تبیان، دستیار زندگی

راه صلح پایدار، مذاکرات مستقیم دولت و طالبان

سفیر افغانستان درتهران گفت: از دید ما کوتاه ترین راه صلح پایدار و واقعی در افغانستان مذاکرات مستقیم میان دولت و گروه طالبان است تا به نتیجه ای برسد که عملی و ماندگار باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارشناس
اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان از سوی ترامپ و گفت و گوهای میان آمریکا با گروه طالبان بار دیگر افغانستان را در صدر اخبار هفته های اخیر رسانه های منطقه قرار داد با این حال در روزهای اخیر شاهد تحرک دستگاه دیپلماسی در همسایه شرقی هستیم.

هفته گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان سفر به افغانستان و دیدار با مقامات دولت وحدت ملی اعلام کرد که با اطلاع دولت افغانستان با گروه طالبان تماسهایی داشته است. به دنبال این خبر بهرام قاسمی در نشست خبری روز دوشنبه هفته گذشته از دیدار هیئتی از گروه طالبان با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه خبر داد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز شنبه راهی کابل شد تا با مقامات دولت افغانستان گفت و گوهایی داشته باشد.عراقچی در این سفر مقامات دولت افغانستان را در جریان از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با هیأت طالبان در تهران قرار داد و با تاکید براینکه «این مذاکرات در هماهنگی با دولت افغانستان انجام شده است»، گفت:«جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می ‌کند».

در همین خصوص و به منظور بررسی آخرین وضعیت سند جامع همکاری ایران و افغانستان،تماسها با طالبان،توسعه بندر چابهار، و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با «نصیر احمد نور» سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در تهران به گفت و گو نشستیم.

سند جامع روابط دو کشور را نهادینه و مستحکم می سازد

احمد نور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به روابط رو به گسترش دو کشور گفت: ما به عنوان سفارت در تهران تقریبا هیچ هفته ای نیست که شاهد پذیرایی و آمدن یک هیئت و حتی بیشتر از یک هیئت که عمدتاً در سطح عالی وزرا، معاونین وزرا و کارشناسان هستند، نباشیم.در کنار این موضوع رهبران دو کشور لازم دیدند برای نهادینه کردن این روابط، سند جامع همکاری های بلندمدت بین دو کشور تهیه و تدوین شود و این سند یک سند محوری و مادر در رابطه به همکاری های دو کشور باشد.

سفیر افغانستان در تهران افزود: در جریان سفر اردیبهشت ماه سال گذشته آقای ظریف به کابل، و در ملاقات هایی که ایشان با جناب آقای رئیس جمهور و رئیس اجرایی و وزیر امور خارجه و سایر مقامات داشتند، قرار شد کمیته های مشترک پنجگانه میان دو کشور تشکیل شوند و این کمیته ها به تناوب در کابل و تهران جلسات خود را برگزار کنند و در نهایت توافقاتی که هر کمیته به آن دست می یابد در سند جامع همکاری های راهبردی گنجانده شود.

به گفته احمد نور از این پنج کمیته، سه کمیته فرهنگی،آب و امور اتباع و یا مهاجرین تقریباً کارشان تمام است.دو کمیته امنیتی- سیاسی و کمیته اقتصادی نیاز به رایزنی های بیشتر نهادهای ذیربط دو کشور دارد و امیدوار هستیم با نهایی شدن این توافق زمینه برای تصویب متن نهایی این سند راهبردی فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که روابط ایران و افغانستان بعد از این سند چه تفاوتی با دوران قبل خواهد داشت؟ گفت: سند جامع روابط دو کشور را نهادینه می سازد و زیربنای محکمی است برای اینکه نهادها و وزارتخانه های دو کشور هر کدام در حوزه کاری خود همکاری‌های دو کشور را بیش از پیش توسعه و تقویت بخشند.

داعش افغانستان با داعش سوریه و عراق متفاوت است

سفیر افغانستان در تهران در پاسخ به سوالی درباره انتقال گروه تروریستی داعش به افغانستان اظهار داشت: داعش عراق و سوریه با گروهی که زیر نام داعش در افغانستان فعالیت می‌کنند، متفاوت است. داعش افغانستان از بطن طالبان بیرون آمده وعناصر این گروه همان عناصر طالبان هستند که پرچم سفید را بر زمین گذاشته اند و پرچم سیاه را بالا بردند وگرنه در ماهیت، ایدئولوژی، اهداف و شیوه های کاری بین این دو تفاوتی نمی بینیم.

