تبیان، دستیار زندگی

حفظ و ارتقای سلامت چشم

10 راه حفظ و بهبود بینایی

چکاپ منظم چشم‌ها یکی از روش‌های بهبود بینایی و جلوگیری از آسیب به سلامت چشم و بینایی است. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها به حفظ و ارتقای سلامت چشم و بینایی کمک کرد. با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
10 راه حفظ و بهبود بینایی
چکاپ منظم چشم‌ها یکی از روش‌های بهبود قدرت بینایی و جلوگیری از آسیب‌ها و بیماری‌هایی هستند که می‌توانند بینایی و سلامت چشم را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه این مطلب می‌توانید چند راه برای بهبود بینایی و حفظ سلامت چشم را بخوانید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین‌های A، C و E و همچنین ماده معدنی روی شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک کند. در توضیح دژنراسیون ماکولا باید بگوییم که شرایطی پزشکی است که می‌تواند تاری دید و یا از دست دادن کامل بینایی را در پی داشته باشد. به‌بیان‌دیگر دژنراسیون ماکولا وضعیتی است که در پی آن، ماکولا (بخشی از چشم که دید مرکزی را کنترل می‌کند) خراب می‌شود.

منابع غذایی حاوی این مغذی‌ها عبارت‌اند از انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی شامل:
-- هویج
-- فلفل قرمز
-- بروکلی
-- اسفناج
-- توت‌فرنگی
-- سیب‌زمینی شیرین
-- مرکبات

همچنین غذاهای سرشار از اسید چرب امگا 3 از قبیل ماهی سالمون و دانه‌های کتان نیز برای سلامت چشم مفید هستند.

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها نیز جزو مواد مغذی مفید برای بینایی هستند. لوتئین و زآگزانتین، کاروتنوئیدهای موجود در شبکیه چشم هستند که می‌توان آن‌ها را در سبزیجات سبز برگ، بروکلی، کدوسبز و تخم‌مرغ یافت.

همچنین لوتئین و زآگزانتین را می‌توان به‌صورت مکمل دریافت کرد. این کاروتنوئیدها می‌توانند با ارتقای تراکم رنگ‌دانه‌های ماکولا و جذب نور آبی و فرابنفش، از ماکولا محافظت کنند.

تناسب‌ اندام

تمرین منظم و حفظ وزن در شرایط ایده‌آل و سالم برای حفظ سلامت چشم‌ها مؤثر است. دیابت نوع 2، که بیشتر در میان افراد چاق و افرادی که اضافه‌وزن دارند شایع است، می‌تواند به رگ‌های بسیار کوچک درون چشم آسیب برساند.

این شرایط را رتینوپاتی دیابتی می‌گویند. وجود و گردش قند زیاد در خون افراد، باعث آسیب به دیواره‌های رگ‌های خونی می‌شود. رتینوپاتی دیابتی موجب نشت خون و مایعات از رگ‌های بسیار کوچک موجود در شبکیه چشم (بخش پشتی و حساس به نور در چشم) به داخل چشم می‌شود و به بینایی آسیب وارد می‌کند.

گفتنی است تحت نظر داشتن و کنترل مداوم قند خون در کنار حفظ وزن و تناسب‌اندام، احتمال بروز و گسترش دیابت نوع 2 و عوارض جانبی ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

مدیریت و کنترل بیماری‌های مزمن

دیابت تنها بیماری نیست که ممکن است به بینایی صدمه وارد کند. بیماری‌ها و شرایط دیگری مثل فشارخون بالا و ام‌اس نیز می‌توانند به بینایی آسیب برسانند. این بیماری‌ها مرتبط با التهابات مزمن هستند که در واقع بدن انسان را از سر تا نوک انگشتان پا دچار آسیب می‌کند.

به‌عنوان‌مثال التهاب عصب بینایی می‌تواند منجر به درد و از دست دادن کامل بینایی شود. بنابراین به علت اینکه برخی از بیماری‌ها مثل ام‌اس را نمی‌توان درمان کرد، بنابراین باید سعی به مدیریت و کنترل شرایط این بیماری‌ها با رفتارها، عادات و داروهای مناسب شود.

به‌طور مثال می‌توان فشارخون بالا را به‌طور مؤثر با یک رژیم غذایی سالم، تمرینات ورزشی و داروهای ضد فشارخون کنترل کرد.

استفاده از عینک‌های محافظ

اگر کارهایی انجام می‌دهید که سلامت چشم‌های شما را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد، لازم است که از چشم‌های خود با پوشش‌های متناسب مثل عینک‌های ایمنی مراقبت کنید.

