تبیان، دستیار زندگی

قفل جهل و نادانی قلب با تدبر در آیات قرآن باز می‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: قدر و منزلت قرآن کریم حتی نزد اهل آن هم مجهول است خداوند می فرمایند در برابر قرآن بی‌تفاوت نباشید و با تدبردرآیات نورانی آن قلب‌های خود را که قفل جهل و نادانی خورده روشن و نورانی کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله سید جلال مجدهاشمی

آیت الله سید جلال مجدهاشمی استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه (12 دی) در جلسه درس اخلاق که در مسجد جامع غدیر برگزار شد گفت: اعمالی که ما در دنیا انجام می‌دهیم چند شاهد دارد ابتدا خداوند متعال شاهد و ناظر است.

وی افزود: ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند در خلوت از انجام گناه و برخلاف فرمان حق عمل کردن بپرهیزید زیرا خداوند در همه حال و همه جا شاهد بر اعمال ما است.

آیت الله مجدهاشمی با استناد به آیه 105 سوره توبه مبنی بر این که اگر عملی انجام دادید خدا و مومنان شما را می‌بینند، عنوان کرد: در قرآن کریم منظور از مومنان ائمه معصوم(ع) بوده که در هر زمان شاهد بر اعمال ما هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دو فرشته که در سمت راست و چپ ما قراردارند از طرف حضرت حق مامورند اعمال نیک و بد ما را ثبت کنند علاوه بر این که آنها ناظر بر اعمال هستند خود انسان هم اعمال خود را می‌بیند.

وی درباره ارائه پرونده اعمال ما خدمت امام اظهار کرد: با این که امام معصوم (ع) ناظر برهمه اعمال ما است، اما در ایام هفته روزهای دوشنبه و پنجشنبه پرونده ما خدمت ایشان عرضه می‌شود اگر پرونده خوب باشد آقا خوشحال شده و دعای آن حضرت شامل حال ما می‌شود؛ اما اگر مرتکب گناه شده باشیم درعین حال که حضرت بسیار ناراحت می‌شوند اما ازدرگاه حق برای ما طلب استغفار می‌کنند که خداوند شیعیان را ببخشد.

آیت‌الله مجدهاشمی با اشاره به اینکه مفسر قرآن باید شرایط لازم را داشته باشد، تصریح کرد: قرآن کریم کلام خداوند است و جایگاه بسیار رفیعی دارد هرکسی نمی‌تواند آن را تفسیر کند، طبق آیه شریفه قرآن کریم اگر این آیات را برکوه نازل می‌کردیم کوه متلاشی می‌‍‌شد مفسر قرآن باید مجتهد جامع‌الشرایط باشد؛ حتی نقل حدیث هم اجازه می‌خواهد اگر جایی واجب شد سعی کنید صحیح یا حسن باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما باید با قرآن انس بگیریم، تاکید کرد: انس با قرآن یعنی انس با خدا، که بالاترین توفیق برای یک بنده است، به هرکسی اجازه حضور نمی‌دهند چه بسا افرادی هستند یک بار هم محضر قرآن نبودند چون لایق نیستند.

وی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد در محضر قرآن باشد باید خود را شاگرد قرآن بداند در برابراین کلام حق متواضع باشد؛ برخی افراد می‌خواهند به قرآن درس بدهند به عنوان مثال می‌گویند ما آیات انقلابی قرآن را قبول داریم، یا افکار شخصی و نفسانی خود را با قرآن تطبیق می‌دهند که از قرآن تایید بگیرند چه بسا گروهایی مانند منافقین که آیات قران را به استخدام گرفته‌اند و از آن راه برای جذب و اهداف شوم خود استفاده می‌کنند.

آیت الله مجدهاشمی در پایان با استناد به این روایت که هرکس خود را در برابر قرآن استاد بداند اهل جهنم است، ادامه داد: قدر و منزلت این کتاب مقدس حتی نزد اهل قرآن هم مجهول است خداوند متعال می‌فرمایند آیا تدبر نمی‌کنی درقرآن، یعنی در برابر قرآن بی‌تفاوت نباشید و با تدبر در آیات نورانی آن قلب‌های خود را که قفل جهل و نادانی خورده روشن و نورانی کنید خیلی مانده ما به جایگاه رفیع قرآن پی ببریم، تمام قاریان، حافظان و مفسران تنها به الفبایی از قرآن رسیدند.

منبع: خبرگزاری شبستان