وی با بیان اینکه وضعیت داعش درافغانستان آنگونه که در رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود، نیست،گفت: متاسفانه در افغانستان بیش از 20 گروه تروریستی چند ملیتی فعال هستند که یکی از این گروه‌ها داعش است. ولی عامل اصلی ادامه ناامنی و قتل و کشتار و انفجار در افغانستان گروه هایی هستند که زیر نام طالبان فعالیت می کنند.

احمد نور یادآورشد: گروه طالبان نه تنها مسئول اساسی ادامه ناآرامی‌ها، خشونت ها ، کشتارها ، انفجارها و تخریب‌ها است بلکه خود این گروه برای سایر گروه ها بستر مساعدی را فراهم می سازد تا چه از درون افغانستان و چه گروه های چند ملیتی که از آن سوی دنیا می‌آیند به فعالیت‌های تروریستی در افغانستان بپردازند.

این به این معناست که هرگاه گروه طالبان منسجم باشد و سرعقل بیاید و اراده خود را در دست داشته باشد و مسائل را از طریق گفت وگو و سیاسی حل کند زمینه فعالیت و ظهور و بروز برای گروه های دیگر در افغانستان باقی نخواهد ماند.


 خروج نیروهای آمریکایی تاثیری در توازن قوا نخواهد داشت

وی درباره راهبرد امنیتی آمریکا در افغانستان که حدود یک سال گذشته اعلام شد و همچنین اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوی ترامپ در روزهای اخیر گفت: قبل از سال 1393 در افغانستان حدود 130 تا 140 هزار نیروی ائتلاف در افغانستان حضور داشتند که عمدتاً آمریکایی بودند. آمریکایی ها در همان زمان اعلام کردند که نیروهای خود را در افغانستان کاهش می‌دهند.

اما دیدیم که این خروج بسیار بزرگ تاثیر آنچنان منفی در افغانستان به جا نگذاشت و با وجود اینکه نیروهای امنیتی ما در آن زمان تازه کار بودند، توانستند به خوبی از عهده مسئولیت‌های خود به درآیند و شهرها و راه ها و مراکز عمده را حفظ بکنند.

سفیر افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: از سال 93 به این طرف همه مسئولیت های رزمی به عهده نیروهای امنیتی و دفاعی ما بوده و نیروهای ائتلاف اگر نقشی داشته‌اند عمدتاً مشورت دهی، آموزشی و کمک های لجستیکی بوده است و بار اساسی جنگ به عهده نیروهای افغانستان بوده است.

این دیپلمات افغانستانی با تاکید بر اینکه کاهش و یا عدم کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان در وضعیت جنگ و توازن قوا تاثیری نخواهد داشت، افزود: گذشته از این کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان قطعی نیست. چون اخبار ضد و نقیضی را ما می‌شنویم گاهی اعلام می‌شود این نیروها به نصف تقلیل می یابد و گاه تکذیب می‌شود که چنین تصمیمی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: به دلایلی که همه می‌دانند ما درگیر جنگ های تحمیلی چهل ساله هستیم. در مرحله ای افغانستان همه چیز خود را از دست داده بود و چیزی به نام نهاد دولت و سازمان های دولتی در افغانستان وجود نداشت. در واقع ما تازه یک سفر 16، 17 ساله را طی کرده‌ایم که این در عمر دولت - ملت ها زمان زیادی نیست.

احمد نور در عین حال گفت: این نیروها اگر هم کاهش یابند، در تعهداتی که جامعه بین المللی و نیروهای ائتلاف برای کمک به آموزش و تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان دارند، خللی ایجاد نمی کند.