بنابراین به یاد داشته باشید که اگر در معرض مواد شیمیایی قرار دارید و یا سروکارتان با اجسام تیز و برنده است و یا در کار خود با تراشه‌های چوب و قطعات فلزی درگیر هستید و یا هر نوع فعالیت دیگری دارید که ممکن است در پی آن چیزی وارد چشم شما شود و به سلامت چشم آسیب برساند، استفاده از عینک محافظ ضروری است.

استفاده از عینک آفتابی

عینک آفتابی فقط برای زیبایی و جذابیت نیست. استفاده از عینک آفتابی یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای حفاظت از چشم و ارتقای سلامت و قدرت بینایی افراد است. بنابراین نیاز به عینک آفتابی داریم تا حدود 99 الی 100 درصد اشعه‌ی UVA و UVB تابیده‌شده از خورشید را بلوکه کنیم.

برخی از مشکلات مربوط به چشم ارثی هستند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در زمینهٔ سابقه سلامت چشم خانوادگی، می‌تواند به اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌های بهتر چشم منجر شود.


عینک آفتابی از چشم ما در برابر شرایطی که منجر به آسیب چشمی خواهند شد محافظت می‌کند. این شرایط شامل آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک می‌شود. منظور از ناخنک بافتی است که روی چشم و در قسمت سفیدی آن رشد می‌کند و می‌تواند منجر به آستیگماتیسم و متعاقباً تاری دید شود.

لازم به ذکر است که استفاده از کلاه‌هایی با نقاب‌های بزرگ که سایه بر چهره ما می‌افکنند نیز جهت محافظت از چشم در برابر آسیب‌های نور خورشید مؤثر هستند.

قانون 20-20-20

چشمان ما در طول روز دائماً در حال کار و تلاش هستند و فشار روی آن‌ها وجود دارد و خوب است بدانیم که چشم‌ها در چنین شرایطی نیاز به استراحت دارند. در واقع شاید همین حالا نیز چشمان شما نیاز به استراحت داشته باشد. گفتنی است در افرادی که مدت‌ زمان زیادی از روز را به کار کردن با کامپیوتر و موارد مشابه اختصاص می‌دهند، فشار بیشتر و شدیدتری روی چشم‌ها وجود دارد. برای کاهش این فشار، می‌توان از قانون 20-20-20 استفاده کرد.

این قانون به این شکل است که هر 20 دقیقه، باید زل زدن به کامپیوتر را متوقف کنید به چیز دیگری در فاصله‌ی 20 پایی و به مدت 20 ثانیه نگاه کنید.(20 پا حدوداً 6 متر است)

ترک سیگار

همه ما می‌دانیم که سیگار کشیدن برای ریه‌ها و قلب مضر است. اما باید بدانید که سیگار کشیدن به‌طور چشمگیری احتمال بروز آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را افزایش می‌دهد.

خوشبختانه باید بگوییم که چشم، ریه، قلب و سایر ارگان‌ها و اعضای بدن ما این قابلیت را دارند که با وجود آسیب‌هایی که طی سالیان مصرف مواد دخانی متحمل شده‌اند، بتوانند بازسازی خود را از اولین ساعات ترک کردن مواد دخانی آغاز کنند.

سابقه خانوادگی سلامت چشم

برخی از مشکلات و شرایط مربوط به چشم ارثی هستند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در زمینهٔ سابقه سلامت چشم خانوادگی می‌تواند به اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌های بهتر چشم منجر شود.

شرایط ارثی مربوط به چشم عبارت‌اند از:
* گلوکوم یا آب‌سیاه
* دژنراسیون شبکیه
* دژنراسیون ماکولای وابسته به سن
* آتروفی بینایی

نظافت دست‌ها و لنزها

چشم‌های ما نسبت به میکروب‌ها و عفونت‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند. حتی کوچک‌ترین مقادیر از این موارد نیز می‌توانند بر روی بینایی ما تأثیر بگذارند. بنابراین لازم است که حتماً قبل از لمس کردن چشم‌ها و یا لنزها، دستان خود را بشوییم.
یک دستورالعمل بسیار مهم در رابطه با سلامت چشم‌ها این است که "دست‌های خود را بشویید و لنزهای تماسی خود را ضدعفونی کنید." توجه داشته باشید که همیشه از لنزهای تماسی خود طبق دستورالعمل سازنده و یا پزشک استفاده کنید. گفتنی است وجود میکروب در لنزهای تماسی می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی در چشم شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.