تبیان، دستیار زندگی

تولید 16درصد زباله کشور در تهران

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه 16 درصد از پسماند کشور در تهران تولید می شود، گفت: در یک سال گذشته برای تهیه طرح جامع پسماند شهرداری اقدام شد و قرار است این طرح که دو هفته پیش قرارداد آن بسته شد در 16 ماه آماده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پسماند زباله
رضا عبدلی در نشست با اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان تهران که عصر دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه روزانه 58 هزار تن پسماند در کشور تولید می شود، اظهار کرد: 9 هزار تن یعنی 16 درصد از کل پسماند کشور متعلق به تهران است، اما در سنوات گذشته برای زیر ساخت پسماند اقدامات قابل توجهی انجام نشده است. در یک سال گذشته برای تهیه طرح جامع پسماند شهرداری اقدام شد و قرار است این طرح که دو هفته پیش قرارداد آن بسته شد در 16 ماه آماده شود و امیدواریم با این سند بالادستی شرایط پسماند بهتر شود.

وی افزود: پسماندهای شهر تهران در آراد کوه دپو می شود که منجر به استحصال گاز متان شده است. حدود 100 هکتار از 130 هکتار این مجتمع زباله دپو می شود که ارتفاع آن به 60 متر رسیده است. در قراردادی نوع این گاز بررسی و مشخص شد و قرار است این گاز متان به برق و کربن تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران ادامه داد: استحصال خاک و نخاله هم 43 هزار تن در روز است که 27 هزار تن به گودآبعلی منتقل می شود. بابت این نخاله ساختمانی کارخانه ای احداث شد که روزانه 3500 تن از نخاله های شهری در آن تبدیل می شود.

عبدلی تصریح کرد: روزانه 9 هزار تن زباله در سطح شهر داریم که 1500 تن زباله ارزشمند و قابل بازیافت از آن استخراج می شود و این زباله ها قابلیت به کارگیری مجدد در صنعت را دارند. 7 هزار و 500 تن زباله هم برای تفکیک پردازش می شود و از مجموع این پسماندها 3500 تن زباله سوزانده و تبدیل به برق می شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران خرید کود در سازمان پارک ها و فضای سبز را ممنوع اعلام کرده است و از این پس کود مورد نیاز شهرداری تهران در آراد کوه تولید می شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه برای افزایش زباله سوزها به 5 هزار میلیارد تومان سرمایه نیازمندیم، افزود: در فراخوانی 27 شرکت مشارکت و در نهایت 4 شرکت انتخاب شدند، ولی سرمایه و تجهیزات این زباله سوزها باید از خارج کشور وارد شود. محصول این زباله سوزها برق است که باید وزارت نیرو قیمت آن را مشخص کند که تا کنون همکاری ای نداشته است. سرمایه را هم بانک مرکزی باید تضمین کند که از سوی بانک مرکزی هم حمایت نشده ایم.

عبدلی ادامه داد: موضوع بعدی پسماندهای پزشکی است. در قانون مصوب 1383 مجلس شورای اسلامی پسماندهای ویژه را تولید کننده باید ذخیره سازی، حمل و دفن کند. دفن هم شامل سوزاندن یا هر اقدام قانونی دیگر می شود. پسماندهای پزشکی از پسماندهای خطرناک است که باید سوزانده شود، ولی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا کنون در این خصوص اقدامی نکرده است. وزارت بهداشت باید تناژ این زباله ها را اعلام کند که تا کنون این کار را هم انجام نداده است. سال 1394 میزان پسماندهای بیمارستانی 104 هزار تن بوده و امروز به 70 هزار تن رسیده است که این خود جای سوال دارد. در خصوص زباله های بیمارستانی تناژ، تعداد حِرَف پزشکی و تکالیف قانونی از سوی وزارت بهداشت انجام نمی شود.

40 درصد از زباله ها روز جمع آوری می شوند

وی در بررسی اقدامات لازم برای کاهش پسماند کلان شهر تهران، تصریح کرد: باید تکلیف وزارت نیرو برای خرید برق حاصل از نیروگاه های زباله سوز مشخص شود. چرا که زمان استهلاک سرمایه، سرمایه گذار مشحص نیست و سرمایه گذاری انجام نمی شود. بانک مرکزی برای ضمانت سرمایه گذار همکاری کند. از بودجه دولتی به تهران و شهرهای شمالی کمک شود. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همراه شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران ادامه داد: 40 درصد از زباله ها در روز جمع آوری می شوند و این حجم از زباله 400 هزار متر مربع شیرابه تولید می کنند که اگر صدا و سیما طبق قانون برای فرهنگ سازی ورود کند این مسئله به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند.
منبع : شهرنوشت