تبیان، دستیار زندگی

بی‌بدیل‌ترین فرصت‌های توسعه تهران

علی اکبری با بیان این که منطقه 21 را یکی از بی‌بدیل‌ترین و بی‌نظیرترین فرصت‌های توسعه تهران می‌دانیم، عنوان کرد: اگر تهران در محدوده خودش بخواهد توسعه پیدا کند که غیر از این راهی ندارد، مناطقی مثل مناطق 21 و 18 شاید بتوانند آخرین فرصت‌های توسعه باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهرداری تهران
کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور شهردار منطقه 21 برگزار شد، با اشاره به شیوه نامه جدید و مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری برای تشخیص محدوده های ناکارآمد شهری، یادآور شد: بازشناسی مجدد محدوده های ناکارآمد بر مبنای شاخص های مصوب تعریف شده در مقیاس محله که موضوعات حیاتی، هویتی، ادواری، جنبه های اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، کالبدی، مالکیتی و ... را در بر می گیرد در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، پیش بینی می شود پس از اتمام فرآیند بازشناسی محدوده های ناکارآمد و تصویب آن در کمیسون ماده 5، محله های بیشتری در منطقه 21 در این محدوده ها واقع شوند.

علی اکبری با بیان این که منطقه 21 را یکی از بی بدیل ترین و بی نظیرترین فرصت های توسعه تهران می دانیم، عنوان کرد: اگر تهران در محدوده خودش بخواهد توسعه پیدا کند که غیر از این راهی ندارد، مناطقی مثل مناطق 21 و 18 شاید بتوانند آخرین فرصت های توسعه باشند.

علی اکبری با اشاره به اینکه سازمان نوسازی در برنامه سوم شهرداری تهران در سال جاری سه حوزه مأموریتی کلیدی را دنبال می کند، یادآور شد: تدوین برنامه توسعه محلات، اجرای پروژه های بازآفرینی شهری و مسکن امید از مأموریت های اصلی و کلیدی سازمان نوسازی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که برنامه توسعه محله، برنامه ای است که جنبه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، انسانی و ... را در برمی گیرد و به محله اصالت می بخشد، خاطرنشان کرد: در چارچوب توسعه محله مجموعه گسترده تری از پروژه ها و اقدامات در حوزه های مسکن، تأمین خدمات و بهسازی و ارتقاء کیفیت محیط عمومی انجام خواهد شد.

علی اکبری از تخصیص بسته های تشویقی ویژه برای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده جهت پروژه های ویژه ای که می توانند نقش الگو داشته باشند و ساخت و ساز آنها منجر به ارتقا کیفیت طراحی و اجرا در بافت فرسوده شود خبر داد و گفت: برای پروژه هایی که از تجمیع حداقل 10 پلاک با مساحت حداقل 400 متر مربع تعریف شوند، بسته تشویقی ویژه ای از محل منابع سازمان نوسازی پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره توضیح داد: در این پروژه ها هزینه طراحی نما طبق مذاکراتی که با حدود 30 طراح و معمار برجسته، شناخته شده و مورد تأیید در تهران انجام شده؛ 50 درصد از هزینه های نظام مهندسی با هدف ارتقاء کیفیت ساخت؛ 50 درصد هزینه انشعابات و همچنین 9% سود بانکی وام ساخت رایگان خواهد بود که مجموع این مشوق ها بر مبنای محاسبات انجام شده حدود 150 هزار تومان در هر متر مربع روی کاهش هزینه تمام شده اثرگذار است و چنانچه این بسته با سایر بسته های تشویقی در نظر گرفته شده در بافت های فرسوده نظیر صدور پروانه رایگان و غیره ترکیب شود، حدود 400 هزار تومان هزینه تمام شده ساخت را کاهش خواهد داد.

تأمین خدمات و بطور ویژه توسعه فضای سبز، پارکینگ عمومی و معبر و همچنین انجام پروژه های بهسازی محیطی از جمله دیگر اقداماتی است که به گفته ی علی اکبری در چارچوب برنامه توسعه محله قرار گرفته است.

علی اکبری در خاتمه با تأکید بر این که سازمان نوسازی شهر تهران خود را حامی و پشتیبان شهرداری های مناطق می داند، ابراز امیدواری کرد که بتوان مدل و الگوی جدید از توسعه درون زا را در منطقه 21 تعریف و اجرایی نمود.

حسن رحمانی، شهردار منطقه 21 نیز در این جلسه با بیان این که 7 هکتار از مجموع 5200 هکتار مساحت منطقه را بافت فرسوده در بر گرفته است، خاطرنشان کرد: حدود 47 درصد از بافت های فرسوده در این منطقه ظرف سنوات گذشته نوسازی شده و این منطقه رتبه بیستم را به لحاظ فرسودگی در میان سایر مناطق دارد.

رحمانی با اشاره به موقعیت جغرافیای منطقه 21 در ورودی غرب تهران، اظهار داشت: یکی از پروژه هایی که می تواند در این منطقه محرک توسعه باشد، یجاد دروازه غربی به عنوان یکی از مهمترین دوازه های ورودی شهر تهران است که در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد.

شهردار منطقه 21 با اشاره به وجود 627 هکتار اراضی ذخیره در این منطقه، گفت: زمین های بایر فرصتی است که می تواند به عنوان محرک توسعه در این منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
 
رحمانی موضوع دسترسی ها را از دیگر فرصت های منطقه 21 دانست و عنوان کرد: راه آهن در ضلع جنوبی، مترو در ضلع شمالی و فرودگاه در ضلع شرقی منطقه قرار گرفته و ضرورت اتصال دو مد حمل و نقل در این کریدور به عنوان یک فرصت برای منطقه به شمار می رود.

در این جلسه گزارشی از آخرین اقدامات و مشکلات و موانع نوسازی از سوی مدیر دفتر توسعه محله ای منطقه 21 ارائه شد.
منبع: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران