تبیان، دستیار زندگی

قصه گویی را در انس کودکان با امام زمان(عج) جدی بگیریم

حجت الاسلام صدوقی با اشاره به راه های آشنایی و انس کودکان با امام زمان(عج) گفت: یکی از مهمترین گام ها در این مسیر جدی گرفتن شعر و ادبیات داستانی است؛ قصه گویی روشی جذاب در دوستی نسل آینده با منجی موعود(عج) است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودکان و قرآن
حجت الاسلام «علی صدوقی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در پاسخ به این سوال که  سازوکار آشنایی و انس کودکان با امام زمان(عج) چیست؟، اظهار کرد: برنامه ریزی برای طرح آموزه های مهدویت ویژه کودکان که هم معرفت را منتقل کند و هم موجب انس شود، باید از زمان انعقاد نطفه کودک آغاز شود و در دوران حمل نیز مادر باید موازین را رعایت کند تا زمینه لازم برای پذیرش و انس با امام زمان (عج) در فرزند ایجاد شود.

کارشناس مهدوی در پاسخ این پرسش که اگر موازین و اصول رعایت نشده باشد، آشناسازی فرزند با آموزه های مهدوی چگونه باید انجام شود، تصریح کرد: سن فرزند در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، اگر هفت سال اول باشد، برنامه ریزی متفاوت است و در بعد دیگر، جنسیت فرزند نیز دارای تفاوت هایی است و سومین تفاوت، فرهنگ و رویکرد خانواده است که این فرزند در چه محیطی بزرگ شود.

صدوقی با بیان اینکه برای آشناسازی کودک با آموزه های مهدوی باید ادبیات داستانی را جدی گرفت، افزود: برای نقل داستان دو گونه قصه خوانی و قصه گویی وجود دارد، قصه خوانی آن است که کتاب داستان تهیه شود، در مقابل کودک قرار دهیم و خط به خط آن را برای فرزند بخوانیم که در این صورت کودک نه با کتاب انس می گیرد و نه با آموزه های مهدوی آشنا می شود لذا باید به قصه گویی بپردازیم.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: پدر و مادر و حتی مربیان باید یک قصه مهدوی را مطالعه کنند و سپس آن را برای کودک به زبانی روان بازگو کنند البته ایرادی ندارد که در زمان قصه گویی تصاویر کتاب را به کودک نشان داد.
وی با اشاره به اینکه دومین گام ارائه الگوهای منطقی متناسب با ظرفیت های کودک است، گفت: به طور مثال در منزل می توان تابلوهای زیبا متناسب با موضوع مهدویت یا تابلوهایی در بردارنده سوالات مهدوی نصب کرد تا زمینه رویش تفکر در فرزند ایجاد شود.
صدوقی با بیان اینکه عمل والدین در خانواده در تربیت مهدوی فرزندان نقش بسزایی دارد، ابراز کرد: اگر پدر و مادر خود در ایفای نقش منتظرانه و انس با امام عصر(عج) خوب عمل کنند تاثیری شگرف بر فرزندان خواهند گذاشت.
وی در ادامه ابراز کرد: برخی بر این باورند که برای مانوس شدن فرزندان با امام زمان (عج) باید هر حرف خود با فرزند را بر مبنای این محور ارائه کنند، در صورتی که اگر اسلام ناب را با تمام باور خود به فرزند ارائه کنیم، فرهنگ امامت و مهدویت را به فرزند ارائه کرده ایم زیرا مهدویت بخشی از اسلام نیست بلکه قرائت صحیح و دقیق از اسلام است لذا اگر والدین مسلمان زیستن و مومنانه زندگی کردن را بیاموزند و به فرزند ارائه کنند، او به دلیل گرایش فطری، انس می گیرد و در مسیر صحیح وارد می شود.
صدوقی با بیان اینکه باید ساختار شخصیت فرزندان را از کوچکی گونه ای شکل دهیم که روح تبعیت از امامت و ولایت، محور آن باشد، تصریح کرد: اگر شخصیت کودک را به مثابه مربعی در نظر بگیریم، این شخصیت دارای چهار ویژگی است که روی اضلاع این مربع قرار می گیرد و عبارت است از استقلال و شخصیت، حریت و آزادمنشی، قدرت تفکر، تعقل و تحلیل مسائل زندگی و تعامل عاطفی فعال با جامعه انسانی به ویژه امت اسلام و علی الخصوص والدین لذا باید این چهار فعل مبنا قرار گیرد و فرآیندهایی برای هر کدام تعریف شود.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: اگر قطرهای این مربع ترسیم شود، در یک نقطه ثقلی به یکدیگر می رسند که آن نقطه وسط را اسمش را می توان ولایت، امامت، قرآن، عترت(ع) و یا انتظار و مهدویت گذاشت یعنی باید ریشه در ارزش های الهی داشته باشد که در این صورت روح حاکم بر تک تک آن چهار ویژگی خواهد بود.

وی گفت: در شکل حاصل چهار مثلث داریم که در راس تمام آنها امامت و ولایت است، اما یکی قاعدش استقلال و شخصیت است، دیگری حریت و آزادی، بعدی تفکر و قدرت تحلیل زندگی و در نهایت آخری نیز تعامل عاطفی و فعال با جامعه به ویژه امت اسلامی علی الخصوص خانواده؛ بنابراین ما باید روح ولایی را در منزل حاکم کنیم.
صدوقی ادامه داد: روح ولایی با حرف زدن بر خانه و خانواده حاکم نمی شود بلکه با تعامل عاطفی، فکری، روحی و روانی می توان آرام آرام این روحیه را به فرزاندان تسری داد، به طور مثال در فرزندان کوچک می توان تشویق ها و انگیزش های خوبی مانند اینکه «من فکر می کنم در آینده سرباز خوبی برای امام زمان(عج) می شوی» داشت.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه برای مثال روحیه ایثار را باید در کنار سفره و هنگام غذا خوردن به فرزندان آموزش داد، گفت: پدری که ابتدا غذا را برای تک تک اعضای خانواده می کشد بعد  آنچه را که باقی ماند، برای خودش می کشد، روحیه ایثارگری را آموزش می دهد و چنین پدری می تواند صحبت از ایثار یاران امام زمان (عج) کند.

وی با ابراز تاسف از مواجهه فرزندان با تضادهای مختلف فکری رفتاری، تاکید کرد: کودک و نوجوان در رسانه ها، شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، مدرسه و ... با این تضادها مواجه می شود لذا ضرورت دارد در این فضا شخص یا نظامی را به عنوان الگو به آنها معرفی کنیم.

این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: ادبیات داستانی و شعر را در حوزه مهدویت باید جدی گرفت، والدین باید فرزندان را به نوشتن، کتاب خواندن و سخن گفتن تشویق و کتاب هایی را به آنها معرفی کنند که سبب انس شان با امام(عج) و منتظران واقعی همچون شهدا و رزمندگان شود.

منبع:خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.