تبیان، دستیار زندگی

«سیسیلی»، نمایشی مافیایی از یک خانواده‌ آمریکایی

فرهاد مهرخیرانی کارگردان نمایش «سیسیلی» گفت: این نمایش درباره یک خانواده آمریکایی است که دارای یک پدر خوانده است و می‌خواهد وارد سیاست شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایش «سیسیلی»

فرهاد مهرخیرانی کارگردان نمایش «سیسیلی» که از ۱۲ دی ماه اجرای خود را در خانه نمایش مهرگان آغاز کرده است، گفت: این نمایش داستان تعویض قدرت در یکی از بزرگترین خانواده‌های مافیا سال ۱۹۸۰ در شهر نیویورک و ماجراهای پیرامون آن است.

وی که نمایشنامه قبلی‌اش «جزیره ابدی» در سال جاری به صحنه رفته و داستانی نزدیک به همین مضمون را روایت کرده است، گفت: در آن نمایشنامه هم من زندگی چند خلافکار را نمایش دادم که در زندان هستند، پس از آن به دلیل استقبال از نمایش تصمیم گرفتم که درباره خانواده‌ای در شهر نیویورک داستانی روایت کنم، منتها در آن خانواده زنی وجود نداشت و ما در درام ۴ شخصیت خانم اضافه کردیم تا قصه شکل بگیرد و نگاه مردانه هم نداشته باشد.

مهرخیرانی با اشاره به اینکه داستان نمایش درباره یک خانواده واقعی است، گفت: این خانواده می‌خواهد وارد سیاست شود و دارای یک پدر خوانده است، منتها یکی از اعضا تصمیم می‌گیرد که پدر خوانده را بکشد و جای او را بگیرد، قصه با مرگ پدر خوانده آغاز می‌شود.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: نمایش نزدیک به ۷۰ دقیقه است که در ۷ صحنه اتفاقات را روایت می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روایت برگرفته از فیلم یا کتاب پدر خوانده است، گفت: خیر مرتبط با پدر خوانده نمی‌شود. 

مهرخیرانی درباره کاراکترهای نمایش گفت: بازیگران از بچه‌هایی انتخاب شدند که با آنها سال ها کار می‌کردم و در نمایش‌های قبلی ام هم حضور داشتند منتها چون اوضاع تئاتر خیلی بد شده است و افرادی وارد این حوزه شده‌اند که هیچ ربطی به تئاتر نداشتند و با پول های عجیب و غریب آمده‌اند، من تصمیم گرفتم از دوستان قدیمی خودم استفاده کنم هر چند که توجیه اقتصادی هم نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تئاتر واقعی در ایران در حال مرگ است، افزود: برای اجرای کارمان به فکر تماشاگر و فروش نبودم چرا که با این کارهای روی صحنه و بلیت‌های چند صد هزار تومنی نمی‌توان به این چیزها فکر کرد. من حتی حاضر بودم بخشی از فروش را به دوستان دانشجو هم رایگان اختصاص بدهم منتها چنین چیزی از سوی سالن مورد قبول نبود.

مهرخیرانی با بیان اینکه هزینه‌های نمایشش بالا نیست، گفت: البته سه روز اول تقریبا دوسوم سالن پر بود ولی بهرحال کار ما روابط عمومی نداشت و خیلی از این روابط عمومی‌ها اندازه کل هزینه کار ما پول می‌گرفتند، به خاطر همین هم به تبلیغات مردم و  مخاطب دل بستیم و امیدوارم که کار تا انتها خوب و شلوغ به صحنه برود تا تمدید هم بشویم.

وی درباره حضورشان در خانه نمایش مهرگان گفت: سالن خوبی است، منتها الان به دلیل حضور ۹ گروه نمایشی در آن تداخل در کارها و تنش بین گروه‌ها هم زیاد است و این برای وجهه تماشاگر اصلا خوب نیست.

این کارگردان درباره وضعیت فعلی تئاتر نیز گفت:‌ این حجم تولید نمایش صد و اندی کار در تماشاخانه‌های تهران هر شب شوخی است، اصلا کسی هم جوابگوی این وضعیت نیست که آیا تماشاگری هم برای این سالن‌ها وجود دارد یا خیر؟ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منع تبلیغ ماهواره‌ای صورت می‌گیرد اما در واقع گروه‌ها تبلیغاتشان را ارائه می‌دهند، فضاهای مجازی هم که بلاتکلیف هستند.

وی با اشاره به کم شدن اجراهای تئاتر در فرهنگسراها گفت: قبل‌تر که از هنوز سالن های خصوصی راه نیفتاده بود، فرهنگسراهایی همچون ارسباران و نیاوران و ... بخشی به تئاتر اختصاص می‌دادند الان همین هم کم شده است. امیدوارم به زودی حال همه هنرمندان تئاتر خوب شود تا حال نمایش‌ها هم بهتر شود.

 نمایش «سیسیلی» تا ۲۵ دی‌ماه هر روز ساعت ۱۹ در سالن شماره یک خانه نمایش با بازی عقیل بهرامی، آیدا رزاق زاده، بهروز عبادی، مریم قربانیان، پریسا محمدزاده، رامین معصومیان، محمدرضا منصور، تیام منیری، امیرحسین مهماندوست و فرهاد مهرخیرانی روی صحنه می‌رود.

منبع: فارس