تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با مهم‌ترین فیلم‌های فجر 37

منتظر یک جشنواره داغ باشید!

روز گذشته ابراهیم داروغه زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در یک نشست خبری اسامی آثار بخش سودای سیمرغ را رسانه‌ای کرد. شواهد و شنیده‌ها نشان می‌دهد با یک رویداد داغ مواجهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوستر جشنواره فیلم فجر
در جشنواره امسال 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ به رقابت می‌پردازند که گفته می‌شود غالب آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در این گزارش درباره مهم‌ترین فیلم‌ها نوشته‌ایم.

رقابت 22 فیلم

ابتدا اسامی فیلم‌های بخش مسابقه را مرور می‌کنیم: «آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی، «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی حقیقی، «بیست‌وسه نفر» ساخته مهدی جعفری، «پالتو شتری» ساخته مهدی علی‌میرزایی، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی، «خون خدا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدر عاملی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی، «سمفونی نهم» ساخته محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، «طلا» ساخته پرویز شهبازی، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «قسم» ساخته محسن تنابنده، «قصر شیرین» ساخته رضا میر کریمی، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رئیسیان، «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی زاده و «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان.

ماجرای نیمروز ۲: رد خون / محمدحسین مهدویان

بعد از موفقیت «ماجرای نیمروز» این بار محمدحسین مهدویان گوشه‌ای دیگر از تاریخ معاصر را محور فیلمش قرار داده است. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» به عملیات مرصاد می‌پردازد که این عملیات در دل یک قصه جذاب روایت می‌شود. مرصاد از عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس است و سازندگان فیلم بخش‌هایی تکان‌دهنده از آن را روی پرده سینما آورده‌اند. از جمع بازیگران «ماجرای نیمروز» ، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز و جواد عزتی در اپیزود دوم حضور دارند. بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هستی مهدوی بازیگران تازه فیلم هستند. خبرهای درگوشی از کیفیت بالای «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» حکایت دارد. گفته می‌شود ورود فیلم به یک ماجرای ملتهب به‌قدری جسورانه است که تحسین خاص و عام را برمی‌انگیزد.

متری شش و نیم/سعید روستایی

بعد از تحسین‌های همه‌جانبه که در جشنواره سی و چهارم نصیب سعید روستایی به خاطر «ابد و یک روز» شد، خیلی‌ها منتظر فیلم دومش بودند. روستایی اما فیلم نساخت که بخشی از دلیل تأخیر، حواشی پیش‌تولید «متری شش و نیم» بود؛ از انصراف شهاب حسینی تا تغییر در تهیه‌کننده. فیلم بالاخره با تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان وارد مرحله تولید شد و البته هنوز به پایان نرسیده. نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بعد از تجربه خوب «ابد و یک روز» بار دیگر با سعید روستایی همکاری کرده‌اند. فرهاد اصلانی دیگر بازیگر «متری شش و نیم» است. به گواه کسانی که فیلمنامه «متری شش و نیم» را خوانده و یا بخش‌هایی از فیلم را دیده‌اند، سعید روستایی امسال هم چشم‌ها را خیره می‌کند. فیلم او یکی از شانس‌های اصلی درو کردن جوایز است. نوید محمد زاده در قامت یک قاچاقچی ظاهر شده که روزگاری فقیر بوده و حالا برای خودش صاحب قدرت است. او یک ضدقهرمان جذاب بازی کرده است که سرنوشتی تلخ برایش رقم می‌خورد! پیمان معادی نقش مقابل او که یک پلیس است را بازی کرده.

شبی که ماه کامل شد / نرگس آبیار

«شبی که ماه کامل شد» چهارمین فیلم نرگس آبیار است که در طول تولید خبری از آن بیرون نیامد. روزنامه هفت صبح نوشته: این فیلم یک اتفاق مهم روز را محور قرار داده و روایتی است از ماجرای عبدالحمید ریگی. او از اعضای گروه شبه‌نظامی جند الله و مسئول حادثه تاسوکی بوده است. در این حادثه غمبار دست‌کم ۲۱ نفر در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند. ریگی که به پاکستان متواری شده بود توسط دولت این کشور به ایران تحویل داده شد و سرانجام به اتهام محاربه و فساد فی‌الارض به دار آویخته شد. هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، پدرام شریفی و الناز شاکردوست بازیگری اصلی فیلم هستند. سوژه مهم فیلم و سابقه خوب نرگس آبیار در فیلمسازی، شانس «شبی که ماه کامل شد» را برای درو کردن جوایز بالا می‌برد.