سفیر افغانستان در تهران درباره تلفات نیروهای نظامی افغانستان در مبارزه با گروه های تروریستی در سال های اخیر گفت: آن طور که مقامات مربوطه می گویند همه روزه بین 20 تا 30 نفر و گاه بیشتر از نیروهای ما در راه دفاع از کشور و مردم خود شهید می شوند. ولی هر روز مصمم تر هستند و در اراده رزمی شان هیچ گونه ضعفی دیده نمی شود و این را به اثبات رساندند و در آینده هم چنین خواهند کرد.


از هر روشی که صلح پایدار بیاورد استقبال می کنیم

این دیپلمات افغانستانی در خصوص مذاکرات و تماس هایی که اخیرا با گروه طالبان انجام می شود، اظهار داشت: دولت و ملت افغانستان سال هاست که تشنه صلح هستند و ما در این راه از هر راه و روشی که صلح و آشتی پایدار و آبرومندانه به دست بیاید، استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هر کشور برادر و دوستی که در این راه کمک کند و زمینه سازی کند ما از آن سپاسگزار هستیم و از آن استقبال می کنیم ولی با تاکید براینکه مسئله صلح و مذاکره با طالبان باید مدیریت و مالکیت دولت افغانستان باشد و ارزش‌ها و دستاوردهایی که با دادن این همه قربانی نصیب افغانستان شده است، حفظ شود.

احمد نور گفت: همانگونه که مقامات کشور برادر جمهوری اسلامی ایران گفتند که ما با اطلاع دولت افغانستان مذاکره می‌کنیم و از دولت وحدت ملی حمایت کردیم و می‌کنیم و به هیچ صورت طرفدار فروپاشی ساختار فعلی افغانستان نیستیم عین این حرف‌ها را دوستان دیگر هم می‌زنند و اگر تماسی دارند، دولت افغانستان و مقامات کابل را در جریان می گذارند.

کوتاه ترین راه صلح افغانستان گفت و گوی مستقیم دولت و طالبان است

سفیرافغانستان در تهران یادآور شد: از دید ما کوتاه ترین راه این است که همانطور که دولت افغانستان بارها آمادگی خود را اعلام کرده مذاکرات مستقیم میان دولت و گروه طالبان صورت بگیرد تا به نتیجه ای برسد که عملی و ماندگار باشد. ما دنبال صلح واقعی و پایدار هستیم نه صلحی که مقدمه جنگ و منازعه از نوع دیگری باشد.

وی در پاسخ به این سوال که طالبان امروز چه تفاوتی با طالبانی دارد که بر افغانستان مسلط بود؟ گفت: چهره ها همان چهره هاست و اهداف همان اهداف است و راه همان راه است. فرقی که طالبان امروز با آن زمان دارد این است بعضی از کشورهایی که در گذشته از طالبان هراس داشتند حالا ممکن است این برداشت را داشته باشند که طالبان یک پدیده افغانی است و می شود با آن کنار آمد و اهداف فرا افغانستانی ندارد اما از دید ما طالبان همان طالبان است.

احمد نور ادامه داد: اگر طالبان در گذشته خوب بودند حالا هم خوب هستند و اگر در گذشته در بطن خود خطراتی داشتند ما تفاوتی با امروز نمی بینیم. برعکس طالبان فعلی همانطور که عرض کردم فعالیت‌هایشان زمینه‌ساز رخنه گروه‌های تروریستی دیگر از گوشه و کنار دنیا به افغانستان شده است.

این دیپلمات افغانستانی گفت: فراموش نکنیم وقتی طالبان بخشی از افغانستان را در کنترل خود داشتند، با توانمندی ذاتی خود نبودند وآنجا هم گروه‌های مختلف و در رأس آن القاعده که امروز نامی از آن برده نمی‌شود در کنار طالبان بودند و هزاران شهروند از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند و حالا هم همان وضعیت است.

سفیر افغانستان در تهران یادآورشد: ممکن است یک قرائت اشتباه در برخی کشورها نسبت به ماهیت طالبان ایجاد شده باشد و شاید فکر کنند طالبان می‌تواند خطر داعش را دفع کند در حالی که از دید ما در افغانستان خطر داعش مطرح نیست. خطر جدی فعلا از طرف گروه طالبان است، چه از طرف خود این گروه ، و چه اینکه زمینه‌ساز بروز فعالیت گروه‌های دیگری هستند.


