تبیان، دستیار زندگی

نامشخص بودن وضعیت مسجد ولی عصر (عج) و انتقاد از معماری آ‌ن

با وجود اتمام ساخت مسجد ولی عصر (عج) و سرمایه گذاری کلان برای افتتاح آ‌ن، هنوز تاریخ دقیق بهره برداری این مسجد مشخص نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسجد ولی عصر

بعد از گذشت سالها کش و قوس در نحوه ساخت مسجد ولیعصر(عج)، در حال حاضر با اتمام ساخت این مسجد هنوز زمان دقیقی برای افتتاح آن اعلام نشده است.

به گونه ای که «ولی‌الله شجاع‌پوریان» معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران به بلاتکلیفی‌ در افتتاح مسجد چهار راه‌ ولیعصر‌(عج) واکنش نشان داد و گفت: در این مسجد سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شده است و وقتی که عملیات ساخت این مسجد آغاز شد، پیش بینی این بود که از شبستان‌ به عنوان مسجد و از بخش‌های پیرامونی‌ هم با توجه به نیاز شهر به عنوان فضای فرهنگی‌ و هنری استفاده شود، ولی اکنون اختلاف نظر در کاربری مسجد چهارراه‌ ولیعصر مانع بهره‌برداری است.

 اما بی توجهی به افتتاح مسجد ولیعصر (عج) موجب شده است که ساختمان مجتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصر(عج) در حال حاضر در محاصره دستفروشان چهار راه ولیعصر(عج) است. به گونه‌ای که دستفروشان از شیارهای موجود در دیواره مسجد به عنوان طبقات اجناس خود استفاده می‌کنند.
حجت الاسلام «مهران مجیدی» مدیر ناحیه شهید نواب صفوی اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ما درباره دلایل تعلل در افتتاح این مجتمع فرهنگی و مذهبی گفت: این مسجد از سوی شهرداری تهران به امورمساجد تحویل داده نشده، به همین دلیل افتتاح این مجتمع به تعویق افتاده است و با وجود اتمام ساخت آن در حال حاضر هیچ گونه بهره برداری از این مسجد نمی شود.
جدا از نامعلوم بودن زمان افتتاح این مسجد بسیاری از صاحب نظران، متولیان و  کارشناسان در حوزه مسجد به معماری این مسجد هم انتقاداتی دارند و می گویند که معماری این مسجد منطبق با معماری ایرانی و اسلامی نیست. در همین زمینه حجت الاسلام «مجتبی صداقت» در حاشیه نشست خبری جشنواره فام در گفت و گو با خبرنگار ما با انتقاد از معماری مسجد ولی عصر(عج) گفت: این مسجد توسط شهرداری ساخته شده و نقشه آن هم مورد تایید مرکز رسیدگی به امور مساجد نیست.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: علیرغم تذکرات داده شده در حین ساخت مسجد نسبت به معماری آن هیچ توجهی صورت نگرفت و مرکز رسیدگی به امور مساجد این مجتمع را به عنوان مسجد قبول نکرده است.
وی با اشاره به اینکه مسجد حضرت ولیعصر(عج) به مرکز رسیدگی به امور مساجد واگذار نشده است، خاطر نشان کرد: در مورد وضعیت و معماری آن باید شهرداری تهران پاسخگو باشد و اضافه کردن عنوان مسجد در کنار مجمتمع فرهنگی و مذهبی ولیعصر(عج) تنها تغییری بوده است که در مورد این صورت گرفته است.
یادآور می شود، موضوع ساخت مسجد ولیعصر (عج) از سال ۱۳۶۰ در چهار راه ولی عصر (عج) آغاز شد، زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم این منطقه احساس کردند که در این مسیر با توجه به اینکه محیط خاصی بود، یک مسجد و پایگاه مردمی تأسیس شود و پس از بررسی‌هایی که انجام شد، مکان فعلی جنب تئاتر شهر مناسب‏‌ترین نقطه برای ساخت این مسجد تشخیص داده می‌شود، بنابراین در کنار زمینی که برای ساخت مسجد اختصاص می‌یابد چادری نصب می شود و بعد سوله‏‌ای برای برگزاری نماز و سایر مراسم دینی ایجاد می‌شود.
اما از زمانی که این مکان برای ساخت این مسجد اختصاص یافت، مخالفت‌هایی مبنی بر نساختن آن در کنار تئاتر شهر مطرح شد و سعی شد تا در جریان کار آن مشکلاتی ایجاد شود، با این حال کار احداث مسجد و مجتمع فرهنگی ولیعصر (عج) در سال ۸۳ به تصویب رسید تا پس از آن شهروندان تهرانی شاهد طراحی و ساخت آن باشند، اما تا حال حاضر این مجموعه درگیر حاشیه‌هایی شده است که هنوز هم ادامه دارند.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.