تبیان، دستیار زندگی

بروز و تشدید برخی بیماری‌ها در فصل سرما

10 بیماری شایع در زمستان

برخی از بیماری‌ها و مشکلات از قبیل آسم، گلودرد، سردی دست‌وپا و آنفلوانزا در هوای سرد پدیدار و یا تشدید می‌شوند. در این مطلب به معرفی این بیماری‌ها و نحوه مواجهه با آن‌ها می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
10 بیماری شایع زمستان
با آمدن فصل زمستان بهتر است شرایط زندگی و مراقبت‌های سلامتی خود را متناسب با این فصل به‌روزرسانی کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانیم از این فصل زیبای سال استفاده کنیم و احتمال درگیر شدن با مشکلات مرتبط با سلامتی را کاهش دهیم. در ادامه این مطلب به معرفی 10 بیماری و مشکل رایج در فصل زمستان می‌پردازیم.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل زمستان است که می‌توان با شستن دست‌ها به‌طور منظم از آن پیشگیری کرد. درواقع این کار باعث از بین رفتن میکروب‌ها و ویروس‌هایی می‌شود که ممکن است از طریق لمس موارد آلوده مثل کلید لامپ‌ها و یا دستگیره درها به ما منتقل شده باشند.

نکته مهم دیگر این‌که باید خانه و لوازم موجود در خانه اعم از لیوان‌ها، فنجان‌ها، حوله‌ها و سایر موارد را تمیز و پاکیزه نگه‌داریم به‌خصوص زمانی که فردی در خانه دچار سرماخوردگی شده باشد. همچنین سعی کنید از دستمال‌های یک‌بارمصرف استفاده کنید تا از آلوده شدن دوباره دست‌های خود به‌وسیله دستمال آلوده خودداری کنید.

گلودرد

گلودرد یکی از مشکلات رایج در زمستان است که معمولاً از عفونت‌های ویروسی ناشی می‌شود. شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات دمایی می‌تواند بر گلو و حس آن تأثیرگذار باشد. این تغییرات می‌تواند شامل بیرون رفتن از یک اتاق گرم و قرار گرفتن در هوای سرد بیرون باشد.

شاید جالب باشد که بدانید حمله قلبی در زمستان بسیار رایج‌تر است. شاید این اتفاق به این دلیل باشد که در هوای سرد، فشارخون افزایش می‌یابد و فشار بیشتری روی قلب وارد می‌کند.


یکی از روش‌های مؤثر و سریع برای درمان گلودرد، قرقره کردن آب گرم و نمک است. برای این کار می‌توان یک قاشق چای‌خوری نمک را در آب گرم (مخلوطی از آب جوش و آب معمولی) حل و قرقره کرد. گفتنی است این کار باعث درمان عفونت نخواهد شد اما به علت خواص ضدالتهابی، می‌تواند منجر به التیام درد و علائم گلودرد شود.

آسم

هوای سرد یکی از عوامل اصلی بروز و تشدید علائم آسم از قبیل تنفس همراه با خس‌خس و تنگی نفس است. افرادی که مبتلا به آسم هستند باید در زمستان مراقبت بیشتری از خود داشته باشند. بنابراین اگر دچار آسم هستید سعی کنید در روزهای خیلی سرد و طوفانی در منزل بمانید و بیرون نروید. اگر هم مجبور به بیرون رفتن بودید، دهان و بینی خود را کاملاً توسط شال بپوشانید.

در زمستان نسبت به مصرف منظم داروهای خود هوشیاری و اهمیت بیشتری به خرج دهید و سعی کنید همیشه اسپری‌های استنشاقی در دسترس داشته باشید.

نوروویروس

نوروویروس که بعضاً با نام ویروس استفراغ زمستان هم شناخته می‌شود، یک ویروس به‌شدت عفونی مربوط به معده است. البته این ویروس در تمام مدت سال می‌تواند وجود داشته باشد اما در فصل زمستان و در مکان‌هایی مثل هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های سالمندان بسیار رایج‌تر است. بیماری نوروویروس بسیار ناخوشایند است اما معمولاً باگذشت چند روز بهبود می‌یابد.

به یاد داشته باشید که وقتی دچار بیماری همراه با اسهال و استفراغ هستید، حتماً مایعات فراوانی بنوشید و از دهیدراته شدن بدن خود جلوگیری کنید.

درد مفاصل

بسیاری از افرادی که دچار آرتروز هستند، در فصل زمستان با سختی و درد بیشتر مفاصل مواجه می‌شوند. البته که دلیل اصلی این اتفاق هنوز مشخص نیست و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه تغییرات دمایی می‌تواند منجر به آسیب به مفاصل شود وجود ندارد اما به‌هرحال این اتفاقی است که در زمستان رخ می‌دهد.

