تبیان، دستیار زندگی

همراهی با کودکان از دنیای واقعی تا مجازی

5 راه شستشوی مغزی کودکان

نمی توان تصور کرد که کودکان ما بزرگ شوند و رشد کنند، اما با رایانه آشنا نباشند و از شبکه جهانی (اینترنت) چیزی ندانند. دنیای امروز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت می باشد و موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آن ها با بی تفاوتی گذشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنبیه

دختر نه ساله ام از طریق اینترنت یک فیلم نامناسب دیده لطفاً بفرمایید بنده به عنوان مادر چه عکس العملی باید در مقابل او داشته باشم؟


مادرگرامی قبل از اینکه از خود بپرسیم برای مواجهه با این مشکل چه باید کرد باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا کودکی نه ساله که هنوز به نوجوانی نرسیده، در معرض چنین صحنه هایی قرار گرفته؟

آیا شما به عنوان مادر مراقبت کافی را از کودکتان داشته اید و این اتفاق افتاده یا اینکه علی رغم تلاش و دقت شما در فرزند پروری این اتفاق افتاده است؟

 


 گام اول

خونسردی خود را حفظ کنید. طبیعتا قرار گرفتن در چنین شرایطی برای هر مادری سخت و دشوار است و نوعی وضعیت سردرگمی توأم با اضطراب را به همراه دارد. اما نگرانی و پریشانی شما مشکلی را حل نمی کند لذا سعی کنید با این مساله بسیار آرام و خونسرد برخورد کنید و حداقل در برابر فرزندتان دستپاچگی از خود بروز ندهید.

اگر به مساله ایجاد شده بار هیجانی زیادی بدهید وضعیت ایجاد شده برای فرزندتان دشوارتر شده و رفع آن سخت تر می گردد.

گام دوم

 سعی کنید اصلاً دنبال سرزنش و توبیخ نروید. الان وقت خوبی برای تنبیه و تربیت عجله ای نیست. فرزند شما تصاویری را دیده که احتمالاً تا به حال آن را تجربه نکرده. این وضعیت برایش دردناک و توأم با نگرانی و حتی ترس است. کودکتان در حال حاضر به شدت نیازمند تسلی و آرامش است. توبیخ و سرزنش فقط مشکل وی را شدید تر می کند.

حتی توصیه می شود در ابتدا فقط به او آرامش دهید، او را در آغوش بگیرید و به او اطمینان خاطر دهید که همیشه دوستش دارید و در کنارش هستید...

گام سوم

وقتی شرایط بهبود یافت، حال وقت رسیدگی به مشکل ایجاد شده است. البته دقت کنید که بر روی مساله ایجاد شده بیش از حد وقت و انرژی نگذارید چون حساسیت فرزندتان را زیاد می کند و از طرف دیگر سریع از روی مساله عبور نکنید. اگر کنجکاوی بیدار شده فرزندتان به خوبی پاسخ داده نشود باعث می گردد که برای یافتن پاسخ سوالات خود به سراغ مجراهای نامناسب برود و در این زمان مشخص نیست که چه پاسخهایی دریافت می کند.

از کنجکاوی فرزندتان زیاد انتقاد نکنید اما در خصوص نامناسب بودن برخی سایتها با فرزندتان به صحبت و استدلال پرداخته و تنها به فکر انتقاد و یا تنبیه او نباشید.


گام چهارم

این است که قبل از صحبت کردن در مورد این مساله، سعی کنید فرزندتان را تخلیه اطلاعات کنید یعنی متوجه شوید چه دیده و برداشت وی از این صحنه ها چه بوده است؟ برای کمک به کودک لازم است که شما سطح اطلاعات وی را بسنجید تا پاسخی بیشتر یا کمتر از اطلاعات وی به او ارایه ندهید.


گام پنجم

از آنجا که کودک شما احتمالاً تصاویری را دیده که برای او زود بوده است، باید به او اطلاعات درست و لازم را داد و البته گاه لازم می شود به آنها اطلاعاتی داد که مختص افراد بزرگتر است اما به خاطر تجربه خاص این دست کودکان ناگزیریم دامنه اطلاعات آنها را گسترش دهیم. اما توصیه می شود برای ورود به این مرحله یعنی ارایه اطلاعات مناسب به کودک، حتماً از یک روان شناس کودک و نوجوان بهره ببرید. کتابهای مربوط به تربیت جنسی به این دست کودکان کمک شایانی خواهد کرد که مسلما یک روان شناس متبحر و با تجربه، متناسب با اطلاعات کودک می تواند اطلاعات لازم را در اختیار وی قرار دهد.

