تبیان، دستیار زندگی

حساسیت پوستی ناشی از رژیم کتو

رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند موجب خارش پوستی شود

رژیم کتو یک رژیم غذایی نسبتاً سخت است. در حالی که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، ممکن است موجب عوارضی چون اسهال، آنفلوانزای کتو و تنفس بد ناشی از رژیم غذایی کتو شود. ظاهراً باید خارش پوستی ناشی از این رژیم را نیز به این لیست اضافه کنیم، که حتی به نظر بدتر از خارج شدن از منزل با بوی بد دهان شبیه استون می‌رسد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم کتو و خارش پوست
در رژیم کتوژنیک (کتو) منبع سوخت بدن که از آن برای تأمین انرژی روزانه استفاده می‌شود از گلوکز (قند) به چربی‌ها تغییر می‌کند و مواد غذایی پرچرب جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌شوند.
رژیم کتو یک رژیم غذایی نسبتاً سخت است. در حالی که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، ممکن است موجب بروز تأثیرات دیگری که کمتر از تأثیرات مثبت هستند، شود: مانند اسهال، آنفلوانزای کتو و تنفس بد ناشی از رژیم غذایی کتو. ظاهراً باید خارش پوستی ناشی از این رژیم را نیز به این لیست اضافه کنیم، که حتی به نظر بدتر از خارج شدن از منزل با بوی بد دهان شبیه استون می‌رسد!

صبر کنید، خارش پوستی کتو؟

خارش شدید پیگمنتوزا ناشی از رژیم کتو، یک بیماری التهابی پوستی نادر است که اغلب با علائم قرمزی و ورم‌هایی همراه خارش، روی گردن، پشت و بر روی شکم نمایان می‌شود.
در حالی که علت دقیق این تحریک پوستی نامشخص است، اما می‌تواند مربوط به کتوزیس باشد (حالتی که در طول آن بدن شما به جای سوزاندن کربوهیدرات‌ها برای تأمین سوخت بدن، چربی‌ها را می‌سوزاند و به آن رژیم کتو می‌گویند).

طبق تحقیقات احتمال بروز این بیماری در برخی افراد بیشتر از دیگران است، که اغلب زنان آسیایی در سن 20 تا 30 سالگی دچار آن می‌شوند.

خارش شدید پیگمنتوزا ناشی از رژیم کتو، یک بیماری التهابی پوستی نادر است که اغلب با علائم قرمزی و ورم‌هایی همراه خارش، روی گردن، پشت و بر روی شکم نمایان می‌شود


خارش پوستی کتو دقیقاً شبیه کدام بیماری عمل می‌کند؟

معمولاً خارش پوستی کتو با اگزما اشتباه گرفته می‌شود، کتو به‌صورت خارش و قرمزی، بر روی گردن، بازوها، زیر بغل، قفسه سینه، و کمر ظاهر می‌شود. با گذشت زمان، محل خارش می‌توانند قهوه‌ای یا به صورت رنگدانه‌ای شوند.

چگونه رژیم کتو می‌تواند باعث بروز راش‌های ناشی از آن شود؟

رژیم کتویی لزوماً باعث بروز خارش نمی‌شود، این فقط به افرادی که در حال پیروی از این رژیم غذایی هستند بستگی دارد و می‌تواند باعث تغییر در روده شود.
نکته این است که تغییر میکروبیوم روده، مجموعه‌ای از باکتری‌های طبیعی که در روده ما زندگی می‌کنند، سبب التهاب در بدن می‌شوند و واکنش آن روی پوست ما ظاهر و موجب گسترش خارش پوستی می‌گردد.
بیشتر بخوانید

 7 علامت روده ناسالم

با این وجود، مصرف رژیم غذایی کتو تنها راه برای تجربه کتوزیس نیست. اگرچه، افرادی که رژیم غذایی روزه‌داری و یا دیابت دارند ممکن است به احتمال زیاد سطح کتون زیادی داشته باشند. حذف کربوهیدرات‌ها، بدون توجه به رژیم غذایی که شما دنبال می‌کنید، ممکن است به کتوزیس منجر شود.
با این حال، با توجه به افرادی که رژیم غذایی کتو را دنبال می‌کنند، گزارش‌هایی از افزایش شمار افراد دچار خارش پوستی کتو وجود دارد، هرچند این وضعیت هنوز بسیار نادر است.
در حال حاضر تحقیقات کافی برای درک این مطلب وجود ندارد که چرا فقط بعضی از افراد که این رژیم را دنبال می‌کنند، مستعد خارش‌های پوستی‌اند.

بنابراین ... چگونه می‌توانیم از بروز حساسیت‌های کتو خلاص شویم؟

گاهی اوقات حساسیت کتو خود به خود از بین می‌رود، اما اگر شما در معرض هر نوع از این حساسیت‌ها هستید که در عرض دو هفته بهبود نیافته است، وقت آن است که به متخصصین پوست مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند علائم حساسیت را، با توجه به تشخیص‌شان، درمان کنند.
اگر شما مظنون به بیماری راش‌های پوستی کتو هستید، دوباره می‌گوییم که بسیار نادر است، ممکن است پیشنهاد پزشکان برای شما اضافه شدن کربوهیدرات بیشتری به رژیم غذایی‌تان باشد.
بر اساس گزارش یک مورد در مجله پزشکی و بهداشت عمومی، زنی 43 ساله که رژیم کتو را برای کاهش وزن آغاز کرده بود، دچار این نوع حساسیت شد. پس از چند طرح درمانی، مانند قطع مصرف آجیل، تعویض شامپو و استفاده از کرم‌ها، اضافه کردن کربوهیدرات‌ها به رژیم غذایی، آن را تسکین داد.
در یک گزارش متفاوت در مجله پزشکی دیگری، یک زن 31 ساله خارش شدیدی در کمر، گردن و ناحیه سینه خود داشت. این زن ایام روزه‌داری رمضان را پشت سر گذاشت، و در آخر، حساسیت پوستی نیز ناپدید شد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.