تبیان، دستیار زندگی

حفظ سلامت نوزاد در فصل سرما

12 توصیه برای مراقبت از نوزاد در زمستان

مراقبت از نوزاد در زمستان و پیشگیری از بروز بیماری، مسئولیت مهمی برای پدر و مادرهاست. گرم و مرطوب نگه داشتن هوای خانه، مراقبت از پوست نوزاد، پوشاندن لباس مناسب و تغذیه درست، به این امر کمک می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراقبت از نوزاد در زمستان
با آمدن زمستان، رسانه‌های اجتماعی پر می‌شوند از تصویر رؤیایی مادری با کودکی در آغوش و پتوی بر دوش و کتابی در دست! تنها یک عطسه نوزاد کافی است تا این تصویر خیالی فرو بریزد! مراقبت از نوزاد در زمستان وظیفه مهمی بر دوش پدر و مادرهاست. اما چگونه می‌توانیم سلامت نوزادمان را در فصل زمستان تضمین کنیم؟

برای مراقبت از نوزاد در زمستان و اطمینان از اینکه نوزاد در این فصل بیمار نشود، رعایت نکات زیر ضروری است:

۱. از بخور استفاده کنید

در برخی مناطق، با کاهش درجه حرارت در زمستان لازم است از سیستم‌های گرمایشی یا بخاری در اتاق کودک و یا نزدیک به تختخواب او استفاده شود. در این شرایط، دستگاه گرمایشی رطوبت موجود در اتاق را تبخیر می‌کند و هوا خشک می‌شود. پوست حساس نوزادان در اثر خشکی هوا آسیب می‌بیند. برای حفظ رطوبت هوا از یک دستگاه بخور در اتاق نوزاد استفاده کنید.

۲. از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

پوست نوزاد بسیار حساس است و هوای سرد زمستان به آن آسیب می‌زند. برای حفظ سلامت و نرمی پوست نوزاد، از کرم‌های مرطوب کننده مخصوص نوزادان و لوسیون‌های آب رسان پوست استفاده کنید. بهترین نوع کرم برای نوزادان، کرم‌های ساخته شده از شیر و کره هستند. کرم‌های دارای شیر درخشندگی و بافت لطیف پوست نوزاد را حفظ می‌کنند.

 ۳. در مصرف محصولات پوستی زیاده‌روی نکنید

گاهی اوقات والدین در مراقبت از پوست نوزاد زیاده روی می‌کنند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و لوسیون‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما حمام کردن بیش از حد نوزاد برای تمیزی او و مصرف بی‌رویه شامپو و صابون، رطوبت پوست نوزاد را از بین می‌برد و پوست را خشک و پوسته‌پوسته می‌کند. بهتر است برای مراقبت از نوزاد در فصل زمستان او را یک بار در هفته حمام کنید و با صابون و شامپو شستشو دهید، نه بیشتر!

۴. نوزاد را به خوبی ماساژ بدهید

مهم نیست که نوزاد شما در چه فصلی متولد شده است، به توصیه پزشکان ماساژ دادن او را فراموش نکنید! ماساژ موجب تحریک جریان خون در بدن می‌شود و به نوزاد احساس آرامش می‌دهد. هم چنین به طور غیرمستقیم باعث افزایش ایمنی بدن نوزاد می‌شود. هنگام ماساژ نوزاد محیط را گرم نگه دارید. زمان مناسبی را برای ماساژ انتخاب کنید و استفاده از روغن‌های طبیعی را فراموش نکنید.

۵. از پتوهای سنگین استفاده نکنید

برای مراقبت از نوزاد در زمستان، از پتوهای سنگین استفاده نکنید. انداختن یک پتوی گرم و سنگین بر روی نوزاد، ممکن است بهترین راه برای گرم نگه داشتن او در فصل زمستان باشد، اما این کار ایمنی نوزاد را به خطر می‌اندازد. ناتوانی نوزاد در تکان دادن پتو و احتمال رفتن آن بر روی صورت او ممکن است باعث مرگ ناگهانی نوزاد شود. بهترین راه استفاده از یک پتوی سبک و تنظیم دمای مطلوب اتاق است.

۶. به او لباس راحت بپوشانید

پوشاندن مداوم ژاکت‌های ضخیم، دستکش، جوراب و کلاه به نوزاد، باعث تحریک پوست او در هنگام حرکت می‌شود. لباس نوزاد را با توجه به درجه حرارت اتاق انتخاب کنید. لباس‌هایی را انتخاب کنید که به طور کامل بدن او را پوشش می‌دهند، اما آزاردهنده نیستند. از دستکش و جوراب تنها در صورتی استفاده کنید که موجب بی‌خوابی نوزاد در شب نمی‌شود.

