تبیان، دستیار زندگی

پیکره‌های رضا عباسی در جامعه مدرن

محمد مستان‌دهی گفت: هر انسانی سعی در کشف فضای پیرامون خود دارد، اما در طی کشف حقیقت معمولا دچار توهم و شک می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


 
نقاشی‌های محمد مستان‌دهی

نمایشگاه نقاشی‌های محمد مستان‌دهی با نام "هذیان پیرامون" در گالری نگاه برپاست. در این نمایشگاه 10 تابلو به نمایش درآمده است که با تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده‌اند. مستان‌دهی در مورد نحوه شکل‌گیری آثارش گفت: من معمولا طراحی‌های آزاد بر اساس مکاتب نگارگری انجام می‌دهم و در حین این کار مفاهیمی در ذهن‌ام شکل می‌گیرد و به این فکر می‌کنم که چگونه می‌توانم آن نگارگری‌ها را تغییر دهم. در واقع این آثار نگارگری برای من بهانه است تا فضاهایی جدید ایجاد کنم.

مستان‌دهی در مورد علاقه‌مندی خود به نگارگری گفت: فعالیت هنری خود را با نقاشی ایرانی آغاز کردم و در این زمینه آموزش دیدم، اما فضاهای رایج گل و مرغ و... دغدغه من نبود. آن زمان به کارهای معاصر علاقه داشتم اما شناختی از مکاتب نگارگری نداشتم. زمانی که با مکاتب نقاشی ایرانی مانند صفویه، تبریز و...  آشنا شدم فهمیدم بسیار غنی‌تر و جذاب‌تر از آثار نگارگری معاصر هستند. وقتی به مشق کردن این مکاتب پرداختم دغدغه‌های شخصی در من به وجود آمد و گاه مفاهیم جدیدی در اتودهایم ایجاد می‌شد، پس تصمیم گفتم با نقاشی ایرانی حرفی جدید بزنم و آن را به روز کنم.
نقاشی‌های محمد مستان‌دهی

او درباره مجموعه جدید خود گفت: آنچه در این آثار تاکید زیادی بر آن داشتم این بود که پیکره‌های رضا عباسی را بدون دخل و تصرف استفاده کنم. حتی ترکیب‌بندی و رنگ آنها را تغییر زیادی ندادم و سعی کردم از همان رنگ اکر موجود در نگارگری‌های رضا عباسی استفاده کنم. قصدم این بود که این آثار پیوستگی بیشتری با فضای سنتی داشته باشد و آن تصاویر را به خاطر بیاورد. در کارهای قبلی‌ام تغییرات زیادی در نگارگری‌ها ایجاد می‌شد اما این بار خواستم پیوستگی با فضای سنتی حفظ شود.

مستان‌دهی با بیان اینکه در فضای اطراف پیکره‌ها از رنگ‌های تند و المان‌های مختلف استفاده کرده است گفت: هر انسانی سعی در کشف فضای پیرامون خود در جامعه، خانواده و... دارد، اما در طی کشف حقیقت معمولا دچار توهم و شک می‌شود و نمی‌تواند از لحاظ فلسفی این مسائل را برای خود حل کند.
نقاشی‌های محمد مستان‌دهی

این هنرمند افزود: پرسوناژهای این آثار نمادی از افرادی هستند که قصد دارند فضای پیرامون را در ذهن خود مرتب‌سازی کنند. این پرسوناژهای کاملا سنتی یادآور فضای سنتی جامعه ما هستند که با مدرنیته مواجه شده و در برابر آن انگشت به دهان مانده است. به نظر می‌رسد لباس‌های مردم تغییر کرده اما افکار آنها سنتی مانده است.

نمایشگاه نقاشی محمد مستان‌دهی با نام "هذیان پیرامون" تا 19 دی در گالری نگاه واقع در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 میزبان علاقمندان به هنر است.

منبع: هنر آنلاین