 راه ها به سوی طالبان باز است

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا چشم انداز تفاهم با طالبان نمی بینید،گفت: ما امیدوار هستیم. این به طالبان مربوط است که از فرصت استفاده کند و پیشنهاد بسیار بسیار جامع مذاکره و صلح را که آقای رئیس جمهور در پروسه دوم کابل مطرح کردند را مد نظر قرار دهند و ببینند آیا اراده خود را در دست دارند و یا ندارند و آیا می خواهند در آینده سیاسی افغانستان نقش و جایگاهی داشته باشند یا نه.

احمد نور با تاکید بر اینکه دولت افغانستان هیچ شرایط تعجیزی( به معنای مبارزه طلبیدن و درمانده کردن) را در میان نگذاشته است، گفت: دولت افغانستان دروازه‌ها را چه از ابعاد حقوقی چه ابعاد سیاسی و چه مشوق های بزرگی را برای طالبان گشوده است و این مربوط به آنهاست که جواب مثبت بدهند که تاکنون نداده اند.

 انتخابات ریاست جمهوری 29 تیر برگزار می شود

سفیر افغانستان در تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: با وجود اینکه شرایط امنیتی افغانستان در طول این سال‌ها کمابیش مشابه بوده است ولی خوشبختانه دولت در همه این سال‌ها انتخابات را برگزار کرده است و مردم هم از خود شهامت نشان دادند وبا وجود تهدیدات امنیتی و تروریستی مشارکت وسیعی در انتخابات داشتند.

وی خاطرنشان کرد: موعد انتخابات آتی ریاست جمهوری 29 تیر اعلام شده است و نهادهای مربوطه هم برای آمادگی و اجرای انتخابات مشغول کار هستند و بسته های انتخابی را هم کاندیداها و کسانی که می خواهند شرایط خود را مورد مطالعه قرار دهند به گفته کمیسیون مستقل انتخابات بیش از 50 نفر به دست آوردند.

احمد نور اضافه کرد: همه آمادگی ها و قرائن نشان می دهد که انشاء الله انتخابات در زمان معین برگزار می شود و اگر هم مسائل امنیتی بوده باشد چیزی نویی نیست و قبلا هم بوده است.
سفیر افغانستان در تهران گفت: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری شاهد یک حادثه کوچک امنیتی هم نبودیم.در بعضی جاها جنایت کردند و حتی به انگشت مردم صدمه رساندند اما همان مردم این شهامت را داشتند که بگویند اگر این انگشت را قطع کنند با انگشت دیگر رای می دهیم و هر چه کنند نمی توانند اراده ما را از بین ببرند.

این دیپلمات افغانستانی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری کل کشور یک حوزه انتخاباتی است و نیاز نیست یک نفر که می خواهد رای بدهد به شهرستان و زادگاه خود برود.


 دولت و بخش خصوصی افغانستان علاقمند به فعال شدن چابهار هستند

وی در بخش دیگر از این گفت و گو در خصوص توافقنامه چابهار اظهارداشت: چابهار آینده بسیار درخشانی دارد و نقش برجسته ای را در مبادلات منطقه ای ایفا خواهد کرد و این اراده وجود دارد که چابهار یک بندر مهم منطقه شود.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه اخیرابیش از یکصدهزار تن گندم اهدایی از هند از همین مسیر به افغانستان انتقال یافت،گفت: موافقتنامه چابهار اول خرداد 95 میان روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به امضا رسید و کمی زمان گرفت تا در هر سه کشور مراحل قانونی خود را طی کرده و به مرحله اجرایی درآید که این کار در اوایل سال جاری خورشیدی صورت گرفت و عملیاتی کردن این موافقتنامه شروع شده است.

احمد نور خاطرنشان کرد: در بندهای9 و 10 موافقتنامه ذکر شده است که بعد از اجرایی شدن آن، ساز و کاری به نام شورای هماهنگی متشکل از معاونین وزرای ذیربط سه کشور برای پیگیری نحوه اجرای این موافقتنامه تشکیل می شود و تفصیلات آن را برای کمیته کارشناسی و یا کمیته پیگیری می گذارند.