23 نفر / مهدی جعفری

یکی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال است که گفته می‌شود توانسته تصویری بدیع از اسارت به نمایش بگذارد. «23 نفر» داستان گروهی از نوجوانان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 61 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. صدام حسین پس از آگاهی از این موضوع و شکست در خرمشهر، سعی می‌کند از این ماجرا سوءاستفاده و به نفع خود بهره‌برداری تبلیغاتی کند. «23 نفر» به معنای مرسوم ستاره ندارد و هیچ‌یک از بازیگران آن از چهره‌های معروف نیستند. بخش قابل‌توجهی از بازیگران فیلم به اقتضای داستان از چهره‌های نوجوان هستند و برای اولین بار مقابل دوربین می‌روند. در کنار این 23 نوجوان، سعید آلبوعبادی از بازیگران تئاتر حضور دارد که نقش «ملاصالح» را بازی می‌کند.

فیلم اول مهدی جعفری به نام «ایستگاه اتمسفر» در بخش غیررقابتی جشنواره سی و پنجم شرکت داشت. اما جعفری بیش از اینکه در سینما با عنوان کارگردان شناخته شود سابقه فیلمبرداری دارد. «به‌وقت شام»، «خجالت نکش»، «بارکد»، «اتوبوس شب» ازجمله آثاری است که مهدی جعفری مدیریت فیلمبرداری آن ها را برعهده داشته.

سوژه «23 نفر» از موضوعاتی است که رنگ و بوی ملی دارد و همین برگ برنده آن محسوب می شود. با توجه به فضای جنگ و اسارت در فیلم، «23 نفر» می‌تواند در بخش‌های فنی، گریم و صحنه شانس دریافت جایزه داشته باشد. از طرفی بخش‌هایی از داستان این فیلم قبل‌تر در دو کتاب «آن بیست‌وسه نفر» و «ملأ صالح» منتشر شده است که هر دو اثر از آثار پرفروش بودند؛ بنابراین چندان دور از ذهن نیست که فیلم مورد استقبال مخاطب عام نیز قرار بگیرد.

مرد بدون سایه/ علیرضا رئیسیان

«مرد بدون سایه» قسمت آخر از سه‌گانه‌ای است که علیرضا رئیسیان با موضوع بحران عاطفی در زندگی زناشویی ساخته است. «چهل‌سالگی» و «دوران عاشقی» از ساخته‌های پیشین رئیسیان با این موضوع است که در زمان اکران با استقبال و البته بحث و نظر مواجه شدند. این بار «مرد بدون سایه» نگاهی جدیدتر به مسئله بحران عاطفی دارد و بخش‌هایی از آن در خارج از کشور یعنی اسپانیا می‌گذرد. لیلا حاتمی، و علی مصفا بار دیگر کنار هم قرارگرفته‌اند و در فیلم جدید رئیسیان نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. فرهاد اصلانی، امیر آقایی، نادر فلاح و گوهر خیراندیش دیگر بازیگرانی هستند که توسط رئیسان برای «مرد بدون سایه» انتخاب شدند.

قصر شیرین /سید رضا میرکریمی

اطلاعات خاصی درباره «قصر شیرین» بیرون نیامده است و حتی در اخبار رسمی آن فقط گفته می‌شود داستانی اجتماعی دارد. بااین‌حال شنیده می‌شود رضا میرکریمی به‌روزهای اوج بازگشته و حاصل «قصر شیرین» یک فیلم باکیفیت شده است. فیلمنامه «قصر شیرین» توسط محسن قرائی و محمد داودی بنوشته است. میرکریمی نقش اصلی را به حامد بهداد سپرده است و بقیه بازیگران مطرحی‌ نیستند.

آشفتگی/فریدون جیرانی

پانزدهمین فیلم فریدون جیرانی یک درام معمایی است که قصه آن از مفهوم عشق و جنایت گرفته شده. داستان «آشفتگی» تودرتو است و غافلگیری‌های زیادی برای مخاطب به همراه دارد. برای این‌که بهتر به فضای فیلم پی ببرید از «خفگی» مثال می‌آوریم. با این تفاوت که ریتم «آشفتگی» تندتر است و فرمت اش سیاه‌وسفید نیست. جیرانی بجای استفاده از تمهید سیاه‌وسفید قاب‌های فیلم جدیدش را کج گرفته که در راستای نمایش آشفتگی درون شخصیت‌های فیلم است. بهرام رادان نقش اصلی را بر عهده دارد. مهناز افشار، علی میلانی، مهران احمدی، احسان محمدی و نازنین صلح‌جو دیگر بازیگران «آشفتگی» هستند.

غلامرضا تختی/بهرام توکلی

پیش از بهرام توکلی، دورخیزهایی برای ساخت زندگی غلامرضا تختی شده بود که همگی نافرجام بوده اند. توکلی سراغ دوره‌های مختلف زندگی جهان‌پهلوان رفته اما درباره شیوه روایت فیلم خبری به بیرون درز نکرده است. امیر جدیدی قرار بود نقش تختی را بازی کند که بعد از مدت‌ها تمرین، از پروژه جدا شد و نقش به یک نابازیگر رسید. بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه و ستاره پسیانی در فیلم «غلامرضا تختی» حضور دارند.