۷. دمای خانه را مطلوب نگه دارید

گرم نگه داشتن خانه و اتاق نوزاد، یکی از کلیدی‌ترین نکات مربوط به مراقبت از نوزاد در زمستان است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بادهای زمستانی با شدت می‌وزند، بهتر است پنجره‌ها را در فصل زمستان بسته نگه دارید. مسیری برای تهویه هوای اتاق نوزاد در نظر بگیرید. در صورت لزوم برای تنظیم دمای اتاق نوزاد در فصول سرد از یک بخاری یا وسیله گرمایشی استفاده کنید.

انداختن یک پتوی گرم و سنگین بر روی نوزاد، ممکن است بهترین راه برای گرم نگه داشتن او در فصل زمستان باشد، اما این کار ایمنی نوزاد را به خطر می‌اندازد. ناتوانی نوزاد در تکان دادن پتو و احتمال رفتن آن بر روی صورت او ممکن است باعث مرگ ناگهانی نوزاد شود


 ۸. برنامه واکسیناسیون را دنبال کنید

زمستان زمانی است که نوزادان بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند و سطح ایمنی بدن آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. اما دلیل نمی‌شود که به خاطر ترس از بیماری، واکسن‌های نوزاد را به تعویق بیندازید. برعکس، بسیار مهم است که او واکسن‌های مورد نیازش را دریافت کند تا ایمنی کافی در طول زندگی و زمستان پیش رو داشته باشد. اگر موعد واکسنی به تأخیر افتاده، در اولین فرصت برای واکسیناسیون اقدام کنید!

۹. تغذیه با شیر مادر را متوقف نکنید

شیر مادر دارای گنجینه‌ای از آنتی‌بادی‌ها و مواد مغذی است که به کودک کمک می‌کند ایمنی بدن خود را بالا ببرد و از او در برابر بیماری‌ها محافظت کند. ادامه دادن شیردهی در فصل زمستان تضمینی برای حفظ سلامتی نوزاد است. افزون بر این، گرمای بدن و شیر مادر برای کودک بسیار آرامش‌بخش است.

۱۰. سلامتی خود را حفظ کنید

شما همواره در تماس با نوزاد هستید. به همین دلیل ضروری است که به عنوان مسئول رسیدگی به او، سالم باشید. پیش از هر تماس با نوزادتان دست‌های خود را بشویید و آن‌ها را ضدعفونی کنید. میکروب‌ها می‌توانند از هر مسیری برای رسیدن به نوزادتان استفاده کنند، پس مطمئن شوید که تمام راه‌ها را به روی میکروب‌ها بسته‌اید. دیگر اعضای خانواده و مهمان‌ها را نیز آگاه کنید که پیش از تماس با نوزاد دستان خود را بشویند.

۱۱. خارج از منزل از نوزاد محافظت کنید

اگر بیرون از منزل یخبندان نیست، خوب است که گاهی با نوزادتان از منزل خارج شوید و هوایی بخورید. پیش از خروج از منزل، از سر تا پای نوزاد را با لباس گرم و راحت بپوشانید. هرگونه قرار گرفتن در معرض هوای سرد به پوست لطیف نوزاد آسیب می‌زند. اطمینان حاصل کنید که انگشتان پای نوزاد کمی خنک‌تر و شکم او کمی گرم‌تر است. این حالت نشان‌دهنده این است که بدن نوزاد در دمای مناسبی قرار دارد.

۱۲. سوپ را در رژیم غذایی او قرار دهید

اگر نوزاد به سنی رسیده است که می‌تواند غذای کمکی بخورد، زمستان فرصت خوبی است تا سوپ‌های گرم و خوشمزه برای او بپزید. هوای سرد و سوپ گرم ترکیب دلچسبی ایجاد می‌کند. با ترکیب مرغ، سبزیجات، پوره‌های نرم و پنیرهای لذیذ، سوپ خوشمزه‌ای برای کودک بپزید. اگر می‌توانید اندکی سیر نیز به سوپ اضافه کنید، زیرا سیر یک درمان طبیعی شناخته شده برای بیماری‌های زمستانی است. 

سخن آخر
زمستان فصلی برای سرگرمی و دورهمی های خانوادگی است، اما همچنین ممکن است زمانی برای ابتلا به بیماری‌های گوناگون باشد. دانستن راه‌های مناسب برای مراقبت از نوزاد در زمستان و همچنین اقدامات احتیاطی لازم برای پیش‌گیری از بیماری به حفظ سلامتی نوزاد در این فصل کمک می‌کند. در صورت بروز هرگونه نشانه بیماری با پزشک خود تماس بگیرید تا درمان پیشنهادی را به شما ارائه دهد. داشتن فضایی گرم و بهداشتی در خانه، موجب لذت بردن شما و نوزادتان از فصل زمستان می‌شود.
منبع: زندگی آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.