این دیپلمات افغانستانی افزود: خوشبختانه نخستین اجلاس شورای هماهنگی اوایل آبان گذشته در تهران و نخستین نشست کمیته پیگیری هم اوایل هفته گذشته در چابهار برگزار شد.
به گفته سفیر افغانستان در تهران، شورای هماهنگی و کمیته پیگیری وظیفه دارند موافقتنامه را عملیاتی بکنند و هر جا با مانع، مشکل و کمبودی دچار شوند آن را به سطوح بالا گزارش می دهند و اگر باز هم موانع از سر راه برداشته نشد آن را به روسای جمهور سه کشور گزارش بدهند.

وی یادآور شد: نه تنها دولت افغانستان بلکه بخش خصوصی افغانستان هم خیلی علاقه‌مند هست که این بندر بیش از پیش فعال شود.کشورهای متعددی در منطقه به خصوص در آسیای میانه منتظر این فرصت هستند.
سفیر افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: این موافقتنامه یقینا در اولویت های کشور برادر جمهوری اسلامی ایران هم قرار دارد و کشور دوست ما جمهوری هند به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در سطح دنیا و منطقه خیلی به این بندر امیدوار است و سرمایه‌گذاری‌هایی را در بندر چابهار کرده و در آینده هم خواهد کرد.


 چابهار به یک بندر صادرات و واردات تبدیل شود

احمد نور با بیان اینکه امیدوار هستیم چابهار بعنوان یک بندر محوری در سطح منطقه مطرح شود، افزود: امیدواری ما هم بیشتر از کشور برادر جمهوری اسلامی ایران است که به فعال سازی این بندر بیش از پیش توجه کند و تلاش کند چابهار به یک بندر واردات و صادرات تبدیل شود.اگر از واردات و صادرات ایران به خصوص مناطق شرق جنوب شرق و شمال شرق ایران سهمی به این بندر داده شود از نقطه نظر اقتصادی هم شاید به صرفه باشد.

سفیر افغانستان در تهران افزود: اگر از صادرات و واردات سهمی نصیب این بندر شود، این بندر جا می افتد و در سطح بین المللی مطرح می شود وگرنه تجاری که علاقمند به استفاده از این بندر هستند اگر ببینند یکجانبه است و منفعت ندارند، علاقه نخواهند داشت از این بندر استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و تاثیرات احتمالی این تحریم ها در مراودات ایران و افغانستان از جمله موافقتنامه چابهار گفت: آرزوی ما این است که شاهد دنیای بدون تنش، تحریم و منازعه باشیم و اگر در این راه کاری از دستمان بربیاید خوشحال می شویم که انجام دهیم ولی تا جایی که به بحث تحریم های فعلی مرتبط است، آمریکایی‌ها اعلام کردند که پروژه بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا مستثنا است.

احمد نور ادامه داد: روابط تیره تهران و واشنگتن مربوط به امروز نیست و چهار دهه است که وجود دارد. در طول این 16 سال و یا بیشتر که آمریکایی ها در افغانستان حضور چشمگیر دارند، روابط ما با کشور برادر، همسایه، هم کیش و هم زبان ما هر روز تقویت و تحکیم بیشتری پیدا می‌کند و حضور آمریکایی‌ها و روابط استراتژیک افغانستان و آمریکا هیچ تاثیری در روابط داد و ستد، معاملات، دوستی و برادری ما با کشور برادرمان نداشته است.

سفیر افغانستان در تهران اضافه کرد: خوشبختانه دوستان آمریکایی هم این خصوصیت افغانستان و نیاز افغانستان را درک کردند و ما شاهد هیچ‌گونه مشکلی در این مدت نبوده‌ایم و امیدوار هستیم در آینده هم شاهد همین وضعیت باشیم و حتی وضعیت بهتر شود.

این دیپلمات افغانستانی افزود: در عین حال همیشه خواهش ما از شرکای بین‌المللی این بوده است که مشکلات و منازعات دوجانبه خود را با افغانستان گره نزنند چرا که افغانستان به اندازه کافی مشکلات دارد و ما نه آمادگی و اراده و نه امکاناتش را داریم که درگیر مشکلات دیگری از نوع دیگر شویم.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از سند همکاریهای جامع دو کشور درباره مراودات اقتصادی در سطح وسیع است گفت: در حال حاضر تجارت دو کشور بیشتر از طرف ایران است. ما امیدوار هستیم این بالانس اگر کامل نمی شود به نوعی رعایت شود تا مراودات دو کشور ادامه پیدا کند.

