تبیان، دستیار زندگی

چگونه در مورد موضوعات سخت با همسرم حرف بزنم؟

در طول زندگی مشترک‌تان زمان‌هایی خواهد بود که مجبورید گفتگوهای جدی و سختی با همسرتان داشته باشید. این گفتگوها درمورد مسائل سخت و پیچیده و موقعیت‌های دشواری هستند که هیچکدام‌تان دوست ندارید درباره شان حرف بزنید، چیزهایی که ممکن است هر دوی شما را عصبانی و ناراحت کنند و بیازارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگی مشترک، همسر، انتظارات، گفتگو، استرس، فریبکاری، مکالمه، خانواده ایرانی، عشاق موفق

تظاهر به اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد باعث می‌شود هر دوی شما در شرایط متزلزل و استرس برانگیزی قرار بگیرید که نهایتا به زندگی مشترک‌تان لطمه خواهد زد. داشتن گفتگوهای جدی و سخت نشان می‌دهد به اندازه کافی به همسر و زندگی مشترک‌تان اهمیت می‌دهید و این گفتگوها را لازم می‌دانید. در این مطلب توصیه‌هایی برای‌تان داریم که چگونه مکالمه‌های سخت‌تان را پیش ببرید.

انتظارات خود را بازبینی کنید

اگر انتظار داشته باشید مکالمه‌ای که پیش رو دارید بد پیش برود همینطور خواهد شد. اگر تصورتان این باشد که این گفتگوی مهم، شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد، احتمالا همینگونه خواهد شد. شما باید ابتدا انتظارات خود از این گفتگو را تعریف کنید و خوشبین باشید.

علت اینکه چرا باید این گفتگو را انجام دهید پیدا کنید

آیا می‌خواهید این صحبت جدی را با همسرتان داشته باشید تا بهتر بفهمید نظر همسرتان در مورد این موضوع چیست؟ آیا می‌خواهید سوء تفاهمی را برطرف کنید؟ آیا لازم است درمورد یک رفتار ناراحت کننده یا دروغی که شنیده‌اید با همسرتان بی‌رودربایستی و جدی حرف بزنید؟ آیا نگران فاصله‌ای که بین شما افتاده هستید و علتش را نمی‌دایند و می‌خواهید همه چیز را شفاف از همسرتان بشنوید؟

بپذیرید که گفتگوی استرس برانگیزی در پیش خواهید داشت

هر چند هیچکدام‌تان دوست ندارید دچار استرس و دلخوری و خشم شوید اما باید این واقعیت را درک کنید که هر دوی شما ممکن است حالت دفاعی بگیرید و دچار هیجان و اضطراب شوید.

چگونه یک گفتگوی سخت را پیش ببرید

نگویید «می‌توانیم با هم حرف بزنیم؟» یا «ما باید با هم حرف بزنیم». صحبت خود را با جمله‌ای شروع کنید که معلوم شود موضوع مورد بحث‌تان سخت، حساس و دردناک است. آشکارا بگویید که می‌دانید طرزفکرتان متفاوت است، اما می‌خواهید با همکاری هم به درک بهتری از طرزفکرهای‌تان برسید.
به یک مقدمه‌ی مناسب فکر کنید. چند جمله‌ی مناسب برای مقدمه: «من درمورد ... فکر کرده‌ام»، «نظر تو در مورد ... چیست»، «من می‌خواهم نظرت را در مورد ... دقیق‌تر بدانم». طفره نروید؛ بی‌حاشیه و ساده روی موضوع اصلی تمرکز کنید.

چه زمانی و کجا در مورد موضوعی جدی حرف بزنید

برای گفتگوهای سخت و استرس برانگیز، همسرتان را به سینما و تئاتر نبرید. شما به جایی دنج و آرام برای گفتگو نیاز دارید. روراست باشید و فریبکاری نکنید.
زمان مناسبی را برای گفتگوی جدی انتخاب کنید. از همسرتان نخواهید فورا با شما موافقت کند. هردوی شما باید خونسرد و آرام باشید تا به نتیجه گیری مناسب برسید اما خیلی هم فاصله نیندازید، توافق کنید که چیزی حدود دو روز فرصت کافیست. صحبت‌های جدی و سخت را برای قبل و بعد از رابطه‌ی جنسی‌تان نگذارید.
همسرتان را در دام نیندازید. اگر مکالمه را در اتومبیل یا هواپیما انجام دهید، یعنی او را در تله گرفتار کرده‌اید.
درمورد مکان گفتگوی‌تان توافق کنید. خیلی بهتر است که خانه را از حضور بچه‌ها خالی کنید و همین جا حرفهای‌تان را بزنید، مگر اینکه همسرتان ترجیح دهد در یک مکان عمومی مانند رستوران با هم گفتگو کنید.

استراتژی‌هایی که می‌توانید در گفتگوهای سخت به کار ببرید

احترام‌تان را به همسرتان نشان دهید. با لحن بد با همسرتان حرف نزنید. تصور نکنید او می‌داند چه می‌خواهید بگویید. کلام همسرتان را قطع نکنید.
نسبت به ارتباط غیرکلامی‌تان هوشیار باشید. تماس چشمی‌تان را حفظ کنید. این را درک کنید که فهم شما از چیزی که همسرتان می‌‌گوید لزوما به معنی موافقت با آن نیست، پس از توضیح بیشتر خواستن برای درک بیشتر و رفع سوء تفاهم هراس نداشته باشید.
حاشیه نروید. مکالمه‌تان را فقط پیرامون موضوعی نگه دارید که توافق کرده‌اید در موردش حرف بزنید.
به یک توافق واقعی برسید، نه ظاهری. سپس کمی به هم زمان دهید تا ببینید چگونه با مسئله برخورد خواهید کرد.
تشخیص دهید چه زمانی به کمکی از بیرون نیاز دارید. اگر مشکل‌تان ادامه دار شد و دردسرساز، پس هر دوی شما نیاز دارید به یک مشاور مراجعه کنید.
منبع : برترین ها 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.