تبیان، دستیار زندگی

هفدهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه هفدهم دی 1397 هجری خورشیدی، سی ام ربیع الثانی 1440 هجری قمری، هفتم ژانویه 2019 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
17 دی 1390
آیت الله محمدعلی شاه آبادی، از استادان بنام حوزه ی علمیه ی قم و صاحب رساله ی شرایط متعاقدین در 85 سالگی درگذشت.

17 دی 1375
آیت ‏اللَّه احمدعلی احمدی شاهرودی فقیه و صاحب آثار ارزنده ای همچون تقلید الاعلم، سیری در عقاید، به سوی خدا بروید و جنگ خیبر در 70 سالگی درگذشت.

17 دی 1357
یحیی صادق وزیر دادگستری دولت بختیار در آغاز کار استعفا کرد، بختیار در کنار پذیرش استعفای او این خبر را به پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس های سنا و شورای ملی اعلام کرد.

17 دی 1357
برخی از کارمندان وزارتخانه ها، در اجرای دستور امام خمینی، وزیران جدید را به وزارتخانه ها راه ندادند. سیروس آموزگار وزیر اطلاعات به جای رفتن به وزارتخانه خود به دفتر روزنامه ی اطلاعات رفت.

17 دی 1357
ارتشبد فریدون جم از پذیرش مقام وزارت جنگ در کابینه ی شاپور بختیار، سرباز زد.

17 دی 1357
کارکنان اعتصابی فرودگاه مهرآباد اعلام کردند به هیچ هواپیمای آمریکایی و رژیم صهیونیستی اجازه ی فرود در فرودگاه را نخواهند داد.

17 دی 1357
صدهاتن از شهروندان خارجی شرکت ملی نفت ایران، شامل شهروندان انگلیسی، آمریکایی و هلندی خروج از ایران را آغاز کردند.

17 دی 1357
امام خمینی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: دخالت شوروی در ایران سبب یک بحران جهانی می شود و ایران دارای پرچم سرخ نخواهد شد.

17 دی 1357
روزنامه ی پراودا، ارگان حزب کمونیست شوروی سیاست مداخله نکردن این کشور را در امور داخلی ایران تایید کرد.

17 دی 1357
تعداد زیادی از کارمندان نیروی هوایی و همافران در تظاهرات مردم تهران به ملت پیوستند.

17 دی 1356
هزاران بانوی مشهد با پوشش کامل اسلامی در سالروز اجرای قانون کشف حجاب، علیه سیاست های رژیم پهلوی تظاهرات کردند.

17 دی 1356
مقاله ای با عنوان «ارتجاع سرخ و سیاه در ایران» با نام مستعار احمد رشیدی مطلق، در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید. در این مقاله به امام خمینی اهانت شده بود. انتشار این مقاله، در سراسر ایران با واکنش تند، خشم و نفرت عمومی مردم روبه رو شد.

17 دی 1346
جهان پهلوان غلامرضا تختی در هتل آتلانتیک تهران درگذشت.

17 دی 1341
امام خمینی با دعوت دولت وقت برای اجتماع و راهپیمایی زنان به مناسبت سالگرد کشف حجاب، با اعلام این موضوع که این تظاهرات علیه اسلام و روحانیت است، پیامی را به دولت منتشر ساختند و به آنها هشدار دادند که در صورت وقوع چنین حادثه ای علمای اسلام همین امروز را به مناسبت فاجعه ی مسجد گوهرشاد، عزای ملی اعلام خواهند کرد و از تمامی ملت خواهند خواست که دست از کسب و کار کشیده برای انجام تظاهرات به خیابان ها بریزند و نسبت به عاملان آن ابراز انزجار نمایند. این تهدید امام، عقب‏نشینی رژیم را به دنبال داشت.

17 دی 1332
منوچهر اقبال به ریاست دانشگاه تهران انتخاب شد.

17 دی 1314
رضاخان در جشن فارغ التحصیلی دانش سرای مقدماتی دختران در تهران، اجرای قانون کشف حجاب را اعلام کرد. در این مراسم، همسر و دختران رضاشاه بی حجاب شرکت کرده بودند.

17 دی 1300
وزارت امور خارجه، میرزا جوادخان سینکی رایزن سفارت ایران را در قسطنطنیه، به طور موقت و در غیاب مشاور الممالک به عنوان دبیر اول سفارت ایران به وزارت امور خارجه عثمانی در قسطنطنیه معرفی کرد.

17 دی 1300
مصدق السلطنه وزیر مالیه، متن استعفانامه ی خود را از وزارت مالیه به رییس الوزرا ارایه کرد.