به خاطر داشته باشید نمی توان تصور کرد که کودکان ما بزرگ شوند و رشد کنند، اما با رایانه و موبایل های هوشمند آشنا نباشند و از شبکه جهانی (اینترنت) چیزی ندانند. دنیای امروز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت می باشد و موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آن ها با بی تفاوتی گذشت بلکه باید با آن ها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید. لذا چنانچه از برنامه‌های صحیح آموزشی استفاده شود فرصتی را برای خلق کردن و اکتشاف در اختیار کودک قرار می‌دهد. استفاده از نرم‌افزارهایی متناسب با سطح رشدی کودک فرصتی را برای تفکر، اکتشاف و بدست آوردن پاسخ در اختیار کودک قرار می‌دهد و قدرت تفکر و خلاقیت او را شکوفا می‌کند و توانایی تفکر حل مساله را در او قوی می‌کند.

لذا سعی کنید:

- در استفاده از اینترنت، فرزندتان را همراهی کنید. اگر فرزندتان در شبکه های اجتماعی و ... عضو است، برای تولید محتوا به او کمک کنید. از او دوستانه تقاضا کنید تا برایتان از موضوعاتی که در فضای مجازی رد و بدل می‌کند، بگوید و در این حیطه با هم تبادل نظر کنید.

- فرزندتان را در فعالیتهای اینترنتی شرکت دهید و با آنها صحبت کنید اما به خاطر داشته باشید که برخی از محتواهای وب سایت ها مناسب کودکان نیست در نتیجه والدین مجبورند محدودیت های شدیدی را در این مورد اعمال کنند. کنترل، ارزش گذاری، بررسی و برنامه های نظارت و کنترل در فضای مجازی می تواند به والدین کمک کند تا فرزندان خود را از منابع غیراخلاقی دور نگه دارند.

- از کنجکاوی فرزندتان زیاد انتقاد نکنید اما در خصوص نامناسب بودن برخی سایتها با فرزندتان به صحبت و استدلال پرداخته و تنها به فکر انتقاد و یا تنبیه او نباشید.

- اخلاق مدار بودن در اینترنت را به فرزندتان بیاموزید تا فرزندتان از بکار بردن واژه های نامناسب و زشت و ... خودداری کند.

- مقررات استفاده از اینترنت را به طور توافقی با فرزندتان تعیین کنید. باید به او تفهیم کنید کاری که در دنیای واقعی نباید انجام دهی، در دنیای مجازی هم ممنوع است. اینترنت نامحدود نباید در خانه‌ی شما مجاز باشد. ساعاتی که فرزندتان اجازه دارد از اینترنت استفاده کند را مشخص کنید. هر چه نوجوان کم سن‌تر باشد‌، باید زمان کم‌تری تنظیم گردد.

- ایجاد قوانین و دستورالعمل هایی برای استفاده از تبلت و كامپیوتر در یک منطقه عمومی خانه كه به راحتی توسط پدر و مادر و خواهر و برادر قابل رویت باشد، استفاده از تنظیمات حریم خصوصی در شبكه های اجتماعی نیز می تواند مفید باشد. به یاد داشته باشید كه مشاركت والدین در دنیای مجازی كودكان، چون دنیای واقعی می تواند کمک بزرگی برای در امان ماندن آنها از آسیب های جسمانی و روحی باشد.

- اطلاعات حیاتی و قابل اهمیت را به فرزندتان بیاموزید تا در ارائه آنها خوددار باشد. به عنوان مثال به آنها توضیح دهید که چگونه به راحتی می شود از پاکی و معصومیت کودکان سوءاستفاده کرد. در ارتباط با کودک آزاری و خشونت های دنیای مجازی با آنها صحبت کرده و آگاهشان نمایید.

- اجازه ندهید فرزندتان با اشخاصی که از طریق اینترنت شناخته است به تنهایی ملاقات کند. اگر به آنها اجازه ملاقات دادید حتماً با کنترل خودتان باشد. 

درست است که هر چقدر هم والدین تلاش نمایند تا نظارت همه جانبه ایی بر فعالیت های دنیای مجازی فرزندانشان داشته باشند باز هم ممکن است مواردی از دستشان خارج شود ولی شما به عنوان والدین کودک باید سعی کنید تا همیشه در دسترس باشید و حتی دوری مکانی هم باعث ایجاد فاصله بین شما نشود. همچنین هرگز سعی نکنید که او را با افکار و عقایدتان بترسانید بلکه فرصتی را فراهم کنید تا او در هر شرایطی راه ارتباط با شما را باز ببیند. 

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره شیوه های تربیتی مرکز مشاوره تبیان