احمد نور با بیان اینکه کالاهای ایرانی در هر بازار و دکان و خانه افغانی ها دیده می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران در راس همسایگان صادر کننده به افغانستان قرار دارد. مسئولیت حفظ و ادامه این وضعیت برعهده بخش خصوصی و دولتی ایران هست که کالای با کیفیت ارائه کنند و منفعت روابط اقتصادی دوجانبه باشد و نه یک جانبه.


اقتصاد افغانستان اقتصاد بازار و رقابتی است

این دیپلمات افغانستانی یادآور شد: بازار افغانستان به عنوان یک بازار رقابتی به روی همه کشورها چه همسایه و چه غیر همسایه باز است و این مشتریان هستند که کدام کالا مورد اعتمادشان قرار بگیرد و این صادرکنندگان هستند که ببینند چطور رضایت مشتریان افغانستانی را بتوانند به دست بیاورند. در صورتی که این مسائل رعایت شود من فکر می کنم این وضعیت هر روز گسترش و تقویت پیدا می کند.

وی گفت: درحالی که به پایان سال نرسیده ایم، گفته می شود حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان بوده است که رقم کمی نیست به خصوص اینکه ما در شرایطی در افغانستان قرار داریم که به دلیل ناامنی ها ،احیانا کسب و کار و پروژه ها و سرمایه گذارها به بیرون رفتند و در جاهای دیگر حضور دارند.

احمد نور اضافه کرد: امیدواریم با اجرایی شدن پروژه های بزرگ از نوع چابهار و خطوط آهنی که مطرح است، این مبادلات نه تنها در سطح دو جانبه بلکه در سطح منطقه ای و چند جانبه از مسیر دو کشور افزایش پیدا کند.


باید مخلصانه دعا کنیم باران ببارد

این دیپلمات افغانستانی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئله آب اظهارداشت: در مسائل آب ما اختلافی نداشتیم. موافقتنامه ای درباره آب هیرمند در اسفند 1351 بین دو کشور منعقد شده، مراحل قانونی را در هر دو کشور طی کرده و در هر دو کشور الزامی است و هر دو کشور هم در هر مناسبتی پایبندی خود را به مفاد این موافقتنامه اعلام کردند.

احمد نور گفت: اگر کم و کاستی در موضوع آب هست مربوط به رعایت یا عدم رعایت حقابه نیست بلکه ناشی از تغییر وضعیتی است که در مقایسه با 40 ،50 سال قبل رخ داده است.
وی با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی ها در دهه های اخیر گفت: الان در چله زمستان قرار داریم اما آثاری از چله زمستان نمی‌بینیم. ما در کابل دمای منفی 18 و منفی 15 داشتیم اما الان دمای هوای منفی را نمی بینیم. یا در گذشته هیچ وقت شما در تابستان هم برخی کوههای بلند را سیاه نمی دیدید و همیشه برف داشتند ولی حالا زمستان تمام نشده می‌بینیم که این کوه سیاه شده و برف ندارد.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه گاها و زمانی که آب نبوده، چه در رسانه‌ها و چه بعضی اظهارات به اشتباه گفته می شود که گویا افغانستان آب را قطع کرده است،گفت: در مجاورت زابل و سیستان؛ استان نیمروز هست که یک قطره آب ندارد و قیمت یک تانکر آب به مراتب بالاتر از این طرف مرز است و باید مخلصانه از بارگاه ایزد متعال دعا کنیم که انشاالله دعای ما مستجاب شود و برف و باران نازل شود تا ما از مشکل خلاص شویم.
وی افزود: خوشبختانه امسال ما در ایران شاهد بارندگی هستیم اما تا این لحظه ما در افغانستان شاهد برف و باران قابل ملاحظه نیستیم حتی نگران هستیم که سالی خشک تر از سال گذشته داشته باشیم.
منبع:خبرگزاری ایرنا