تبیان، دستیار زندگی

دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره حجاب زن

زرنگار گفت: آیت الله جوادی آملی می فرمایند حجاب زن تنها مربوط به خودش نیست که بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم و مربوط به مرد هم نیست که بگوید من راضی هستم، حجاب زن حق الهی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طاهره زرنگار

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع حجاب و با حضور «طاهره زرنگار» عضو هیئت علمی دانشگاه به روی آنتن رفت.

 زرنگار در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است. عفاف در قرآن کریم به معنای پاکدامنی تعبیر شده است. خداوند در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور اول به مردان می‌گوید که عفت و پاکدامنی را نسبت به نگاهشان پیشه کنند.

وی در ادامه افزود: در آیه سی و یکم از این سوره، خداوند زنان را خطاب قرار می دهد که نسبت به نگاهشان عفت پیشه کنند، دامن های خود را حفظ نمایند و زینت های خود را آشکار نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: نخستین نماد فطری انسان در روی زمین موضوع عفت و حجاب و پوشش است. از ابتدای آفرینش بشر، زن و مرد سعی کرده اند تا به هر شکلی خود را بپوشانند بدون اینکه آموزش دیده باشند.

زرنگار ادامه داد: اسلام که با فطرت های بشر هماهنگ است به عنوان آخرین و کامل ترین دین، اهمیت ویژه ای برای حجاب قائل شده است. همانطور که خداوند در آیه ۵۹ از سوره مبارکه احزاب، ابتدا زنان منتسب به پیامبر (ص) و سپس زنان مومن را خطاب می کند.

این استاد دانشگاه به اشاره به توصیه قرآن کریم درباره رعایت وقار و عفاف در کیفیت سخن گفتن زنان اظهار کرد: در آیه ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب نیز در مورد حجاب گفتاری و رفتاری زنان، اول زنان پیامبر را مخاطب قرار می دهد و به آنها دستور می دهد در سخن گفتن خود دقت کنند تا موجب طمع مردان بیمار دل نشوند.

وی در ادامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو بیان کرد: گاهی نحوه برخورد، راه رفتن و سخن گفتن انسان معنادار است و باید از اینگونه رفتارها پرهیز کرد. باید بدانیم آنچه که در دین بیان شده بر اساس فطرت انسان است.

دکتر زرنگار با اشاره به تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته گفت: تفاوت این دو در این است که اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان و به دور از افراط و تفریط و سهل انگاری مضر و سخت گیری بی مورد به جامعه بشر ارزانی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه متذکر شد: طبق دین اسلام، انواع التذاذهای جنسی انسان اعم از لمسی و بصری باید در محیط خانواده و چارچوب ازدواج اختصاص یابد. آیه سی و یکم سوره مبارکه نور به همین مسئله اشاره دارد و می گوید اجتماع فقط باید محل کار و فعالیت و در چارچوب انسانی باشد.

وی در گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو ابراز کرد: آیت الله جوادی آملی می فرمایند حجاب زن تنها مربوط به خودش نیست که بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم و حتی مربوط به مرد هم نیست که بگوید من راضی هستم. در حقیقت حجاب زن حق الهی است.
منبع: خبرگزاری مهر


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.