گفتنی است برخی افراد در زمستان دچار افسردگی می‌شوند که شاید همین موضوع باعث افزایش اثر درد و حس ناخوشی شود چراکه در حین افسردگی، همه‌چیز بدتر احساس می‌شود و شرایط سلامتی و درد هم از این قاعده مستثنا نیست. ورزش و فعالیت بدنی روزانه می‌تواند شرایط روحی و جسمی انسان را بهبود بخشد. همچنین شنا کردن یکی از ورزش‌های مناسب برای بهبود اوضاع مفاصل و عضلات است.

تب‌خال

بسیاری بر این باورند که تبخال ناشی از استرس و یا برخی شرایط دیگر است. همان‌طور که می‌دانید درمانی برای تبخال نیز وجود ندارد اما می‌توان با مراقبت کردن از خود در طول زمستان، احتمال بروز آن را کاهش داد. بنابراین سعی کنید هر روز کارهایی انجام دهید که باعث کاهش استرس شما می‌شود. دوش آب گرم، قدم زدن در پارک و تماشای فیلم مورد علاقه می‌تواند در کاهش استرس مؤثر باشد.

حمله قلبی

شاید جالب باشد که بدانید حمله قلبی در زمستان بسیار رایج‌تر است. شاید این اتفاق به این دلیل باشد که در هوای سرد، فشارخون افزایش می‌یابد و فشار بیشتری روی قلب وارد می‌کند. همچنین قلب باید سخت‌تر کار کند تا بتواند در هوای سرد، دمای بدن را حفظ کند.

بنابراین باید سعی کنید دمای بدن خود را در خانه و محل کار حفظ کنید. دمای اتاق محل استقرار خود را بالای 18 درجه سلسیوس نگه‌ دارید. همچنین می‌توانید از کیسه آب گرم و یا سایر روش‌ها نیز در تختخواب برای گرم نگه‌داشتن بدن خود استفاده کنید. هنگام بیرون رفتن خود را به‌خوبی بپوشانید و از کلاه، شال و دستکش استفاده کنید.

سردی دست‌ها و پاها

سندروم رینود یکی از شرایط رایج در زمستان است که باعث تغییر رنگ انگشت‌های دست‌وپا و احساس درد در هوای سرد می‌شود. در این شرایط ممکن است انگشت‌ها سفید، سپس آبی و سپس قرمز شوند و درد، سوزش و یا خارش به همراه داشته باشند. درواقع در این شرایط، رگ‌های کوچک دست‌ها و پاها دچار اسپاسم می‌شوند و موقتاً با کاهش جریان خون به دست‌وپاها مواجه می‌شویم.

در برخی موارد، می‌توان از دارو جهت درمان و بهبود شرایط سندروم رینود و همچنین سردی دست‌وپا استفاده کرد اما بسیاری از مردم در طول زندگی خود سعی می‌کنند بدون مصرف دارو با این موضوع کنار آیند.

برای بهبود این شرایط بهتر است از مصرف سیگار و کافئین اجتناب کنید چراکه هردوی این موارد می‌توانند علائم شما را تشدید کنند، همچنین سعی کنید همیشه دستکش، جوراب و کفش‌های گرم بپوشید و دست‌وپاهای خود را گرم نگه‌ دارید.

پوست خشک

پوست خشک هم یکی از دیگر مشکلات رایج است که با سرد شدن هوا و کاهش رطوبت محیط تشدید می‌شود. مرطوب کردن پوست در فصل زمستان امری ضروری است. برخلاف باور عمومی، لوسیون‌های مرطوب‌کننده و کرم‌ها، توسط پوست جذب نمی‌شوند. در واقع این مواد مثل یک پوشش برای جلوگیری و توقف از بین رفتن و تبخیر شدن رطوبت طبیعی پوست عمل می‌کنند.

لازم به ذکر است بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده‌ها (کرم‌ها و لوسیون‌ها) بعد از حمام (زمانی که پوست بدن مرطوب است و رطوبت خود را هنوز از دست نداده) و همچنین استفاده قبل از خواب است. سعی کنید به‌جای حمام با آب داغ، با آب گرم حمام کنید چراکه آب داغ باعث خشک‌تر شدن و خارش پوست می‌شود.

آنفلوانزا

آنفلوانزا می‌تواند یک عامل کشنده برای افراد آسیب‌پذیر باشد. بنابراین افرادی از قبیل افراد بالای 65 سال، زنان باردار و افرادی که دارای بیماری‌های طولانی‌مدت مثل دیابت، بیماری کلیوی و بیماری مزمن انسدادی ریه هستند، در ریسک قرار دارند.
بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، استفاده از واکسن‌های تزریقی یا استنشاقی آنفلوانزا است. درواقع واکسن آنفلوانزا می‌تواند به‌خوبی از انسان در برابر بیماری آنفلوانزا برای مدت یک سال محافظت کند.

همچنین افراد بالای 65 سال و افراد مبتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت جزو افراد واجد شرایط برای زدن واکسن پنوموکوکال نیز هستند. این واکسن از انسان در برابر پنومونیا (سینه‌پهلو یا همان ذات‌الریه) محافظت می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.