بندرلنگه هم نباشید. هتل و اقامتگاه‌های بوم گردی مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شما و هم‌سفرانتان است. ضمن اینکه اگر اهل دریانوردی باشید و هوا مساعد باشد، می‌توانید ادامه سفر را از طریق دریا و به سمت جزیره کیش پی بگیرید.