قسم /محسن تنابنده

محسن تنابنده چندی پیش دومین فیلم خود بعد از «گینس» را به سرانجام رساند. در خبرهای غیررسمی گفته می‌شود سازمان اوج «قسم» را سرمایه‌گذاری کرده است.  سینما مثبت اطلاعاتی درباره این فیلم منتشر کرده و نوشته است موضوع محوری آن مراسم قسامه است. قسامه یکی از راه‌های اثبات وقوع جنایت قتل در فقه اسلامی و حقوق کیفری است... داستان فیلم تنابنده بر همین اساس است و بخش زیادی از آن در یک اتوبوس روایت می‌شود. مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی و مهران احمدی بازیگران «قسم» هستند.

سرخپوست/ نیما جاویدی

نیما جاویدی چهار سال بعد از ساخت «ملبورن» فیلم «سرخپوست» را کارگردانی کرد. این بار او برخلاف فیلم قبلی‌اش که قصه‌ای روز داشت، داستانی معاصر را محور روایت قرار داده است. داستان «سرخپوست» در دهه چهل می‌گذرد. نوید محمد زاده و پریناز ایزدیار بار دیگر در «سرخپوست» همبازی شده‌اند ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی دیگر بازیگران این فیلم هستند. سرخپوست» را یکی از غافلگیری‌های جشنواره امسال می‌دانند و گفته می‌شود در بخش بازیگری، فیلمبردای و طراحی صحنه شانس جایزه دارد.

طلا پرویز / شهبازی

پرویز شهبازی سه سال بعد از ناکامی «مالاریا» سراغ فیلم جدید خود بانام «طلا» رفت. شهبازی عادت ندارد درون‌مایه فیلمش را پیش از رونمایی، لو بدهد برای همین چیزی از «طلا» نمی‌دانیم. ساخته‌های شهبازی برای پی گیران سینما همواره وسوسه‌برانگیز بوده است. شهبازی این بار نقش‌های اصلی را به بازیگران حرفه‌ای داده و سراغ بازیگران غیر مطرح نرفته است. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی «طلا» هستند.

سال دوم دانشکده من/ رسول صدرعاملی

صدرعاملی که متخصص ساخت فیلم برای نوجوان‌ها است این بار قشر جوان را سوژه قرار داده. گفته می‌شود فیلم «سال دوم دانشکده من» درباره مناسبات امروز دانشجویان است. صدرعاملی این بار هم از بازیگران مطرح استفاده کرده و نقش‌های اصلی را به علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، پدرام شریفی، شقایق فراهانی و افشین هاشمی سپرده است.

پالتو شتری / مهدی علی میرزایی

این فیلم را کسی ساخته که پیش از در ساخت فیلم‌های «گشت ارشاد» و «کلاشینکف» با سعید سهیلی همکاری داشته است. از «پالتو شتری» اطلاعات زیادی به بیرون درز نکرده؛ فقط همین‌قدر همه می‌دانند که تمی کمدی دارد و بازیگر اصلی آن‌ سام درخشانی است.

مسخره‌باز / همایون غنی زاده

غنی زاده بعد از درخشش در تئاتر و کارگردانی چند نمایش خوب و پرمخاطب اولین فیلم سینمایی‌اش را ساخت. او نقش اول «مسخره باز» را به هدیه تهرانی و صابر ابر داده است. البته ابتدا قرار بود نوید محمد زاده در این فیلم بازی کند که در آخرین لحظات جایش را به ابر داد. علی نصیریان هم یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کند.

دیگر فیلم‌ها

مونا زندی حقیقی بعد از سال‌ها پا به این رقابت گذاشته است؛ «بنفشه آفریقایی» دومین فیلم سینمایی اوست. «تیغ و ترمه» کیومرث پوراحمد و «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند ازجمله نماینده‌های کارگردان‌های پیشکسوت محسوب می شوند. یلدا جبلی هم دیگر کارگردان زن جشنواره امسال است که «جمشیدیه» دومین فیلم اوست. مرتضی علی عباس میرزایی با «خون خدا»، سیاوش اسعدی «درخونگاه» و صفی یزدانیان با «ناگهان درخت» دیگر فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هفتم هستند. «آنجا همان ساعت» سیروس الوند، «بی‌حسی موضعی» حسین مهکام و «مدیترانه» مهدی حاجتمند هم به‌عنوان فیلم‌های ذخیره معرفی‌شده‌اند تا اگر فیلمی نرسید جایگزین شوند.