تبیان، دستیار زندگی

نگاهی دوباره به نقاشی سقاخانه‌ای

لیلی زرقانی گفت: این مجموعه را با الهام از آثار هنرمندان سقاخانه و علوم خفیه نقاشی کردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه

نمایشگاه نقاشی لیلی زرقانی با نام "سیمیا" در نگارخانه نگر برپاست. در این نمایشگاه 14 اثر به نمایش درآمده است که با تکنیک ترکیب مواد به وجود آمده‌اند. زرقانی درباره این مجموعه گفت: موضوع پایان‌نامه کارشناسی نقاشی من "مکتب سقاخانه در نقاشی مدرن ایران" بود و آثاری را با این رویکرد به وجود آوردم. پس از چند سال دوباره به همان موضوع رجوع کردم و مفصل‌تر و پخته‌تر به آن پرداختم.

زرقانی افزود: از سال 95 به مطالعه در علوم خفیه، مطالعه کتاب طلسم پرویز تناولی و بررسی آثار هنرمندانی مانند حسین زنده‌رودی و جعفر روحبخش پرداختم. این موارد در کارم بسیار تاثیرگذار بودند اما در هنگام خلق اثر تلاش کردم از آنها فاصله بگیرم تا کارم به کپی آثار گذشته تبدیل نشود.
نمایشگاه

او با اشاره به بهره گرفتن از المان‌های معماری ایرانی گفت: پلان مسجد و مدرسه، کاشی‌کاری سلجوقی، اورسی‌های قاجاری و... به همراه نمادهای آیینی در آثار من دیده می‌شوند. رنگ‌های آثارم نیز از هنر ایرانی آمده است و فیروزه‌ای کاشیکاری‌ها، قرمز گلیم و قالی، طلایی و نقره‌ای بناهای مذهبی و... را می‌توان در نقاشی‌ها دید. پس از آن سعی کردم تابلوها را به حالت قدیمی دربیاورم و چون کار مرمت نیز انجام می‌دهم برایم راحت بود که این تابلوها را به فضای صد سال پیش ببرم. قصد من این بود که فضای قدیمی را به مخاطب القا کنم.
نمایشگاه

زرقانی ادامه داد: در نقاشی از پلان بناها فقط از آنها الهام گرفتم زیرا نمی‌توانستم ریزه‌کاری آنها را نقاشی کنم و کل پلان را خلاصه کردم. اما کاشی‌کاری‌ها یا اورسی‌ها را درست مطابق اصل آن اجرا کردم چون می‌خواستم فضای سقاخانه یا دوره قاجار را کاملا القا کنم. بر این باور هستم که داستان‌هایی که به عنوان دعانویسی و علوم خفیه مطرح می‌شود از دوران باستان وجود داشته و در طول زمان تغییر شکل داده است اما همچنان در دنیای معاصر نیز ادامه دارد.
نمایشگاه

او درباره المان‌هایی که در نقاشی‌ها به کار برده است گفت: پنجه نمادی است که در دوران باستان هم وجود داشته و به معنی خوش‌یمنی بوده است. در ایران هم این معنا را داشت و پس از آن در دوران اسلامی به نماد پنج تن تبدیل شد که در سقاخانه‌ها نیز به کار می‌رفت. طلسم نیز دو معنای خوب و بد دارد و در زمان‌های گذشته مردم در سقاخانه‌ها طلسم آویزان می‌کردند و من در آثار خود وجه مثبت طلسم را مد نظر قرار دادم.

 نمایشگاه نقاشی لیلی زرقانی با نام "سیمیا" تا 19 دی در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم برپاست.


منبع: هنر آنلاین